Woensdag 14 maart – Moh, kijkt nu. We zitten hier met een mening.

Geplaatst op: 15 maart 2012 door margogogo in Wijvenweek

Iedere mening is de waarheid voor de eigenaar van die mening. Een mening is een gedachtengoed, een visie, een denkwijze, een interpretatie over een onderwerp.  Over 1 onderwerp kunnen kweetniehoeveel verschillende meningen bestaan. Dat gegeven vind ik op zich al enorm boeiend. Ik vind dat, da’s mijn persoonlijke mening, je moet daar niet akkoord mee gaan als jij er anders over denkt.

Of neem nu de winter. Een héérlijk seizoen, er moesten er meer van zijn per jaar! Vriezen en ijs en grijs en rap donker buiten, ik vind dat zalig. Zaaaa-lig!

Ik vind dat, maar ik heb tegelijk een donkerblauw vermoeden dat weinig mensen daar ook zo over denken. Geef maar toe, jij houdt daar ook een andere mening op na. Jij wil de zomer, de zon en de warmte, om in te liggen bakken en braden zodat uw huid een schone bruine kleur krijgt en ge wilt weer in uwen hof wroeten en de bloemekes zien bloeien en de bijtjes en horzels zien vliegen en u kwaad maken omdat er midden in de nacht een mug rond uw oren hangt te zoemen. En ge wilt eindelijk weer eens je lichaam in luchtige kleedjes en rokjes en topjes en andere niemendalletjes hullen en terraskes doen in ’t stad en al. Jamaar, ik weet dat wel hoor. En toch vind ik de winter een machtig seizoen.

Maar… _en nu komt het goeie nieuws_… ik kan wreed gemakkelijk mijn mening bijschaven of zelfs helemaal herzien. Op 1 zaak na (*) ben ik geen mens van principes waaraan ik me als een koppige steenezel per se wil vastklampen. Nee, ik sta open voor elke mening. Zolang ze maar strookt met de mijne. Dat laatste is niet waar zenne.

Als ik dus mijn mening geef over de winter, en jij begint argumenten boven te halen om jouw mening, die gemakkelijkheidshalve verschilt van de mijne, te staven, dan zit de kans er dik in dat ik bijdraai en dat ik mijn oorspronkelijke uitgesproken mening voortaan zal nuanceren door jouw argumenten, waar ik in kan komen, aan te halen.

Dan zal ik niet meer zeggen: “waaaw ja jong, ik ben echt zot van de winter, ik ben zijn grootste fan (de winter is masculin), er moesten zo 2 seizoenen zijn in een jaar!”, maar zal ik het zo formuleren: “waaaw ja jong, ik ben echt wel zot van de winter, ik heb graag die kou en dat vriesweer en al, maar de lente is toch ook wel prachtig met al die kleuren van de ontluikende natuur, en dan de zomer (tot maximum 23,52 graden celcius), dat is ook een plezant seizoen, om te genieten van mensjes kijken _en uitlachen_ van op een terrasje in ’t stad, en ’t tofste van al aan de zomer is dat het veel droog is en dus ideaal om met met lief met onze moto te gaan toeren.”

Ziet ge’t?

 

 

(*) over religie ben ik 100% volhardend principieel

reacties
  1. Christel schreef:

    Ik hou ook wel de winter, de koude buiten en een warm huis. In de zomer moet het niet té warm zijn want ik ben geen bakmens. Je kent dat wel zo 5 minuten langs die kant zonnebaden en dan weer 5 minuten langs de andere kant.

    Niet super warm, maar aangenaam warm mag wel want al dat gezweet vind ik maar niets. En daardoor komt het dan ik ook een melkfles-vrouwtje ben. :-)

  2. zapnimf schreef:

    Hoe braaf van je.
    Ik heb hier al stevigere meningen gezien hoor.

    • margogogo schreef:

      @ Zapnimf

      Ik ben gewoon een braveken, niks aan te doen.
      En hoe graag ik ook eens een discussie op gang trek, ik ben te soft om bij mijn initieële mening te blijven. Erg hé?

  3. micheleeuw schreef:

    Elk zijn mening : jij de jouwe en ik de mijne. We gaan er geen ruzie over maken. Zo ben ik niet (meer). ;-)

Wat denk jij hierover?

