You’re the voice

Geplaatst op: 3 december 2011 door margogogo in Music

Juijj, het sneeuwt!  Allez, hier op WordPress dan toch. Zou de kerstperiode in aantocht zijn? Mijn favoriete periode van het jaar, trouwens, de kerst en eindejaar, en winter. Lekker koud en frisjes, dat heb ik graag.

Maar we gaan hier geen weerpraatje houden, ik wou het hebben over geheel iets anders.

The voice van Vlaanderen. Een nieuwe talentenjachtprogramma op VTM.  Wie van jullie kijkt daar ook naar op vrijdag avond?

Wel, ik ben fan van dat format. Eindelijk eens geen uitlach-TV waar naïeve idioten zichzelf te kakken komen zetten voor heel Vlaanderen, zoals dat gebeurt in Idool of X-factor. Geen goedkope show _met een hoog Jambers- en Afrit-9 gehalte_ op de kap van triestige zieligaards die van zichzelf denken dat ze een aangeboren zangtalent bezitten, maar eigenlijk gewoon maar met veel goesting en overgave valse noten uitbraken.

Nee, The Voice is anders. Beter, van een hoger niveau. Hier worden enkel echte getalenteerde zangers en zangeressen voorgesteld, de ene uiteraard wat beter dan de andere, maar er zit vooralsnog geen enkele tussen die er echt niks van bakt. Het is in deze talentenjacht niet de bedoeling dat men zich in de huiskamer overgeeft aan plaatsvervangende schaamte. De mensen die hier hun ding komen doen, die kunnen het. Die hebben talent.

Nu, het format op zich is zo sterk omdat er niet naar het uiterlijke gekeken wordt, of toch niet meteen. De jury, bestaande uit Jasper (Arid), Alex (Hooverphonic), Natalia en Koen (Clouseau) zitten met hun rug naar de kandidaten die 1 voor 1 hun ding mogen komen doen. De jury kan dus enkel 100% afgaan op de stem, en niet op hun looks.

Wanneer de stem hen ligt kunnen ze op een knop knallen en draait de stoel waarin ze zitten zodat ze de performer recht in de ogen kunnen kijken. Wanneer er meer dan 1 van de vier coaches op de “I want you”-knop klopt dan mag de kandidaat zelf kiezen onder wiens vleugels ze zich willen bevinden. Op die manier zal elke coach 16 kandidaten in z’n team verzamelen met wie ze verder aan de slag zullen gaan.

Er zal uiteindelijk maar 1 kandidaat de eindmeet halen. Die zal, vermoed ik, afvalracegewijs, als enige overblijven en zal de mogelijkheid en de middelen krijgen om het iets verder te schoppen in de muziekwereld.

Een heel sterk format dus, om van te genieten op vrijdagavond.

Ik ben fan. En u?

reacties
  1. sneeuwkoningin schreef:

    Ik vergeet er meestal naar te kijken en heb er achteraf dan wel spijt van. Maar ik vind het alvast een goed idee om de echt getalenteerden vooraf te selecteren (hoewel ik zonder blikken of blozen toegeef dat ik toch enkele keren onder de sofa gelegen heb van het lachen tijdens de eerste selecties bij Idool).

  2. bentenge schreef:

    Heb de eerste aflevering gezien, ik vond het prachtig. Vrijdag niet thuis, maar heb het niet opgenomen, zo ver ga ik er ook weer niet voor.

  3. micheleeuw schreef:

    Wij kijken niet maar dat is voornamelijk omdat we al zoveel te bekijken hebben.
    Is met ook weer met televoting (of hoe noemt het wanneer ze doorgaan door sms-en te verzamelen) ? Ik ben daar geen fan van wegens niet eerlijk.
    Toch veel kijkplezier !

  4. missfolies schreef:

    Ik was niet van plan om te kijken (ben die talentenjachten wat beu), maar ben zapsgewijs toch bij die eerste aflevering beland & blijven kijken. Vind het vooral spannend om te zien of er iemand zich zal omdraaien. Es zien of het vervolg mij ook zal blijven boeien.

  5. lees me schreef:

    iK ben eigenlijk ook wel een fan van het format, heb nochtans alleen de eerste aflevering gezien. Vroeg mij af en toe wel af wat de coachen écht denken als ze zich omdraaien en de présence wat tegenvalt. Ik ben wellicht bevooroordeeld, maar ik denk dat vooral Alex (waarvan ik absoluut geen fan ben) er moeite mee heeft.

