het berust op de parketvloer

Geplaatst op: 27 november 2009 door margogogo in Frustraties

rechtzaak

In navolging van dit hier kreeg ik gisteren deze brief in de bus:

Bij toepassing van het artikel 216 bis van het Wetboek van Strafvordering stel ik U voor: vóór  [08-12-2009] een geldsom te betalen van [60,00 EUR], ten kantore van de Ontvanger der penale boeten, dat geopend is van maandag tot en met vrijdag, telkens van 8 tot 12 uur, ofwel bij middel van het overschrijvings- of stortingsbulletin hieronder.  Bij elke betaling moet U de mededeling vermelden die staat op dit bulletin.

Indien U de voorgestelde betaling verricht, zal de strafvordering vervallen en zullen er door mijn ambt geen vervolgingen meer ingesteld worden.

Vooraleer een beslissing te treffen staat het U vrij een advocaat te raadplegen. Indien gewenst is U en de advocaat, die U eventueel zou raadplegen, gemachtigd kennis te nemen van het dossier en, tegen betaling, afschrift ervan te doen afleveren.

Het dossier zal berusten op mijn parket van [23-11-2009] tot [08-12-2009].

Het staat U vrij geen gevolg te geven aan dit voorstel. In dit geval stelt U zich bloot vervolgd te worden voor de rechtbank.

Hoogachtend,

De Procureur des Konings

Zouden ze mij nu echt voor de rechter sleuren hiervoor?! Dat het erg gesteld was met hun wetten en geldhonger wist ik al, maar dat ze het zover zouden drijven, dat gaat mijn muts echt te boven.

Zou ik dit ook de vuilbak inkeilen of moet ik plooien?

reacties
  1. watervrouwtje schreef:

    de pedaalemmer in keilen,je hebt misschien kans dat er geen gevolg aan word gegeven,tsssss drie km teveel!!

  2. Tina schreef:

    ik geef toe, mijn curjeuzeneus kriebelt nu ook, zouden ze jou daar nu echt voor het gerecht voor dagen?
    Of je opgeven als misdadiger als je bijvoorbeeld naar Amerika zou willen reizen of zo?
    Gewoon proberen!

  3. breeg schreef:

    Heum… sorry hoor Margo, maar ik begrijp je niet goed als je het hebt over geldhonger. Het is gewoon erg simpel, je hebt een verkeersovertreding gedaan en bent betrapt… dus moet je betalen. Ik begrijp niet waarom je er zo moeilijk over doet?

  4. Tess schreef:

    Ik zou gewoon betalen, ’t is volgens mij een gevecht dat je niet kan winnen…

  5. Stekelbeesje schreef:

    Euhm … Ik sluit me hier toch ook aan bij Breeg … eigen schuld dikke bult … of zoiets ? ;)
    (gezegd door iemand die vorige week zélf ook ‘prijs’ had … 2km te snel –> 50e … ;))

  6. blanche schreef:

    Natuurlijk moet je niet betalen, je kan er zo onderuit.
    Wat je gekregen hebt is een voorstel tot minnelijke schikking. Een minnelijke schikking ben je niet verplicht te aanvaarden je mag ze in de vuilbak gooien.
    Dan zal je een dagvaarding krijgen. Je doet beroep op de rechtsbijstand van je autoverzekering en hebt aldus een gratis advocaat. Die gaat dan pleiten over je blanco strafregister en je voorbeeldig gedrag en zo. Een beetje advocaat bekomt gemakkelijk een straf met uitstel. Et voilà, na een jaar zonder overtredingen ben je van je boete af.
    Het geeft toch niet dat deze redenering decadent is want het is maar een beetje.
    Ik zou begrijpen dat je een principekwestie maakt van een boete die onterecht is. Maar hiervan?
    Het zou nogal een chaos worden als iedereen alleen die wetten respecteert die hem of haar bevallen.

  7. Margo schreef:

    @ allen

    Ik ben doorgaans een heel gehoorzame en brave burger, doch soms heb ik er behoefte aan om eens goed uit te varen tegen al wie het horen wil, wanneer ik het ergens niet mee eens ben.

