Het land der valleien

Geplaatst op: 5 mei 2010 door margogogo in Info, Life, Mother Nature
Tags:

Waarom zou je naar het buitenland trekken als het hier in ons eigen land zo schoon is? Er zijn zoveel mooie plekjes die de moeite waard zijn.  Smurf, Marc en ik hebben er vorige zondag nog zo’n pareltje ontdekt.

We waren vertrokken met nota van een weersvoorspelling waarin men zelfs z’n hond niet buiten stuurt. Op weg naar het zuiden des lands regende het pijpenstelen, gierde er een venijnige noorderwind en vertoonde de lucht alle mogelijke grijs- en zwarttinten.  Met windjacks en regenfrak in de aanslag reden we richting hoofdstad van het Waals gewest. 

Met de GPS in de hand misten we de afrit naar Phillippeville, wat niet verwonderlijk is met mij als co-piloot, doch niets aan het handje; 2 rondjes langs de op- en afrit later reden we de prachtige streek van Viroinval binnen, alwaar de zon al haar registers opentrok.

Ja mensen, we hebben de ganse dag schitterend zonnig en warm weer gehad! Onze fleece pulls, wind- en regenjassen werden in de rugzak gepropt en zijn er niet meer uit geweest, tot bijna op het einde van de tocht, toen de hemelsluizen heel eventjes werden opengezet en de weergoden ons trakteerden op een prikkelende douche van harde hagelsteentjes.

Het doel van onze daguitstap was een wandeltocht in het geclasseerde natuurreservaat van Nismes, gelegen in de vallei van l’Eau Noire. De (rode) wandelroute die we volgden leidde ons langs adembenemende panoramische landschappen tot aan “Le Fondry Des Chiens”, een prachtig meesterwerk van Moeder Natuur. Een ‘Fondry” is als het ware een immense put met uitstekende rotsen. Door het miljoenen jaren durende spel van water is in het harde kalkgesteente een natuurlijke kuil uitgesleten die plaatselijk zo’n 20 meter diep is. Tussen de spleten vind je er unieke flora, zoals orchideeën en andere typische kalkminnende planten, het is dan ook een aanrader om de fondry af te dalen en je ogen de kost te geven. 

Omdat foto’s meer zeggen dan woorden, oordeelt u zelf over de pracht van dit alles:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

reacties
  1. Menck schreef:

    Prachtig, Margo. Wie gaat voor natuurschoon en gewonnen is voor de meest uiteenlopende fauna en flora, komt in eigen land hoegenaamd niks tekort – tenzij ogen. De foto’s spreken boekdelen.

  2. Tess schreef:

    Ik ben daar ook al geweest, heel mooi idd :-)

  3. Marc schreef:

    ’t ziet er daar inderdaad geweldig schoon uit, ooit gaan we daar ook eens passeren!

  4. john schreef:

    Awel ik zal er waarschijnlijk straal overgezien hebben maar heb geen orchidee gezien in de slideshow :-(.
    We gaan dat is opslaan in de ‘to visit’ map

  5. zehu schreef:

    Interessante tip!

  6. zeezicht schreef:

    Mooie foto’s margo!
    En idd, in het uiterste zuiden van ons land heb je bijna een ander klimaat.

  7. elke schreef:

    Mooi! Ik zal er ook eens passeren. Ge moogt mee als gids ;-)

  8. Margogogo schreef:

    @ Menck
    Jij zegt het zoals het is, Menck. En jij kan het weten

    @ Tess
    Een pareltje om ooit nog ’s naar terug te keren, indeed

    @ Marc
    ‘k Hoop als je in de buurt daar passeert dat ge ook efkes stopt en uitstapt, Marc

    @ John
    Als je heel goed kijkt zie je een orchidee…of nee, ik sta er net voor. Jammer :-)

    @ Zehu
    Graag gedaan meis!

    @ Zeezicht
    Dat klopt, en dat was ook te merken die dag

    @ elke
    Deal! Wanneer vertrekken we?

  9. elke schreef:

    Ik peis dat Zehu een man is, Margo… Moja, in tijden als deze en in wereldwijde webdingesen waar je elkaar niet kent, weet een mens maar nooit, natuurlijk…

  10. zehu schreef:

    Elke heeft gelijk.

  11. Margogogo schreef:

    @ Zehu
    Holy cow, wat erg! Mijn excuses!!
    Hoe kan ik het goedmaken?

  12. dulcera schreef:

    Mooi, mooi, mooi, het ziet er heel opvoedkundig verantwoord uit (ivm Smurf) en ook heel ontspannend. Met momenten vind ik zelfs dat het er een beetje gevaarlijk uitziet.
    Awel, de noste keer willekik mee! ;-)
    (Morgogo for ardennengids!)
    Groeien er orchideeën in dardennen?

  13. Menck schreef:

    @ Dulcera
    Yep, die groeien daar. Het zijn voornamelijk Ophrys-soorten, en dan vooral de Ophrys insectifera ofte vliegenorchis.

  14. zehu schreef:

    “Holy cow” ;).
    Margo, ik ben nog aan het werken aan mijn tienpuntenlijstje over hoe je het kan goedmaken.
    Maar eigenlijk was je veronderstelling dat ik vrouwelijk was helemaal geen belediging hoor :).

  15. Veke B schreef:

    Je mag me altijd ’t startpunt en de wandeling bezorgen :-)

  16. Margogogo schreef:

    @ zehu
    Ok, ik wacht wel even tot je een gepaste ‘straf’ voor me hebt.

    @ Veke B
    Nismes. ’t Is daar schoon, en er is een groot terras aan ’t water en binnen kan je dansen, ’t is daar met een eerste klas DJ.

  17. Dulcera schreef:

    @ Menck: “Ophrys insectifera ofte vliegenorchis”
    Waauw, en gij weet dat zo uit uw hoofd, zonder opzoeken? (zit perplex)
    (heeft ondertussen gegoogled en zou dat plantje er nooit van durven verdenken een orchidee te zijn)
    Maar goed, weer een illusie armer, ik maar denken dat Orchideeën alleen in tuincentra en bloemenwinkels groeien … ;-)

  18. […] zullen we de mooiste natuurplekjes in de joekee exploreren. Ge hebt er geen gedacht van hoe Marc en zijn zoon Sander en smurf en ik daar alle 4 naar uitkijken! England, here we […]

  19. […] tussen de soep en de patatten had ik mijn lief eens over die steeds terugkerende droom verteld. ”Misschien gaan we ooit die heuvel wel eens […]

  20. […] Het land der valleien May 2010 20 comments 5 […]

Wat denk jij hierover?

