Vervolg, part II, the sequel

Geplaatst op: 21 juli 2011 door margogogo in Het leven zoals het is: realiteit., Life

Mijn replieken op jullie reacties op mijn vorig schrijfsel zijn weer veeeeeeeeeeel te langdradig. Maar echt veeeeeeeeeeeeee- heeeeeeeeeeeeeeeeeeee-heeeeeeeeeeeeeel te langdradig. Dus giet ik mijn reacties op jullie reacties nog maar eens in een blogstuksken-op-zijn-eigen, d’er zit niks anders op.

@ elke

Hm, jij hebt 35 dagen verlof…dat zijn er 19 meer dan ik. Ik schreef dat ik 20 dagen heb in mijn blogstuk, maar dat was om het getal wat af te ronden, want in werkelijkheid heb ik maar 16 dagen congé. Zestien.

Omdat ik 4/5 werk.

Ik heb niet gekozen vor 4/5 omdat ik lui ben maar omdat het niet echt een keuze is maar een noodzaak.

Jij weet dat, Elke, maar voor wie het niet weet: ik ben ook een alleenstaande moeder en werk 4/5 zodat ik mijn kind van school kan halen. Zo simpel is het.

Als ik fulltime zou werken, dan zou ik pas -files niet meegerekend- om 18u aan de schoolpoort arriveren. Aan een gesloten schoolpoort, that is, want de school heeft naschoolse opvang tot 17u en sluit onverbiddelijk de poort om 17u30. Mijn zoon zou daar dus een half uur tot een uur op straat moeten staan wachten tot mama van haar werk komt.

Bajaak, ik zou full-time kunnen gaan werken en een full loon verdienen en ik zou mensen kunnen mobiliseren om in mijn plaats mijn kind af te halen, ja.  Maar ik heb geen ma meer die zoals vele oma’s ‘die taak’ met graagte op zich zou hebben willen nemen, en mijne pa is 71, moet ik diene mens vragen om de gunst om elke dag een uur heen en een uur terug te rijden om zijn kleinkind van school te halen? Baneetoch? Dus ik werk 4/5, lever een flinke hap van mijn loon in en vang mijn kind zelf op. En zo moet het ook, vind ik.

Tot daar loopt alles vlotjes en is alles mooi geregeld. Maar dan ik het schoolvakantie en heb ik het dubbel en dik vlaggen. Volg efkes mee, kom.

Ik moet dus 4/5 werken zodat ik mijn zoon kan opvangen als het school is.

Omdat ik 4/5 werk, heb ik maar 16 dagen congé.

Omdat ik maar 16 dagen congé heb, moet ik meer dagen opvang regelen tijdens schoolvakanties dan iemand die fulltime werkt.

Al die opvang moet ik betalen.

Ik betaal die met mijn loon waarvan ik al een hap heb ingeleverd omdat ik 4/5 werk.

’t Is proper.

Jij pleit voor maximum 6 weken vakantie? Dat zou een aantal opvangdagen schelen, ja, maar ik wil eigenlijk niet dat er aan de kinderen hun vakanties wordt geraakt. Kinderen hebben recht op die vakanties om zich te ontplooien, vind ik.

Vooral de kleinsten _laat ons zeggen van de kleuterklas tot het zesde leerjaar_ hebben die vakanties nodig, want dat zijn de belangrijkste kindertijdjaren waarin ze nog zo veel mogelijk vrije tijd moeten hebben om volop te kunnen spelen en te ravotten.

Misschien hebben kinderen vanaf het 1ste middelbaar genoeg aan minder vakantiedagen, ik weet het niet. Zijn er echt kinderen die zich vervelen tijdens de vakanties? Ik kan dat bijna niet geloven.

Eender hoe; ik pleit niet voor een vermindering aan vakantie voor de kinderen, maar wel voor een menselijke en eerlijke regeling waarin ouders zich niet meer in bochten moeten wringen om opvang voor hun kind te vinden en daar dan nog dik voor moeten betalen ook! Want dat klopt langs geen kanten.

