Music was my first love

Geplaatst op: 5 mei 2012 door margogogo in Music

Vroeger luisterde ik constant naar Studio Brussel. Indertijd vond ik die zender de max, ik vond daar geheid mijn gading op muzikaal gebied. Maar dat was vroeger, lees: vele jaren geleden. Nu vind ik die zender echt niet meer om aan te horen.

Niet alleen de muziek die men in mijn strot probeert te rammen trekt op geen bal, ook de oneindig veel blokken reclame die er tussen worden gegooid zijn er zwaar over. Je moet een engelengeduld hebben om nog een uur van die zender te kunnen verteren.

StuBru is een degoutane commerciële zender geworden, big time. Het enige programma dat ik nog volg De Afrekening, waarmee ik mezelf muzikaal nog wat up-to-date probeer te houden. Daarmee is de kous af.

En ’t is nu niet dat er geen goeie songs meer gemaakt worden tegenwoordig, hé, er is echt wel nog een listenable aanbod. Alleen wordt de echt goeie muziek, waar StuBru vroeger toch borg voor stond, maar heel zelden nog in de ether ingegooid. Ik vind dat jammer. En op andere muziekkanalen moet je het ook al niet gaan zoeken.

In mijn auto zit ik tegenwoordig meer tussen de zenders te zappen dan op de baan te letten. Niet bevorderlijk voor de veilige rijstijl, me dunkt.

Wat is het alternatief? Enkel mijn eigen CD’s en i-Pod bieden nog de muzikaliteit die mijn gehoor verdraagt.

En Radio Nostalgie.

 

reacties
  1. Eilish schreef:

    Vanmiddag in de wagen stond radio 2 op, de top 30. Die is dus ook niet meer wat hij ooit was. Als ik nog één keer Will Tura, ‘ik ben een zanger’ hoor kwelen, dan ga ik echt in mijn voorganger zijn gat rijden grrrrrrr (alsof hij zichzelve moet overtuigen dat hij er één is !)

  2. sterre schreef:

    Ik luister nog altijd naar Studio Brussel (na een tussenstop van enkele jaren op Radio 1). Ik vind de muziek best wel te doen. Al heb ik natuurlijk mijn eigen privé-muziek-kenner, dat is wel handig. Hij luister blijkbaar veel naar urgent (of zoiets), maar ik weet niet of jij die tot daar kan ontvangen. Wel online te beluisteren.

    • margogogo schreef:

      @ sterre
      Ook al zijn we girls of the 80’s, we weten al langer dan vandaag dat onze muzieksmaak lichtjes kan verschillen, ondanks de vele nummers die we allebei even graag horen. Uw lief is inderdaad een muzikale veelvraat/alleseter, dat scheelt om nieuwe genres te leren kennen en goed of af te keuren. Maar ik mag sowieso niet ontkennen dat ik een enorm moeilijke ben als het op geluid aankomt.

  3. Stef den Flater schreef:

    Ik heb nooit echt naar 1 zender geluisterd en dan waren er periodes dat ik helemaal niet naar de radio luisterde. Radio 1 is eigenlijk de zender waar ik het meest zelf naar luister(de), maar ik hoor tegenwoordig vooral M&M omdat die zender nu eenmaal beluisterd wordt op het werk. Stubru beluister ik eigenlijk weinig en dan nog vooral de podcast van Thomas staat op. Vroeger luisterde ik ook nogal eens naar 4FM maar sinds dat Joefm of zo geworden is, luister ik daar niet meer naar. Stubru is veranderd maar over het algemeen toch nog altijd beter dan bijvoorbeeld Nostalgie. Ik kan je wel volgen: radio kan me bij momenten ook irriteren. De constante herhaling van dezelfde liedjes is een pest, de reclame vervelend en de presentatoren/presentatrices zijn bij momenten nog slechter. Er was een tijd dat ik veel luisterde naar de BCC maar met mijn huidige radio kan ik die niet zo goed ontvangen. Naar het schijnt is de toekomst internetradio. Daar kan je een heel groot aanbod aan zenders vinden met zenders die een bepaald genre laten horen. Maar of het nu echt de moeite loont om daarvoor constant je computer aan te laten, is een andere kwestie. Gelukkig bestaan er ook mp3-spelers. Daarmee luister je naar de muziek die je zelf gekozen hebt. ;-)

