6. Goed zijn in contentement

Geplaatst op: 21 september 2011 door margogogo in 30 dagen challenge

Er zijn wel een stuk of wat dingen about myself waar ik tevreden over ben en waarvan ik zelf vind dat ik ze goed doe. Niet dat ik ga stoefen over mijn eigen, laten we wel wezen. Stoefen is vies, ik doe daar niet aan. Ook al ben ik daar ongelooflijk fantastisch en keineig goed in.

Het is bijna misdadig om de woorden ‘vrouwelijk’ en ‘goeie chauffeur’ in 1 zin te gebruiken maar toch, en nu ga ik nog maar eens in herhaling vallen, vind ik van mezelf dat ik een goeie chauffeur ben. Ik rijd al van mijn bijna 18 tot mijn bijna 43ste dagelijks met den otto en deed dat voorlopig zonder ook maar 1 accident. Geef mij een pluim, da’k ze in mijn gat steek!   *en nu hout vasthouden dat ik morgen niet in de coulissen van den E40 hang*

Waar ik ook content om ben is om mijn aangekweekte gave in plantrekkerij. Ik had het er in mijn vorige logje al over dat ik nooit een goeie studente was, nooit heb zitten blokken of hoge studies heb gedaan, en dan is het toch wel fijn om in de tweede helft van uw leven eens de balans te kunnen opmaken en te kunnen zeggen tegen uw eigen; awel Margogogoken, ge hebt gij da nie slecht gedaan, kindj.

Ook als gescheiden mama trek ik mijne plan. Ik ben van niemand afhankelijk om mijn eigen leven in te richten en het goed te hebben. Ik heb het volste vertrouwen in mijn intuïtie en in mezelf.  Dat ik nu een schat van een lief heb met wie ik dat allemaal kan en mag delen, dat is uiteraard een schone bonus; de kers op de taart.

Alles komt altijd goed, eender hoe diep je zit, als je jezelf maar naar waarde schat. Jawadde, filosofischer krijg ik het niet vandaag.

Maar mijn allergrootste trots is uiteraard mijne smurf. Het enige kind dat ik ter wereld bracht is een bijouke van een beginnende puber van 12,5. Hij is op vele vlakken heel anders dan ik zelf maar toch is hij dikwijls een spiegel waarin ik mezelf kan zien. Mijn moederschap is me heel veel waard, al ging dat de eerste jaren echt niet vanzelf. Smurf is en blijft mijn engagement voor het leven en ik ben geweldig content dat ik zijn mama ben en dat ik het voorrecht heb om hem tot een goed mens te mogen helpen maken.

Zoals u ziet, ik ben een simpele duif die het allemaal niet te ingewikkeld maakt.  Eerlijk gezegd ben ik over de hele lijn best tevreden. Er zijn veel momenten waarop ik mij echt gelukkig voel.  Ik wil zo weinig mogelijk stress in mijn leven en daar handel ik naar. Mijn leeftempo ligt een stuk lager dan gemiddeld, denk ik. Ik moet niet constant nuttig bezig zijn en ik moet ook niet zo nodig alles gezien, geleerd of beleefd hebben.

“Ik heb geen tijd” vind ik de meest onnozele uitspraak die tegenwoordig door iedereen o zo graag gebruik wordt. I hate it.  Waarom zijn zoveel mensen eigenlijk altijd zo druk-druk-druk? Ik snap dat niet.  Wees maar slaaf van je eigen leven/gezin, maar ik doe daar niet aan mee.

Helemaal zennnnnnnnnn zijnnnnnnnnnn, dan leef je langer. Dat hebben ze me toch wijsgemaakt.

reacties
  1. Wisken schreef:

    Zo mooi geschreven Margo! Ja je mag terecht fier zijn op wie je bent en hoe je leeft. Er is geen letter van overdreven.
    Wat dat zinneke ‘druk druk druk’ betreft: dat is helemaal juist. Flauw excus. Ze zijn zelf helemaal verantwoordelijk voor. I hate it 2.
    De basics van het leven, daar gaat het hem om, net zoals jij zo goed zegt.