    Een goed verstaander weet dat ik niet ontken dat ik sneller reed dan de toegelaten belachelijke limiet en ook dat het me niet gaat om die 50 euro, maar wel om het schandalige feit dat iedere brave werkende en voorname burger bij trossen op de bon vliegt, zogezegd omwille van de verkeersveiligheid.
    Dat is je reinste bullshit!

    Vorig jaar mocht men op exact diezelfde baan 70 rijden, wat een normale gezonde snelheid is, dat moet je toegeven. Dus vorig jaar reed ik er bij 58 te traag, vandaag is dat veel te snel. Nu moet iemand hier eens zeggen waar de factor “veiligheid” speelt.
    Dát is waar het voor mij om draait.

    Nee, ik help hiermee mezelf niet, noch de mensheid in ’t algemeen en nee, ik sta niet boven de wet.
    Maar het doet toch deugd om eens goed van mijn klink te maken en mijn gedacht te zeggen. Dat is een vrijheid die ik koester, zolang dat nog mag zonder ervoor beboet te worden.

  8. breeg schreef:

    Maar nu begrijp ik het wel, en kan ik je verontwaardiging wel begrijpen. Naar mijn bescheiden mening zijn er inderdaad een hoop steden en gemeenten die zoveel mogelijk zones 50 hebben gemaakt omdat het nu eenmaal goed staat bij verkiezingen. Ze geven dan de boodschap “kijk eens hoe bezorgd wij zijn om de veiligheid van uw kinderen” terwijl het inderdaad vaak bullshit is omdat ze de snelheidsbeperkingen opleggen waar het overbodig is.
    Bij de uitleg van Blanche wil ik nog wel een kleine voetnoot plaatsen. Een collega op het werk heeft zo’n voorwaardelijke straf bekomen, moest inderdaad haar eerste boete niet betalen. Alleen werd ze enkele weken geleden geflitst toen ze door een rood licht reed. En door die voorwaardelijke straf en de nieuwe zware overtreding is ze meteen haar rijbewijs kwijt voor 10 dagen met 400 euro boete erbij…

  9. elke schreef:

    pft, ik zou gewoon betalen eigenlijk. Maar dat is omdat ik niet graag miserie heb. Ik weet dat ze in Brugge zeer streng zijn, volgens mij moet je je hiervoor gaan verantwoorden en ben je nog meer geld kwijt.
    Maar jij woont natuurlijk niet in Brugge… ;-)

  10. Menck schreef:

    Wat dacht je van een werkstraf? Een dag komen schilderen bij mij, bijvoorbeeld.

  11. griet schreef:

    @blanche: en de procedurekosten? die bedragen € 137,50 bijdrage aan het Fonds voor slachtoffers van Opzettelijke Gewelddaden en Occasionele Redders + dagvaardingskosten. Redenering klopt dus niet!

  12. Margo schreef:

    @ allen
    Ik weet uit goede bron dat ik mijn rijbewijs zou kwijt raken als ik dit echt moest doordrijven. Met een kind dat naar school moet en een job dat met het openbaar vervoer nauwelijks te bereiken valt kan ik mij dat niet permiteren.

    Maar het is en blijft schandalig, daar blijf ik bij! Nem!

  13. Margo schreef:

    Correctie: een job DIE… tssss

  14. django schreef:

    De alternatieven voor de boete zijn erger, vrees ik. Dus: tanden op elkaar, beurs open en dokken. En daarna een paar glazen drinken om de pijn te verzachten.

  15. madameblogt schreef:

    Gewoon betalen, Margootje. Zij trekken immers aan het langste eind.

  16. chelone schreef:

    Ik heb nog enkele onbetaalde parkeerboetes liggen. Lang geleden, niets meer van gehoord. Maar naar het schijnt kan dat nog komen.

  17. Margo schreef:

    @ django
    Burps! …en we gon nog ni nor ousj, belange nie,….

    @ madameblogt
    ‘k Weet het, madam, ‘k weet het. Ze hebben hun langste eind al gekregen.

    I rest my case.

  18. Margo schreef:

    @ chelone
    (oops, onze reacties hebben elkaar overlapt)
    Parkeerboetes heb ik ook al laten verjaren, daarmee lukt dat nog al eens, maar een flitsboete sepaneren ze blijkbaar niet zo graag…

  19. zapnimf schreef:

    Met de fiets rij je nooit te snel!

    Of ben ik weer te simpel?

Wat denk jij hierover?

