Keep it cool

Geplaatst op: 25 september 2009 door margogogo in Info

Voor diegene die enorm met mij en mijn jeuk inzitten: ‘t is niet meer nodig, ik weet wat het is en ik weet wat ik eraan moet doen.

Brachioradiale Pruritus. Zo blijkt het te noemen. En de oorzaak –u raadt het nooit- heeft te maken met zonnestralen en een gevoelige huid.

U wil wat meer info? Owkeey, dit is wat het is: “Brachioradiale pruritus is een aandoening die een diepe, intense jeuk op de bovenarmen geeft in de afwezigheid van uitwendige tekenen van huidirritatie. Het is een weinig frequent voorkomende aandoening in Europese landen die specifiek gevoeld wordt op één of beider bovenarmen ter hoogte van de brachioradicale spier, waaraan de aandoening zijn naam te danken heeft. De brachioradicale spier is gelegen aan de buitenkant van de bovenarm. Typische klachten zijn hevige, vervelende, dieper, branderige en jeukend gevoelsgewaarwording. Over de oorzaken van brachioradiale jeuk is er nog geen eenduidigheid. Zowel UV-stralen (zonlicht dus) als problemen in de zenuwwerking en beweeglijkheid van de nek worden beschouwd als oorzakelijke factoren in de ontwikkeling van brachioradiale jeuk”

De jeuk die mij al jaren plaagt komt telkens na de zomer en zou het gevolg zijn van voortdurende blootstelling aan UVA-stralen dat leidt tot overprikkeling van de huidzenuwen in de armen.

De meest frequent toegepaste behandeling om de hardnekkige jeuk te milderen is een verkoelende zalf of gel die menthol bevat. Ik dus vanmiddag naar ‘t Kruidvat in Ternat en een tube mentholzalf. Ik nam tussen alle mentholhoudende dingen op goed vallend uit een tube Perskindol Cool Gel en wauw! Mensenlief, doet me dat deugd om vele uren na elkaar geen jeuk meer te hebben! Die gel werkt dus echt, bij mij althans.

Perskindol Cool Gel: brengt koeling bij  sportblessures.

En bij jeuk.

reacties
  1. ed blogt schreef:

    Goed dat je’t eindelijk weet! En dat er een oplossing voor bestaat!

  2. breeg schreef:

    Dat is dus toch goed nieuws! En die doorverwijzing naar een chiropractor is ineens ook niet zo raar meer…
    Keep it cool! zou ik zo zeggen :-)
    I know, flauw… maar ik moet dit weekend nog werken hé ;-)

  3. Veerle schreef:

    Fenistil, gaf ik Mira toen ze een lichte vorm van windpokken had. En mentholtalkpoeder. Maar dat is vast niet zo mooi om te zien, ivm zalf :-)

    Helpt alcohol? (drinken)

  4. Margo schreef:

    @ ed blogt
    en dan nog zo’n simpele, ’t is niet te geloven

    @ Breeg
    Ja zeg, nu heeft die met haar verzoek om mijn botten te laten kraken toch nog gelijk. Alhoewel, ik denk niet meteen dat ik slijtage aan mijn nek heb dus voorlopig keep ik het gewoon cool met die gel, that works pretty fine for me, so far

    @ Veerle
    Mentholtalk zag ik ook staan in de rekken maar ‘k zou nu wel niet willen dat de mensen zouden beginnen denken dat ik elke dag een paar Boules de Berlin binnenspeel (want ik zie die poeder al tot in mijn haar hangen)

  5. Margo schreef:

    @ Veerle
    of aclohol drinken helpt tegen jeuk betwijfel ik, tenzij ik me een dilerium zuip misschien. Wat ik dus niet ga doen. Ik moet nog rijden.

Wat denk jij hierover?