  2. Christel schreef:

    Ik las hier dus net het relaas van een gelukkig mens!!

  3. zapnimf schreef:

    Ik twijfel aan uw leeftempo als je op die moto zit.
    Dit was een genot om te lezen, en hardop mee mogen te lachen. Ik hoor het je zo zeggen.

  4. Ik wil best geen slaaf zijn van mijn leven hoor, maar op sommige momenten moet ge hé? Ik sprek hier over ’t werk (uiteraard) dat veelal offers vraagt die steeds hoger gegrepen worden (door krenterige boekhoudertjes en ineenstuikende budgetten). Voorlopig, afbetalende en zo, kan ik niet anders dan in die mallemolen meedraaien. Ik hoop dan ook dringend op een groot lot. Of zoiets. Een Deus ex machina lijkt me het meeste geschikt :-)

    • Margogogo schreef:

      Tuurlijk heb je gelijk waar het ’t werk betreft.
      Met zo weinig mogelijk stress, en relax en zen zijn doel ik niet op het werk maar op alles daarbuiten. Het leven buiten de job. Onze job is ons inkomen, daar is het allemaal van ‘moéten’, niet van ‘mogen’. Gaan werken is een noodzaak, om deftig te kunnen leven en de dingen te kunnen doen die we graag doen. Voor sommigen is die noodzaak plezant en aangenaam doch voor velen is het productief zijn, meedraaien met de wind van de bazen en/of collega’s, en zwijgen. Dat het op het werk druk-druk-druk is en dat je daar geen tijd hebt voor niet-werkgerelateerde zaken, dat is evident, dat is bij mij ook zo (elke maand opnieuw fiscale afsluitingen met heel erg krappe deadlines!) maar eens ik daar buiten ben op ’t einde van de werkdag, heb ik de power.
      En daar heb ik het over. Wat we buiten het werk doen kunnen en mogen we zelf invullen, en daar gaat het bij velen fout. Je kan het voor jezelf moeilijk en druk maken of je kan kiezen voor zoveel mogelijk genieten en vooral de dingen doen die je graag doet. Als is het een ganse dag in uwe zetel liggen. Buiten het werk moet er niks en mag alles, of dat zou toch zo moeten zijn. Als dat niet zo is dan ben je slaaf van jezelf of van de situatie waarin je zit, eender of je je er zelf in hebt geplaatst of er door omstandigheden in verzeild bent geraakt.
      Het komt erop neer dat je ten allen tijde keuzes kan maken voor jezelf, dat je het zelf in de hand hebt om je leven aangenaam in te richten. Dat is een gigantische macht die helaas door vele mensen nauwelijks wordt aangewend.

  5. elke schreef:

    Ik ga een beetje drukdrukdruk doen nu, als het voor u goed is. Of neen, ’t is waar, ik heb ineens veel tijd over…

  6. bentenge schreef:

    Moa gow zeg. Ik heb het ook niet zo op met druk druk druk. Zelfs niet op het werk. Totally overrated. Enfin. Ik weet niet wat ik juist wil zeggen, maar wel dat contente mensen, zeker als ze content zijn over wie ze zijn en wat ze bereikten, en niet altijd meer willen, mijn hart verwarmen, als ik dat zo mag zeggen.

  7. veerle schreef:

    Iemand die ’t leven begrepen heeft dus.

  8. micheleeuw schreef:

    Hoe ouder ik word, hoe meer zen ik ben. Ik zal dus zeer oud worden ?
    Wij begrijpen elkaar.

  9. zeezicht schreef:

    Fijn geschreven Margootje! content zijn, ja dat is het geheim en jij hebt dat blijkbaar begrepen! houden zo!

  10. HansDeZwans schreef:

    Je kunt het geloven of niet, maar ‘Ik heb geen tijd’ dat vind ook ik de grootste, onnozelste, belachelijke uitdrukking die er bestaat. Wordt meestal ter woord genomen door personen die willen aangeven dat ze een ozo druk leven hebben, een ozo drukke job, een ozo fucking belangrijk leven. Zo, dat moest ik even kwijt, maar ik moet door, ik heb geen tijd.

Wat denk jij hierover?

