Rijschool chez Maman

Geplaatst op: 8 mei 2012 door margogogo in Life, Pubersmurf

Sinds een paar weken leer ik smurf met den otto rijden.

Officieel is hij daar nog 5 jaar te jong voor, maar ik vind dat de stelling ‘jong geleerd is op ’t eind van de rit wel een pak beter gedaan’ in deze wel opgaat.

Jonge puberende pre-adolescenterige gastjes die pas op hun 18de de eerste keer achter een autostuur kruipen…ik vind dat maar niks. Levensgevaarlijk ook.

Dus ik leer mijn dertienjarige nu al de kneepjes van het rijvaardigheidsvak, dan heeft hij dat toch al voor op zijn leeftijdsgenoten, want ik denk niet dat er veel ouders zijn die het zich in het hoofd halen om van autozitplaats te wisselen met hun zoon/dochter van 13.

Enfin, ik doe dat wel en dat is een bewuste keuze. Het is geen ingeving van het moment waarin ik heel even aan gezinsverduistering lijd, maar een weloverwogen onderderneming waar ik voor de volle 100% achtersta.

Natuurlijk gaan we nog niet de openbare weg op, ik ben niet gek.  Er zijn in onze buurt verschillende doodlopende straatjes die eindigen in een bos- of weidepad. Dat zijn ideale plaatsen om smurf wat te laten oefenen. Er is geen verkeer en we rijden in niemands weg.

Instappen. Gordel aan. Zetel en spiegels aanpassen aan zijn gestalte. Ontkoppelen en vitesse in neutral. Starten. Ontkoppeling induwen, voet op de rem, handrem los, ontkoppeling zachtjes lossen (leve de diesel!), weer ontkoppelen remmen. In neutral schakelen, handrem optrekken, voeten van de pedalen. Rust.

Beweren dat het ontkoppelings-, rem- en gaspedaal, de vitessenpook, de handrem en het stuur geen geheimen meer voor hem zouden hebben zou een tikkeltje kort door de bocht zijn, maar hij begint het remmen en ontkoppelen en stoppen toch al te beheersen.

Ik herinner me nog hoe mijne pa mij leerde rijden. Ik was 17,5 toen ik de eerste keer drie pedalen onder mijn 2 voetzolen kreeg. Die vaardigheid die mijne pa mij heeft bijgebracht wil ik nu op een even goede manier aan mijn zoon doorgeven.

Als moeder zou het mij enorm veel plezier doen mocht smurf op zijn 43ste ook kunnen zeggen dat hij rijles kreeg van mij en dat hij nog nooit een accident heeft gehad.

Wat denk jij hier nu over? Ben ik een onverantwoorde ouder of net niet?

reacties
  1. Eilish schreef:

    eeeuuuhhh 13 jaar ? Ik zou er nog niet aan beginnen, maar als je zegt dat het ergens ver van alle verkeer gebeurt, dan zie ik er wel geen graten in.
    Maar ik zou de carrosserie van mijn nief voituur toch nog wat ongehavend willen houden hoor, trouwens de meiden moeten van mij eerst verplicht een paar rijlessen nemen bij de rijschool eer ik er zelf aan begin.

    • margogogo schreef:

      @ Eilish
      Voor mijn carrosserie heb ik geen schrik, ik zit naast hem en kan ten allen tijde de handrem trekken mocht het nodig zijn. Maar hij mag alleen wat ‘bollen’, niet echt rijden, eigenlijk

  2. De Huisvrouw schreef:

    Verzekeringsgewijs is dat natuurlijk een ramp, moest hij toch eens iets rammen. En ik denk dat gij dan ook uw rijbewijs moogt afgeven. Nee jom, ik zou dat nooit doen.

  3. zapnimf schreef:

    De naft is nog niet duur genoeg voor jou? ;-)

    Als ze klein waren, zette ik er eentje op mijn schoot als we op onze oprit waren en dan mocht die ‘rijden’ naar achteren. Af en toe suggereert er eentje iets soortgelijks, maar ik hou de boot af.

    • margogogo schreef:

      @ zapnimf
      Bwa, voor dat beetje naft dat hij verrijdt…
      Smurf heeft ook van kleins af op mijne schoot mogen zitten en sturen, maar ik vind dat hij al wijs en oud genoeg is om het zo nu en dan ens alleen te doen. Ik zie het als een investering in de toekomst. Of zoiets.