    • margogogo schreef:

      @ Stef
      De digitale TV heeft een aantal interessante thema-muziekzenders. Zo is er “alternative” of “Reggae” of “Only 80’s” en zo. Het komt echter niet in mij op om de ganse dag mijn TV op te zetten om muziek te luisteren

  4. Menck schreef:

    Ik durf ook al ’s vaker af te stemmen op Nostalgie, en dat terwijl ik vroeger (tot voor kort, zelfs) je reinste StuBru-adept was. Het is een teken aan de wand, zeg ik u. We worden oud, nieuwe muziek vinden we steeds vaker kut en uitlatingen als “In mijn jeugdjaren werd er nog écht goeie muziek gemaakt” nemen we steeds regelmatiger in de mond.
    Ik denk dat het normaal is: op zekere dag weigert je brein zich nog te vervoegen bij de muzikale evolutie en trek je de streep: tot hier en niet verder (was de muziek nog goed).

    De radio in mijn auto blijft steeds vaker uit en ik schuif geregeld een cd in de lader (wat heden ook al vreselijk ouderwets blijkt). Ik betrap me er op dat ik zelfs meer en meer ritten maak zonder muziek. The sound of silence (is golden).

    • margogogo schreef:

      @ Menck
      Ik heb het me ook afgevraagd: is dat nu omdat ik oud word dat ik dat allemaal niet meer verdraag? Het zal wel daarmee te maken hebben.

      Silence is golden, dat gaat voor mij ook helemaal op de laatste jaren. Er is zo verdomd veel geluid overal, het is nergens meer stil. Ik betrap er mij ook op dat ik minder en minder muziek nodig heb om me goed te voelen, dat is nochtans heel mijn leven anders geweest.

      • Nachtbraker schreef:

        “Er is zo verdomd veel geluid overal, het is nergens meer stil.” Da’s zeker waar… het is echt moeilijk geworden om rust en stilte te vinden, zelfs in uw eigen huis. Altijd is er wel iemand die ergens lawaai zit te maken. Ik wijt het aan ons stilaan overbevolkt aan het geraken landje, en de toegenomen normenvervaging…

  5. bentenge schreef:

    CDkes, dat is wat ik beluister. Of hij vliegt uit, de radio, zoals bij Menck. Ik weiger om eerst vijf minuten gezever te moeten aanhoren om dan naar vier minuten muziek te luisteren, waar ze negen kansen op tien ook nog te vroeg hun kwebbel in gooien.

  6. micheleeuw schreef:

    StuBru heeft me nooit kunnen bekoren. Ik luister naar Radio 2 : (meestal) leuke muziek en ik leer (soms) nog iets bij. :-)

    • Menck schreef:

      Als de WIll Tura’s en Bart Kaëlls van de muziekwereld je lief zijn: ga je gang. Mij niet gezien. Mijn moeder is sedert een tweetal maand overstag gegaan voor Radio 2. Zij is 79.
      En oké, oké: les goûts et les couleurs… maar desondans verwondert je keuze me hooglijk.

    • margogogo schreef:

      @ micheleeuw
      Radio 2 passeert de revue wel als ik aan het zenderzappen ben, maar ik kan niet zeggen dat ik er lang bij blijf stilstaan, eerlijk gezegd. Ik weet niet, het is zo ombudsachtig en de muziek is ook niet meteen mijn dada

  7. veerle schreef:

    En JoeFM? Al erger ik me daar wel eens aan de vele top honderden, top zevenhonderden, top duizenden e.d.

  8. zapnimf schreef:

    Dat is onze leeftijd. Ik doe net als jij en Menck.
    Blij dat ik met de fiets naar ’t werk rij zeg.
    Thuis hoef ik geen radio, dan wil ik rust.

Wat denk jij hierover?