    • Margogogo schreef:

      @ lees me
      Ik vind dat ze nog redelijk diplomatisch zijn in hun gelaatstuitdrukkingen tegenover sommigen. ’t Moet niet simpel zijn om een strak gezicht te houden terwijl ge u eigenlijk een breuk verschiet als ge u omdraait en ineens constateert dat achter een leuke stem al eens een half gedrocht schuilgaat. Misschien hebben ze op voorhand al foto’s gezien van de kandidaten zodat ze hen niet te fel in affronten zetten voor heel Vlaanderen. Alles voor de show, hé.

  6. veerle schreef:

    Ik kijk geen tv en ken de format dus niet, maar ik merk dat jij ook een fan van de winter bent. Je zou met Zoonlief kunnen meegaan. Hij telt nu al af naar dagen vol echte sneeuw.

  7. HansDeZwans schreef:

    Ik dacht zeker dat je hier ging schrijven dat je mee ging doen. Ik heb het wel eens gezien en inderdaad het is niet slecht, maar als nadien die afvalrace gaat beginnen dan is dat hoogstwaarschijnlijk weer met sms’en en die toestanden en dat vind ik gewoonweg niet eerlijk. Is trouwens enorme geldklopperij.

    • Margogogo schreef:

      @ Zwanzendegans
      Volgens mij weten ze al vrij vlug met wie er echt doorgewerkt zal worden tot het einde. Ik kan het zelfs al inschatten wie tot in de finale zal geraken en wie niet. Uit commercieel oogpunt gaan ze enkel verder met wie echt talent bezit, en dat weten ze nu al. Die afvalrace is enkel show.

  8. zapnimf schreef:

    Ik ken dat spel niet. Als ge moet sms’en ben ik bij voorbaat al tegen. Moet ge sms’en?

  9. sterreklimt schreef:

    Gij kijkt gewoon voor Jasper, juust? Die mens is, samen met Alex trouwens, eigenlijk een reden om niet te kijken. De andere reden is dat ik nooit meer tv kijk eigenlijk. Ik vraag me af waarom ik nog een abonnement heb.

    • Margogogo schreef:

      @ sterreklimt
      Toch niet, ik kijk niet omdat Jasper in de jury zit, want ik hoor hem echt wel veel liever zingen dan praten. En die Alex Callier, tja, ge zijt er voor of ge zijt er tegen, maar ook voor die gast heb ik veel respect, ondanks zijn arrogante trekjes. De reden waarom ik kijk en graag kijk is het concept dat me aanstaat. De stemmen, het potentieel van de kandidaten en mijn nieuwsgierigheid naar de evolutie en de afloop van het geheel.

  10. zeezicht schreef:

    de eerste aflevering heb ik niet gezien, dacht aan al die andere zoals je zegt, waar mensen te kakken gezet worden.
    Dit is leuker, omdat de goede stemmen een kans krijgen, zonder dat ze het van hun voorkomen moeten hebben.
    En idd dat sms’en, dat valt soms tegen.

  11. Menck schreef:

    Welke waarde heeft het talent dat critici zonder talent je toekennen? Dus thanks, but no thanks.

    • Margogogo schreef:

      @ Menck
      Critici zonder talent? Sta me toe het niet met je eens te zijn daarover. Ze zijn duidelijk niet jouw ding qua muziek (Natalia en Clouseau zijn dat bij mij ook niet) maar muzikaal talent en inzicht hebben ze wel, alle vier.

  12. Molly schreef:

    Ik ben fan in Nederland, alhoewel ik soms wat kanttekeningen heb bij de keus van songs enzo.
    Soms lijkt het alsof ze kandidaten uit hun comfortzone halen en anderen weer niet ( de zgn gedoodverfde winnaar)

  13. Molly schreef:

    Ik zal eens gaan zoeken naar de voice van Vlaanderen. Gisterenavond weer vreemde uitslagen hier;-)

  14. […] programma ‘The Voice van Vlaanderen’ was bezig. Ik had er over gelezen bij Margo en was benieuwd wat ze er nu weer van gemaakt hadden. In het begin keek een beetje met mijn neus […]

Wat denk jij hierover?