@ middernachtsdromer

Jouw verhaal zit inderdaad in een iets andere context, doch ik verwees graag naar jouw blogstuk omdat het een ferm geschreven schrijfsel is en omdat het mij inspireerde om over mijn punt eindelijk eens te bloggen. Het was het duwtje in de rug dat ik nodig had (maar dat had je wel begrepen, hé)

Ik begrijp jouw punt trouwens heel goed. Het is niet te geloven dat sommige mensen hun carrière boven hun kinderen verkiezen. Beide ouders met een (succesvolle) carrière+een gezin met kinderen=niet compatibel. Niet. Je kan beide onmogelijk met evenveel toewijding goed doen.

Zoals je zus die én een carrière wil én een gezin met 2 kinderen…dat is vragen om moeilijkheden. Ze baden in luxe, haar man heeft als arts een dikke pree, dus zij zou minder kunnen gaan werken (zoals ik) en er daardoor meer voor haar kinderen kunnen zijn, hen meer quality-time kunnen geven. Ze zou dat heel gemakkelijk kunnen, maar ze kiest voor haar fulltime job en dropt de kinderen dus maar ergens waar men wel tijd en ruimte voor hen wil maken. Waarom zou dat zijn? Haalt ze meer voldoening uit haar werk dan uit haar kinderen. Da’s wel heel erg voor jouw neefjes, en je stelt je terecht de vraag waarom ze dan eigenlijk kinderen op de wereld heeft gezet.

Nog een geluk dat nonkel Middernachtsdromer er is, effenaf.

@ nachtbraker

Dat mensen met kinderen die in de privé sector werken minimum 30 dagen congé zouden moeten krijgen kan je onmogelijk verantwoorden tegenover collega’s die _gewild of ongewild_ geen kinderen hebben, dus dat idee gaan we in stilte laten voor wat het is en we doen alsof je het nooit luidop hebt geschreven. Zullen we dat afspreken? :-)

reacties
  1. We verstaan elkaar ;-) Maar eens mens gaat er van aan het denken: misschien dat er een soortement coöperatieve kinderopvang op gemeentelijk niveau kan georganiseerd worden of zoiets? Een soort doordeweekse speelpleinen? Hoe dit gefinancierd kan worden is uiteraard een andere kwestie. Misschien door slechts kinderbijslag te betalen tot het 2e kind en dan met de vrijgekomen gelden… Het is maar een gedacht hé..? ;-)

  2. elke schreef:

    Maar ik geef je helemaal geen ongelijk, Margo. Ik meende zelfs dat die 20 er 20 waren omwille van de 4/5e, maar het is dus nog erger gesteld. Er is niks mis met 4/5e werken, geloof me maar. Ik deed het vroeger ook, maar nu heb ik een andere oplossing. Mijn ouders, inderdaad. Ik besef dat ik daar geluk heb.

    Daarenboven deed dat 4/5e mij het werk boven mijn hoofd uitgroeien omdat het niet gecompenseerd werd doordat iemand werk overnam (ik vermoed trouwens dat dat bij jou ook niet het geval is, dus respect!).

    In vele andere landen is het ‘maar’ 6 weken grote vakantie, hoor. Ik denk wel dat veel kinderen zich vervelen naar het einde toe, maar goed, jouw zoon hoort daar duidelijk niet bij (gelukkig voor hem). Voor mij part mag dat binnen het jaar gecompenseerd worden, maar dat lost idd het probleem niet op. Ik merk trouwens dat ik dit jaar meer verlof moest nemen omwille van de blok van de oudste (een hele week elke namiddag thuis om te studeren). Het wordt er dus niet beter op. Daarenboven zijn ze al veel vroeger thuis na de examens, dus dat zijn weer extra dagen. Van mij mag iedereen er onmiddellijk 35 hebben.

  3. E.G. schreef:

    “Omdat ik maar 16 dagen congé heb, moet ik meer dagen opvang regelen tijdens schoolvakanties dan iemand die fulltime werkt.”

    Deze redenering klopt niet echt gezien je per week ‘slechts’ 4 dagen opvang dient te regelen, tenzij je die 4/5 toch werkt over 5 dagen natuurlijk, dan mag je deze commentaar negeren.

