Invoegsel

Geplaatst op: 28 maart 2011 door margogogo in Actueel

’t Is toch wel om de muren van op te lopen zekerst!

Hoeveel jaar schreeuw ik dat nu al dat 99,9% van alle chauffeurs die ik tegenkom niet weet dat ‘ritsen’ in het verkeer niet (en ik herhaal: NIET) betekent dat er tiretten op de weg liggen? Al jaaaaaaaaren zeg ik dat, en al jaren blijven de automobilisten onwetend als randdebielen bumperen en hun fuck-you vingertje naar me opsteken omdat ik rits zoals het moet.

En kijk, wat we nu in de gazet tegenkomen: ene mevrouw zweefteef komt ons allen nu vertellen dat het ritsen in ons land blijkbaar niet goed is ingeburgerd. Du-uh.

Aan wie het aanbelangt: volg aub nog eens rijlessen met een gediplomeerde rij-instructeur. Pakt u direct een les of 30 en probeer dan nog eens om u met uwen otto door de straten te begeven op een hoffelijke manier.

Ok, even verduidelijken: ‘hoffelijk’ betekent volgens den encyclopedie: beleefd, beschaafd, attent, galant, en zoek zelf nog maar een paar synoniemen. Maar wacht, laat ik het in mijn eigen woorden efkes uitleggen: hoffelijkheid in het verkeer wil zeggen: HOUD REKENING MET ALLE ANDERE CHAUFFEURS RONDOM UWEN OTTO, GE RIJDT NIET ALLEEN OP STRAAT! NIET!

Voila, dat is ook weer van mijne lever. Voor de zoveelste keer.

Kijk ende lees wat ik in de online gazet las vandaag (hier gaat het specifiek over het ritsen bij wegenwerken)

In de praktijk blijkt het ritsen in ons land niet goed ingeburgerd. Voor een vlottere verkeersdoorstroming moeten automobilisten tot aan de wegversmalling doorrijden. Daar moeten ze dan om de beurt een auto laten invoegen die van het afgesloten rijvak komt. Maar vele chauffeurs vinden dat doorrijden tot aan de wegversperring asociaal is.

“De juiste manier is om even snel te rijden als de mensen die de hoofdbaan volgen tot je niet meer verder kan en dan beurtelings in te voegen”, zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. “Vaak hebben mensen op de hoofdweg dan de indruk dat je probeert voor te kruipen, maar dat zijn niet de mensen die het ritsen correct toepassen.”

Allez hup, en nu allemaal naar de rijschool!

reacties
  1. stefdenflater schreef:

    Allemaal goed en wel maar weet jij wel hoeveel dat kost? Rijschool, rijschool,… Ik zal maar met mijn fiets rijden. Ook goed?
    :P

  2. elke schreef:

    toen ik naar de rijschool ging, bestond ritsen nog niet ;-)

  3. smiley schreef:

    Het probleem is dat mensen op die 2e rijbaan niet even traag gaan rijden dan die op de hoofdbaan. Dat zijn mensen die écht nog even wat auto’s willen inhalen en dan er proberen tussen te geraken.
    Als we daar nu eens de aandacht op leggen, dan komt dat ritsen wel vanzelf.

  4. Margogogo schreef:

    @ Smiley
    Als de eerste die moet invoegen tot aan het einde van de invoegstrook rijdt kan een ander die niet voorbijsteken. Dat is het hem net. Je moet als invoeger aansluiten in die rij en de chauffeurs op de hoofdbaan moet beurtelings een auto laten invoegen. Dat is ritsen.
    Als elke auto er 1 auto tussenlaat is iedereen op tijd thuis.
    (uitzonderingen zijn die onnozele ventjes die langs de pechstrook scheuren, maar die belanden ooit wel eens tegen een boom of iets)

  5. micheleeuw schreef:

    Ik kom niet een ‘tijdje’ niet en wat lees ik : nieuwe woonst, nieuwe vriend, … Heel blij dat je gelukkig bent ! Goe bezig !
    Btw. ik rits ook al altijd correct en moest ik een euro krijgen voor elke vinger, … :-)

  6. Linda schreef:

    ik doe het dus ook goed, maar de rest vind dat inderdaad asociaal.

  7. Margogogo schreef:

    @ Micheleeuw
    Wie we hier hebben! Welcome back, Mich!
    Gade weer bloggen?
    En proficiat met uw correcte rits :-)

    @ Linda
    Toch wel raar he, dat vele chauffeurs u raar bekijken en dwaas gesticuleren als je doet wat je moet doen op de weg.
    Idem met elkaar kruisen op een kruispunt, wanneer jij linksaf moet en je tegenligger ook… 99,99% weet niet hoe je dat moet doen op een veilige manier. Moesten ze de oncapabele chauffeurs van de baan halen, er is nooit nog file!

Wat denk jij hierover?

