17. De zorgsector

Geplaatst op: 10 oktober 2011 door margogogo in 30 dagen challenge

Och ja, ik maak me wel eens zorgen, doch niet in die mate dat ik er wakker van lig. Ik ben een mens, en als mens heb ik nu eenmaal een brein dat mij in staat stelt om te denken, en wie kan denken kan zich ook zorgen maken.

Er zijn mensen die zich geweldig veel zorgen maken om wat er gaande is in de wereld. Ik zou dat ook kunnen doen maar ik kies ervoor om de ellende van de wereld niet op mijn schouders te dragen. Ook al zijn ze stevig gebouwd, dat kunnen mijn schouders niet aan.

Wereldleiders en andere machthebbers zouden met hun kunde en kennis en al dan niet verworven macht hun verantwoordelijkheid moeten opnemen. Velen doen dat niet, maar dat is niet mijn fout en ik heb ook niet de bevoegdheid om hen op hun verantwoordelijkheid, laksheid en grove fouten te wijzen, laat staan dat ik er iets aan zou kunnen doen. Wat is het nut dan om me zorgen te maken hierover? Dat zou zelfkwelling zijn en daar doe ik niet aan.

Als kleine garnaal op deze aardkloot doe ik wat ik moet doen en probeer ik zelf zo goed mogelijk te zijn voor mezelf en mijn omgeving, maar ik acht mezelf echt niet verantwoordelijk voor de ellende die andere individuen en groeperingen veroorzaken.

Als ik al eens zorgen heb, zijn die van dien aard dat ze telkens kortstondig zijn en van tijd tot tijd terugkeren. Zo nu en dan denk ik aan de toekomst van mijn zoon. Het kan al eens zijn dat het me zorgen baart dat hij in deze grote boze wereld ook zijn plaats zal moeten vinden. Zal hij gelukkig zijn? Zal hij een job vinden die hij graag doet? Zal hij een comfortabel leven kunnen leiden? Hoe zal het voor hem zijn als hij volwassen is?

Dat zijn de enige zorgen, en het zijn dan nog niet eens echte zorgen want ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat allemaal wreed goed zal doen.

Persoonlijk heb ik ook geen zorgen, ik heb alles wat ik nodig heb om het goed te hebben: een zoon die stevig in z’n schoenen staat en gezond en wel is, familie die ik heel graag zie, een paar echte vrienden en een ruime kennissenkring,… Ik heb een gezellig, ruim en betaalbaar dak boven m’n hoofd, ik heb een job en een maandloon dat me in staat stelt om zonder financiële zorgen te doen wat ik graag doe. Ik heb een auto, een moto en een fiets die me kunnen brengen waar ik wil en last but not least heb ik een schat van een lief met wie ik dit alles kan delen.

Het zou misdadig zijn nog meer te willen of me zorgen te maken, would it not?

reacties
  1. Christel schreef:

    Gewoon tevreden zijn met wat je hebt, dat is toch zalig! Meer mensen zouden dat moeten doen in plaats van groen van jaloezie te zijn op een ander.

    Je doet dat zeker niet slecht!

  2. micheleeuw schreef:

    Heel veel gelijk ! Weeral. :-)
    Ik ben ook zo : tevreden met wat ik heb en wat ik kan.
    En inderdaad : diegenen die er iets kunnen aan doen, ewel dat ze er dan ook iets aan doen. Zeg !

  3. Menck schreef:

    ‘k Wou dat ik zulks ook kon verkondigen. Mijn leven is een aaneenrijging van zorgen de laatste tijd…

    • Margogogo schreef:

      Het spijt me dat te horen, Menck.
      Loze woorden op dit moment, wellicht, maar ooit komt er een punt waarop je rust vindt. Als al die zorgen door de toekomst worden meegezogen en wegebben uit je hoofd.
      Ik heb mijn portie zorgen gehad, ik ben er door, ze zijn achter de rug. Als ik nu nog zorgen heb zijn het eerder ‘luxeproblemen’.
      Intussen: courage!

  4. bentenge schreef:

    Ik moet dringend eens de andere kant op fantaseren.

  5. zapnimf schreef:

    Ja! Geweldige tekst van die andere kant fantaseren.
    Mens, gij komt zo relaxed over de laatste tijd.

  6. ariadnesdraad schreef:

    Je citaat bij dit stukje vind ik sterk! Zal eens een GPS moeten aanschaffen om eindelijk de juiste kant op te fantaseren….

Wat denk jij hierover?