  4. Nachtbraker schreef:

    @margogo: ik zou er nog niet eens iets op tegen hebben dat mensen met kinderen bevoordeeld worden tov kinderlozen; uiteindelijk zijn die kinderen toch de toekomstige werknemers & consumenten, hé? Zonder kinderen => geen toekomst voor de bedrijven. Maar ik geef toe, ik ga dit moeilijk verdedigd krijgen ;-)

    @E.G.: ik dacht net hetzelfde…

  5. Knijntje schreef:

    Ik ben het wel eens met wat je zegt, maar mensen zonder kinderen zouden ook het recht mogen hebben te kiezen wanneer ze vakantie nemen. Ik heb bv nog geen kinderen, maar wordt wel min of meer verplicht buiten de cruciale maanden verlof te nemen. In ruil daarvoor mag ik in die cruciale maanden met een onderbevolkte dienst mijn kas afdraaien omdat de rest met hu kinderen thuis zitten. Ik heb daar geen problemen mee, maar een minimumbezetting moet wel gegarrandeerd blijven.
    Dit is niet in elke sector een even groot probleem, maar wanneer er continue dienstverlening moet zijn (bv non profit sector) is dit niet altijd even vanzelfsprekend. Ook niet voor kinderlozen.

  6. Margogogo schreef:

    @ Middernachtsdromer
    Goeie denkpiste…het zou praktisch gezien kunnen, zeker weten. Er is geld genoeg, maar de miljoenen en miljarden zitten waar ze niet thuishoren en heel veel geld dat voor betere regelingen zou kunnen dienen stroomt naar duizenden mensen die er niets voor in de plaats doen. Die trouwens ook geen opvang nodig hebben omdat ze toch niet gaan werken in dit paradijselijk land van ons.
    Maar dat is dan weer een heel andere kwestie natuurlijk…

    @ elke
    Het fulltime werk krijg ik idd soms niet rond in mijn 4/5 want wij werken maandelijks met een strikte deadline. Gelukkig heb ik een goed tempo en lukt het vrij aardig maar het valt al wel eens voor dat ik mijn vrije dag ga werken om de deadline te halen. Ieder jaar zijn er ook een paar zaterdagen dat ik ga werken om de jaarafsluiting tijdig te halen maar gelukkig mag smurf dan mee naar het werk (and he likes it!), dus daarover ga ik niet klagen.

    @ E.G.
    Ik negeer niet graag commentaar van een lezer, ik verduidelijk liever: ik heb 2 verschillende werkweken, in functie van mijn zoon: ik werk in de week dat mijn zoon bij mij is elke dag (5) tot 16u zodat ik hem kan afhalen op school. De week dat hij bij zijn papa is werk ik 4 dagen tot 17u30

    @ Nachtbraker
    Kinderloze gezinnen hebben evenveel recht op vakantiedagen en hoeven zeker niet te betalen voor gezinnen met kinderen. Je hebt wel gelijk met je stelling dat kinderen de toekomst verzekeren maar dat is geen reden om kinderloze gezinnen ervoor te laten dokken. Er zijn ook gezinnen die ongewild kinderloos zijn, dat zou voor die mensen niet enkel unfair zijn maar vooral ook heel pijnlijk.
    Nope, geen goed idee.

    @ Knijntje
    Ik begrijp je standpunt en treed het ook volledig bij. Het is gewoon niet fair dat iemand zonder kinderen moet plooien voor collega’s met kinderen. Op mijn werk wordt de permanentie gelukkig wel fair verdeeld onder alle collega’s, maar ik weet goed genoeg dat dat niet overal het geval is. Pure discriminatie is dat eigenlijk, het zou bestraft moeten worden.

  7. HansDeZwans schreef:

    En uw volgend blogje gaat over de reacties op de reacties van de reacties, niet?

  8. Veerle schreef:

    Ik vind dat de mogelijkheid zou moeten bestaan om in te tekenen op een soort ouderschapsverlof, waarbij je grotendeels zelf kan bepalen hoeveel extra vakantiedagen je nodig hebt (is nl. afhankelijk van de heel verschillende situaties betreffende opvang). En het loonverlies daarvoor zou dan moeten berekend worden op jaarbasis en ook verdeeld over het hele jaar (zodat je niet plots in een situatie valt waarbij je bv. in juli geen inkomen hebt, en in oktober een volledig loon, wat bv. problemen zou kunnen geven bij het afbetalen van leningen)

Wat denk jij hierover?

