Dag 11 – Mijn broer

Geplaatst op: 11 december 2010 door margogogo in 30 dagen challenge

Mijn oudste broer, Gino, zou nu 45 zijn, ware het niet dat hij op vrijdag 18 januari 1985 omkwam in een auto-ongeluk. Ik was toen 17.

Samen met nog 2 vrienden reed hij mee met een dronken chauffeur die tegen hoge snelheid tegen een boom aanknalde. Mijn broer werd uit de auto geslingerd en was op slag dood, de anderen kwamen er met een paar schrammetjes vanaf.

Die chauffeur is nog steeds een zuipschuit, een doorzopen alcoholieker. Telkens als ik hem zie in het dorp is hij stiepelzat, de klootzak. En dan vraag ik me af of hij nog weet dat hij met zijn zatte botten mijn broer de dood injoeg.

Soms droom/fantaseer ik over hoe het zou zijn mocht Gino nog leven. Hij zou waarschijnlijk een fijn gezinnetje hebben met een toffe madam en schattige kinderen, neefjes en/of nichtjes voor smurf. Misschien zou ik meter zijn van 1 van hen, of misschien ook niet.

Maar ik sta niet te lang stil bij hoe het geweest zou kunnen zijn, dat heeft geen zin.

Ik heb trouwens mijn andere broer nog. Patrick is 44, peter van smurf. We delen hetzelfde verleden waarin we ook zijn dochtertje en onze zus en ons ma zijn verloren. Dat schept een band. Een gezonde broer-zus band die elkaar graag zien en er zijn voor elkaar als het nodig is.

Ik had liever een vrolijk en blij stukje bij elkaar geschreven, maar de realiteit verplicht me om onomwonden weer te geven hoe het echt is. Het is geen fictie, ik hoef de harde kantjes van het leven niet te verbloemen, dat zou niet eerlijk zijn.

reacties
  1. Lies schreef:

    Pijnlijk mooi stukje, Margo.

  2. Krientje schreef:

    Amai,dat is een zware brok.

  3. elsje schreef:

    Poehee.
    Ik ben even stil.

  4. elke schreef:

    Het hoeft idd niet altijd vrolijk te zijn, dat is het leven ook niet (zoals je mocht meemaken). Het hoort erbij, hoe graag we het ook niet willen.

Wat denk jij hierover?

