Do you go slavië?

Geplaatst op: 2 december 2009 door margogogo in Life, Music, Vakantie

Iemand die er aan twijfelt dat ik wel eens wreed impulsief kon zijn in mijn jonge jaren?

We schrijven 1990.

Michael, een jeugdkameraad van me, had in die tijd een liefje dat stage liep in de Balkan. Hij wou haar daar eens gaan verrassen en had het gearrangeerd om met Kris, een andere kameraad uit hetzelfde kliekje van toen, met rugzak en tent een tripje daarheen te maken.

Twee dagen voor hun vertrek had ik Kris nog aan de telefoon voor iets wat ik me totaal niet meer herinner, het zal wel iets met KSA te maken gehad hebben. Tijdens het gesprek zei ik voor ‘t lachen dat ik meeging met hen, dat mijne rugzak al klaar stond en al…

Twee dagen later zat ik gepakt en gezakt in de auto met 2 kameraden, op weg naar toenmalig Joegoslavië.

Zadar1990Het was een slordige 1550 km rijden, dus vele uren kilometervreten. We losten elkaar om de 2 à 3 uur af aan het stuur en maakten op tijd en stond een pisstop pitstop om onze blazen en/of darmen te legen, onze benen te strekken en iets te eten of te drinken.

Muziek stond toen al centraal in ons leven. We hadden alle drie een pak muziekcassettes en cd’s mee om de rit te veraangenamen. Er zat vanalles en nog wat van muziek in onze bagage, doch, van in Belzjen tot all the way in Joegoslavië was Midnight Oil al wat we beluisterden. Tientallen keren weerklonken alle nummers van deze Australische rockband, echt constant en continu. Ook op de terugweg heeft (de stem van) Peter Garret ons weer uren vergezeld. Dat was me nogal eens iets! Wegens een lichte overdosis heb ik die muziek trouwens in geen jaren meer beluisterd.

Bij aankomst in Joegoslavië reden we tot in Zadar. We installeerden ons in een kleine baai, ons tentje op nog geen 20 meter van het water. Daar was toen nog weinig of niks van toerisme, we hadden het hele rijk voor ons alleen. Heerlijk was dat. En rustig! Elke ochtend een frisse duik in de Adriatische zee en vers ontbijt in het lokale cafeetje, waarvan de eigenaar al gauw een goeie vriend van ons werd. Nadat het lief van Michael ons zou vervoegen zouden we verder trekken langs de kustlijn, naar Split en Dubrovnik en zo, maar dat is er nooit van gekomen. Het was daar veel te goed in Zadar, we zijn uiteindelijk 10 dagen op diezelfde plaats gebleven.

Die voor mij nogal spontane autoreis zal me nog lang heugen, zeker weten. Intussen is ook de goesting enorm gegroeid om er nog eens terug te gaan. Terug naar Zadar, maar dan nu in Kroatië en wellicht tussen een massa toeristen.

reacties
  1. elke schreef:

    Sounds great… voor een ander. Impulsief gedrag is mij een beetje vreemd. Het idee dat ik zomaar zou aanzetten doet met huiveren. Van de zenuwen dus.

    Maar het is u gegund, hoor! Gogogo!

  2. Menck schreef:

    Ach, maar kijk: vroeger was ik net zo. Al deed ik het gros van mijn wereldverkenning al liftend. Ja, in die jaren was dat nog ongelooflijk ingeburgerd. Thans kijk ik vol verbazing op als ik nog eens iemand zie staan liften.
    Impulsief gedrag is me dus allerminst vreemd. Al is dat heden nog slechts een schijntje van toen, dat wel.

  3. chelone schreef:

    Dan was je daar nog net voor de oorlog daar uitbrak.
    Het toenmalige Yougoslavië zal nooit meer te vergelijken zijn met dat van nu.

  4. Margo schreef:

    @ elke
    Die impulsiviteit is bij mij nu ook al wel een flink pak minder geworden hoor. Er zit nu veel meer rust en evenwicht in mij en mijn leven. Maar heel soms zo eens een kleine uitspatting…dat zal wellicht altijd wel in mij blijven zitten, vrees ik.

    @ Menck
    Waarom verschiet ik daar niet van dat jij ook zo was vroeger?
    Liften heb ik altijd te gevaarlijk gevonden, vooral voor meisjes/vrouwen…dat was niks voor mij.

    @ Chelone
    Idd, Zadar is een paar jaar later compleet platgebombardeerd, die beelden herinner ik mij nog heel erg goed!

  5. annava schreef:

    Super tof he, zo’n reiskes.

Wat denk jij hierover?

