Pepetrapa

Geplaatst op: 12 oktober 2009 door margogogo in Life, Vriendschap

In dit blogstukje schreef ik over een toffe vriendin die ik kende ten tijde van mijn kinder- en puberjaren, en dat zij na onze jeugdjaren wel van de aardbol verdwenen leek te zijn. In minstens 20 jaar –het zal al 25 jaar zijn-  hebben we elkaar niet meer gezien of gehoord. Het zou me niet verwonderd hebben mocht men mij verteld hebben dat ze midden jaren ‘80 naar Papoua-Nieuw-Guinea was verhuisd om er een  serieus goed draaiende Vlaamse Chambres-D’hôte uit te baten.

Nu, na al die jaren, kom ik haar toch wel ineens tegen, zeker. En je mag eens raden waar. Inderdaad, op Facebook. Samen met nog een paar mensen van vroeger zag ik ineens bij een gezamenlijke vriend haar naam opduiken. Petra, jawel, mijn vriendin van vroeger jaren, zij die mij de p-taal leerde. PePetrapa. Ze is nog net zoals toen, met dezelfde krollenkop en die typische guitige lach, zag ik op haar foto’s.

Ik haar dus rap een vriendenverzoekje gestuurd en ja hoor, een paar uurtjes later had ze me al toegevoegd en zat er een schrijfsel van haar in mijn mailbox.

We waren allebei kweetnie hoe content om elkaar terug te zien horen lezen, en al gauw werden er korte en lange mailtjes over en weer gestuurd waarin we vertelden over onszelf en over onze wedervaren.

Wat ik te lezen kreeg over haar en haar leven bezorgde me ijskoude rillingen. Het gaat niet goed met haar. Al jaren niet.

Tijdens haar jarenlange relatie met haar jeugdlief (ik kende hen al als koppel toen we elkaar uit het oog verloren) heeft ze een zwaar auto-ongeval gehad. Ze had schijnbaar geen ernstige letsels, doch lang na het ongeval bleek dat ze toch rake klappen had gekregen. In de loop der tijd kreeg ze meer en meer kleine en grote kwaaltjes die uiteindelijk uitgroeiden tot complete invaliditeit. De supertoffe job die ze al jaren deed heeft ze 12 jaar geleden moeten opgeven omdat ze het fysiek en mentaal niet meer aankon. Al 12 jaar leeft ze met helse pijnen en lijdt ze aan chronische vermoeidheid die haar levenskwaliteit voorgoed heeft aangetast.

Haar relatie is toen stukgelopen en sindsdien woont ze –ik kan het bijna niet geloven- op nog geen 2 kilometer van mijn deur, bij haar oma waar ze als kind is opgegroeid. Al jaren woont ze hier in mijn dorp, in hetzelfde huis waar ik vroeger zo dikwijls ben gaan spelen. Waar mijn naam nog steeds met blauw krijt op de muur staat geschreven (ze vertelde me dat, ik was daar zo door ontroerd, ik weet niet waarom).

Gelukkig heeft ze sinds 2 jaar een nieuwe vriend, die haar dolgraag ziet en haar helpt waar hij kan. Hij is een enorme steun voor haar, haar rots in de branding die ze o zo hard nodig heeft.

Binnenkort ga ik haar terug zien. Wanneer dat zal zijn valt niet te plannen, want ze heeft meer moeilijke dan goeie dagen. Ze zal me een seintje geven wanneer ze zich goed voelt en dan gaan we bijkletsen. Ik ga het moeilijk hebben, dat weet ik wel zeker, maar ik zal er voor haar zijn, daar kan ze op rekenen.

 

Door vriendschap

wordt vreugde verdubbeld

en verdriet gedeeld

reacties
  1. elke schreef:

    Koud krijg ik hiervan. En tranen in mijn ogen!

  2. Veerle schreef:

    Ik ook, snif.
    Das niet min, wat ze heeft meegemaakt zeg.
    Hopelijk kunnen jullie het goed vinden!

  3. Menck schreef:

    Jij bent echt een mens naar mijn hart, Margo.

  4. watervrouwtje schreef:

    Wat een triestig verhaal,Margo,ik ben blij dat je haar teruggevonden hebt,dat doet plezier te horen van z’on vriendschap,jammer dat ze dat moet meemaken en ze heeft geluk met een vriendin als jij

  5. madameblogt schreef:

    Van dit blogstukje kreeg ik kippenvel.

  6. zapnimf schreef:

    Dit is mooi.
    Ik snap best waarom je ontroerd bent om die naam in het blauw.

Wat denk jij hierover?

