Oudejaarsavond

Geplaatst op: 3 januari 2010 door margogogo in Feestdagen

Het Oudejaarsfeestje onder vrienden die doorging ten thuize SveN was zeer geslaagd. (hartelijk dank aan Aïda ofte/ende Madame Commentatore voor het vrijgeven van haar knappe stulp!)

Het eten was verrukkelijk, de dranken vloeiden rijkelijk, al werd er alcoholgewijs zeker niet overdreven (ik heb het ooit erger geweten)

Normaal gezien had ik het voorgerechten van meneer de Date voorzien klaar te maken, die lekkere sla-komkommersoep, weetjenogwel. Hij had zelfs de ingrediënten en de bereidingswijze op een papiertje gepend voor mij, maar –je hoort me al komen- ik heb er mij niet aan gewaagd. ‘t Is te zeggen, ik heb het mezelf nog maar eens gemakkelijk gemaakt en kocht in dendelijs voorgeprepareerde soep. Sorry Marc, ‘t is schandalig, ik weet het.

De gasten hadden geen idee wat voor soep werd opgediend; de ene dacht de geur van aspergeroomsoep te herkennen, een andere gokte op champignonsoep, de rest kon het niet meteen thuisbrengen. Uiteindelijk zei ik dan maar wat het was: witloofsoep met gerookte zalm. Geen van de gasten kon vermoeden dat het geen eigen brouwsel was en complimenteerden me uitvoerig voor mijn soepmaaktalent.

“sorry gasten, ik wil geen pluimen in mijn gat, ik heb die soep niet zelf gemaakt. Wél zelf gekocht”, biechtte ik op. 

De amuse gueules had ik wél zelf gecreëerd: een triootje van kerstomaatje met mozarella en basilicum + mousse van grijze garnalen met Tzitzaki en dille + Ierse gerookte zalmrolletjes met verse kruidenkaas

 

De complimentjes die ik hierover kreeg heb ik dan weer wel in dank aanvaard.

De hoofdschotel die de anderen hadden geprepareerd bestond uit varkensgebraad met jagersaus en kroketjes + bloemkool en  sperzieboontjes

Ter culinaire afronding van het oude jaar werden we verwend met zelfgemaakte Ricottataart + koffie-ijstaart + Häagen-Dazs hazelnoot, speculoos en mango ijs + gewone Senseo en een heel erg speciale straffe koffie met Cognac en appelsien en kaneel en zovanalles (welke vooral door de mannen gesmaakt werden)

koffie-cognac2

Na het vuurwerk in de straten te hebben bewonderd werden rond middernacht de pakjes van onder de kerstboom gehaald en door een onschuldige kinderhand uitgedeeld. Naar jaarlijkse gewoonte had ook nu weer iedereen een kdootje van zo’n 5 euro voorzien. Plakband en lijm, een houten knutselding met gekleurde koordjes, wierookstokjes, een blocknote met balpen… kortom: ongelooflijk gerieflijk gerief!

Na de cadeautjesronde ontpopte Sven zich in een heuse quizmaster. Hij had uit het format van De Slimste Mens het tweede speldeel genomen, waarin je 9 woorden krijgt waarmee je 3 keer 3 verbanden moet leggen. Echt wel tof gedaan, doch helaas was het veel te rap afgelopen, wegens te weinig voorbereidingstijd. Omdat we allemaal in de stemming waren om verder te kwissen voelde Sven zich lichtjes gedwongen om tussen de vele dozen gezelschapsspelen naar een gepast spel op te dissen. Hij haalde TABOE boven, waarmee we tot een kot in de nacht hebben verdergespeeld. Uiteraard begon de mannelijke competitiegeest de bovenhand te halen zodat er zich al gauw hilarische taferelen afspeelden.

Het was plezant, amusant, gezellig, lekker en voor mijn part voor herhaling vatbaar.

Volgend jaar zelfde tijd, zelfde plaats?

reacties
  1. Jammaar Margo, dat gaat niet hoor. In mijn agenda staat voor 31/12/2010: algemene vergadering van de douchekapjes ten huize MC.

  2. Lies schreef:

    Ha, de slimste mens hebben wij ook al een paar keer gespeeld op oudejaar.

    Dit jaar speelden we tot een gat in de nacht Weerwolven. Totaal anders, maar ook erg leuk.

  3. chelone schreef:

    Heb jij gezellig gefeest de laatste weken!

  4. zapnimf schreef:

    Je weet dat nog niet, maar het is volgende keer uw stulp en dezelfde tijd.

Wat denk jij hierover?

