Pimp your pump

Geplaatst op: 30 november 2011 door margogogo in Het leven zoals het is: realiteit.

Mijn kar was volgens de garagehouder heel erg dringend toe aan een groot onderhoud. Volgens mijn onderhoudsboekje kreeg hij z’n laatste beurt op 72500 km, nu staat er 99875 op de kilometerteller, wat zoveel betekent dan dat ik een dikke 27000 km gereden zonder onderhoud. Moet kunnen.

Met mijn banden was ik ook al ietsjes aan de late kant. Pas na 7 jaar en 95000 kilometer rijplezier heb ik een paar maanden geleden de 4 banden voor de eerste keer vervangen. En dat dan nog alleen omdat op mijn keuringsbewijs stond dat ze dringend vervangen moesten worden, en ook een beetje omdat ik het niet leuk meer vond om te beginnen schuiven op droog wegdek.

Ik durf stellen dat ik aan occasioneel uitstelgedrag lijd. Gelukkig maar dat een auto zelf aangeeft wanneer hij onder handen wil genomen worden door een stel goedgetrainde autotechniekershanden.

De motor van mijn viermaalvieraangedreven vierwieler had immers al meermaals raar gedaan tijdens het rijden, wat zich uitte door niet meer willen optrekken als ik het gaspedaal induwde om bijvoorbeeld een vrachtwagen over te gaan. Een auto die koppig is en hoest en kucht alsof hij met een snotvalling zit, dat doet raar.

En alzo ben ik net terug van de garage.

Geef mij 451,09 euro en we spreken er niet meer over, moet de garagist gedacht hebben. In ruil voor dat geld kreeg ik mijn auto halfsynthetische olie, een oliefilter, een pollenfilter, koelvloeistof, 2 ruitenwisserrubbers, dichting/recyclage en ander klein materiaal en last but not least een spiksplinternieuwe Pump Kit, whatever that may be.

Het leukste van al is dat ik binnenkort terug mag naar de garage, juijj! Op 105000 km is het immers nodig dat de distributieriem vervangen wordt.  Dat schijnt iets wreed belangrijks te zijn dus kan ik maar beter op tijd gaan deze keer.

Ten laatste op 104999 km moet hij binnen,  ik ga dat proberen onthouden.

reacties
  1. zapnimf schreef:

    Jaja, doen. Mijn distributieriem is eens (te vroeg) gesprongen. Schoon rekening geworden.

  2. Menck schreef:

    Tank jij vaak diesel bij Total? NIET DOEN met een Toyota! Ik spreek uit ervaring. En met mij vele duizenden Toyotabezitters.
    Als de motor begint in te houden en vermogen begint te verliezen (je kunt niet meer sneller dan 80 km/u), dan is de kans groot dat je SCV-kleppen (zij communiceren met de motorcomputer) het aan het begeven zijn. Dat komt door de biodiesel die Total onder zijn fameuze Excellium-diesel mengt. Toyota heeft een sterke machinerie in het vooronder, maar de SCV-kleppen zijn diens achilleshiel. Een bijzonder dure zaak wat het vervangen ervan betreft.
    Google maar eens: ‘toyota scv-kleppen total’ of ook: ‘toyota scv-kleppen’. Je zult geween en tandengeknars op je scherm zien verschijnen.
    Ik heb het zelf voorgehad met mijn kar. Mijn garagist – een zeer gedegen vakman – heeft me verboden om nog langer Total-diesel te tanken. Leg het probleem maar eens voor aan jouw garagehouder. Hij zal meteen weten wat er bedoeld wordt.

    • Margogogo schreef:

      @ Menck
      Ik tank nooit bij Total, tenzij ik echt niet anders kan, wat zelden voorvalt. Ik tank altijd bij goeiekopere tankstations, pinnige wrek die ik ben. Gabriels is de naftpomp die ik het meest frequenteer.
      Maar al wat je daar aanhaalt van die kleppen en zo, dat blijkt waar te zijn. Ik wist dat niet dat dat de zwakke plek is van een Toyota. Misschien heb ik chance met mijn voiture. Nu maar hopen dat die pump kit voldoende is voor nog eens 100000 km rijplezier.

  3. bentenge schreef:

    Occasioneel uitstelgedrag. Ik denk dat ik nog wat dingen moet regelen ja. Onderhoud van god weet wat allemaal

  4. sterreklimt schreef:

    owboy, ik ben the queen of uitstelgedrag. Maakt niet uit of het over auto’s of rekeningen gaat, over later bellen of morgen doen. Niks om trots op te zijn, maar ik moet de waarheid onder ogen zien. En hard dat dat is…

  5. micheleeuw schreef:

    Zo weet je direct weer waarvoor je gaat werken ! Maar als alles in je auto weer doet wat het moet, kan het nog zijn.
    Toen ik mijn recente auto Mia kocht (21 september) moest ik na 2000 km terug ‘om alles eens na te zien’. Ik heb ondertussen al bijna 400 km (ja, geen nul te weinig) gereden ! Ik zal volgende week toch eens gaan om zeker te zijn … :-)

    • Margogogo schreef:

      @ micheeleeuw
      Ach ja, dat is dan toch eens geld die ik uitgeef aan iets dat voor mezelf is, er gaat zoveel van mijn duur verdiende centen naar zaken waar ik liever niet voor opdraai als hard werkende mens. Maar goed.
      Proficiat met je nieuwe aankoop, trouwens! Ik wens je veel rijgenot en weinig kosten, Mich.

Wat denk jij hierover?