  4. sterreklimt schreef:

    Hoewel ik vind dat fietsers pas echt hun gevaarlijk gedrag kunnen inzien als ze met de auto kunnen rijden (wat omgekeerd ook geldt), zou ik hier op die leeftijd nog niet aan beginnen. 13 lijkt mij te jong. 16 lijkt mij eerder een goeie leeftijd. Kan hij goed rondkijken of zet je hem op een kussen?

    De huisvrouw heeft hierboven wel een punt, denk ik.

    • margogogo schreef:

      @ sterreklimt
      Het klopt wat je zegt over de fietsers. Ik stak ook al eens toeren uit toen ik met de velo naar school reed, en als ik nu zo’n bende dezelfde toeren zie uitsteken, dan bedenk ik mij dat ik mezelf en anderen indertijd in gevaar heb gebracht. Maar ja, elke leeftijd heeft zijn leerschool, zo is dat nu eenmaal.
      13 is jong om met de auto de baan op te gaan, maar 13 is niet te jong om de kneepjes te leren, vind ik.

  5. Wisken schreef:

    Runs in the family. Ik doe dat ook al bij Manu. Je weet nooit dat je thuis alleen bent en je wordt plots onwel. Het kan je leven redden….

    • margogogo schreef:

      @ Wisken
      Er zit dan toch een druppelke gemeenschappelijk bloed in onze aderen! Manu is ook nog te jong om zijn rijbewijs te halen, maar ik denk dat jij ook fan bent van de stelling ‘jong geleerd is oud gedaan’. Welaan dan, zullen we onze zonen eens laten racen tegen elkaar? :-)

  6. ed blogt schreef:

    moet kunnen vind ik. Ik leerde het dan ook zelf van la mama toen ik een jaar of 13 was. Eerst mocht ik van vitesse versmijten terwijl ik aan het passagieren was, eerst met haar hand ook op de pook, daarna alleen, mits commando van mijn ma, en na een tijdje wist ik wanneer ik moest versmijten, en ook naar welke vitesse ik dit moest doen (omhoog of omlaag). Toen ik dat onder de knie had, mocht ik soms ook eens rijden. Op zondag, op de lege parking van het shopping center. Super vond ik dat!
    Dus, gewoon doen, ik vind dat het moet kunnen…

    • margogogo schreef:

      @ ed blogt
      Ik denk dat velen dit herkennen uit hun jonge jaren: bij de papa/mama op schoot mogen zitten in de auto en sturen, en de vitessen verzetten…
      Zou het kunnen dat jij ook een goeie chauffeur bent?

      • ed blogt schreef:

        Ik denk dat je op die manier als jonge tiener/kind al bewust leert omgaan met hoe een auto aanvoelt. Als je 18 jaar bent, dan ben je al zoveel stoerder dat je automatisch denkt dat je het allemaal alleen kunt, terwijl je als jonger kind op een onschuldiger manier leert hoe een auto reageert op jouw bewegingen.
        Tja, ik ben en blijf pro jouw aanpak.

  7. bentenge schreef:

    Verdemme zeg, fietsen is toch passé? Dan kunnen ze maar beter in auto rijden als het nodig is.

  8. Menck schreef:

    Je bent jong en je wilt wat. Leren rijden, bijvoorbeeld. Fijn, fijn, maar ’t blijft natuurlijk opletten geblazen: http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/233678/2008/04/07/Vader-geeft-rijles-aan-13-jarige-dochter.dhtml

    • margogogo schreef:

      @ Menck
      Je bent wild en je jongt wat.
      Voorzichtigheid blijft geboden, dat is wel zo, maar ’t leven is toch ook een beetje aan de durvers, nietwaar? We doen er niemand kwaad mee dus we doeng voesj.

      • appelmoose schreef:

        Het kan ook anders. Ik was al afgestudeerd, een eerste echt werkenscontract op zak toen ik plots besefte dat daar een bedrijfswagen bijzat. Had ik gemist bij de onderhandelingen. Ben ik efkes vlug een rijbewijs moeten halen.

        Best wel spannend, met 75 km ervaring Antwerpen Stad doorkruisen, van de baan gedjingeld worden door een tram, en vandaar hoppakee, de E19 op naar de Wetstraat. Dikke druppels zweet tot in mijn onderbroek.

        Maar je leert wel heel snel rijden. Je kunt niet anders.

  9. micheleeuw schreef:

    Ik geef je gelijk ! Ik kende ook al alle bewegingen nog voor ik 1 meter gereden had. Geleerd tijdens het kuisen van vader’s auto. Zo kon ik al rijden nog voor ik mijn rijbewijs had. Eigenlijk alleen leren parkeren, toen ik dat vodje wilde behalen.

Wat denk jij hierover?

