Geroddelsel en achterklap

Geplaatst op: 22 september 2009 door margogogo in Info, Life, Onnozele informatie

roddelen Madammen altegader: ge moet veel roddelen want dat is supergoed voor uw gezondheid!

Astemblieft!

 

Dit las ik in het boekje van de CM met de wervelende titel “Cava?”, wat in het Vlaams zoveel betekent als “Oewist?”

Vooraleer ik de inhoud van het artikeltje over roddelen ten berde breng wil ik zelf even roddelen, doch dit geheel entre parenthèsekes. Ik vraag mij af waarom ik dat boekje eigenlijk al jarenlang in mijn bus krijg. Ik heb met die mutualiteit totaal niks te maken. Krijgt iedereen dat boekje? Eender wat, over de CM valt 1 en ander te roddelen en ‘k ga dat dan ook doen en mijn mening hier eventjes in de groep smijten, als ‘t niet geneert.

Kijk, de mutualiteit waar ik aangesloten ben is ten eerste al een stuk goedkoper, en ten tweede is de service veel en vele beter. Er zal ook wel nog een ten derde en ten vierde zijn, maar daar ga ik mij niet in verdiepen. Ik wil het gewoon even hebben over een ervaring die ik van heel dichtbij heb meegemaakt, meer bepaald over de ‘service’ van de CM ten opzichte van mijn broer en schoonzus en mijn nichtje Thari, hun (op 10-jarige leeftijd overleden) jongste dochtertje. Hun ervaring met de CM, in een notedop: een wirwar aan overbodige papierenrompslomp, meervoudige weigeringen van financiële steun en praktische hulpmiddelen voor een gehandicapt kind dat genoodzaakt is om thuis te worden verzorgd en begeleid omdat haar handicap (Syndroom van San Filippo) fulltime begeleiding en verzorging nodig heeft (speciale opvangcentra kunnen niet 24/7 met 1 kind bezig zijn). Hun weigeringen en manier van doen was ronduit schandalig en verwerpelijk. Ik kan alleen maar hopen dat ze heden ten dage iets menselijker omgaan met de noden van hulpbehoevende ouders van gehandicapte kinderen. Ook uit heel goeie bron weet ik dat de CM heel goed is in het weigeren van terugbetaling van de grote kosten die een medisch verantwoorde chirugie met zich meebrengt. Met een “dat valt onder cosmetische chirurgie, we betalen dat niet terug” werd een goeie kennis van mij de laan uitgestuurd. Ik zelf had die ingreep ook nodig en kreeg meteen groen licht bij mijn ziekekas, inclusief de nodige documenten voor hun financiële tussenkomst, een bedrag dat geweldig hoog was, by the way. Soit. Ik wijk nu wel heel erg af van de essentie van dit logje.

Om verder te gaan waar ik was gestopt om te roddelen; ik doorbladerde dus hun boekje (ja, ik geef toe dat ik desondanks hun pamfletje altijd wel eens vluchtig inkijk) en stootte op een klein artikeltje dat stelt dat roddelen gezond is. Voor vrouwen, zowaar, want mannen roddelen niet. Do they?

Roddelen, beste dames, heeft een positieve impact op het niveau van progesteron, het hormoon dat angst en stress vermindert. Dat hormoon stopt ook infecties en de overproductie van oestrogeen. medisch gezien heeft roddelen dus een positieve impact op gans  uw lijf en al uw leden, wat, geef toe, toch wreed goed nieuws is voor de onverbeterlijke roddelaarsters onder ons.

In het stukje wordt verder ook gesteld dat roddelen de sociale banden versterkt. Ook weer dankzij onze hormonen. “De link tussen lichamelijke reacties en menselijk sociaal gedrag verklaart waarom mensen met veel vrienden gelukkiger en gezonder zijn”, schrijven ze, eindigend met “Facebook, here we come!”

Dus, mensen, als ge uwen neus voelt jeuken: ‘t is niet om achter uwe rug te klappen, ‘t is voor mijn gezondheid.

reacties
  1. Menck schreef:

    Je zou eens moeten weten wat ik vandaag nu weer gehoord heb over jou, Margo!

  2. Margo schreef:

    @ Menck
    En, voelt ge uw hormonen hun werk doen, Menck?

  3. Margo schreef:

    @ allen
    Een kleine muggenzifterscorrectie:
    ‘Cava’ moet ‘çava’ zijn, met een vijs aan de c…

  4. Veerle schreef:

    Wat zou het effect van een hogere dosis progesteron in een mannenlijf zijn?
    Soit, dat boekske vliegt hier altijd ongelezen de papierbak in (en doet mij altijd goesting in bubbeldrank krijgen).

  5. elke schreef:

    Ik ben bij de CM (ja, toch) en ik krijg dat niet. Dus krijg jij mijn boekje. Dat hebben ze daar toch maar mooi geregeld, nu heb je elke maand een reden om mij te zien! :-)

  6. veerle schreef:

    Ik las ongeveer hetzelfde in de Libelle. Zou het dus toch waar zijn?

  7. Menck schreef:

    Meer nog: ik hoorde het zonet in De Laatste Show.

  8. pcuser1961 schreef:

    Ik ben ook bij CM en heel tevreden eigenlijk..Maar ja, goedkoper is niet altijd echt beter.Dat weet ik zeker..

  9. ed blogt schreef:

    Ik denk dat ik het zelfs in de Goedele heb gelezen ook… Of waarom dacht je dat die boekskes als Story en Dag Allemaal zo goed blijven verkopen? Lang leve het achterklapsel!

  10. Veerle schreef:

    Allez, ’t was blijkbaar weer een artikel dat niet veel geld heeft gekost, als ze der allemaal mee uitpakken.
    ‘k Vind het wel vree goe nieuws… heb toch altijd een ietsiepietsie last van schuldgevoel als ik roddel, maar dat is voortaan verleden tijd!

  11. madameblogt schreef:

    Of roddelen of zich goed is voor de gezondheid laat ik in ’t midden. Maar honderduit kunnen babbelen, daar fleurt ne mens van op. :-)

  12. chelone schreef:

    Je hoort het de laatste tijd vaker dat het CM qua terugbetalingen achter loopt tegenover andere mutualiteiten. Wordt daar nu ook al concurrentie gevoerd? En dat boekje heb ik nog nooit ontvangen.

  13. Maai schreef:

    Hihi.
    Rot CM btw, en als je zo wat rondhoort is half vlaanderen daar precies bij!

  14. vandepotgerukte schreef:

    Dan snap ik niet waar vrouwen altijd over klagen. Kwaaltje hier, kwaaltje daar. Met wat er word afgeroddeld zouden ze allen als jonge veulens in de wei moeten ronddartelen.

    Was getekend

  15. Margo schreef:

    @ Veerle
    Je kan het je witbebaarde man eens toedienen? Laat ons dan wel weten wat teveel progesteron met hem doet, ok?

    @ elke
    Je mag dat de
    Çava elke maand komen afhalen, je krijgt het gratis mee. En ik zal je elke keer ook iets te drinken aanbieden. En eens eten maken.

    @ Veerle
    Ah, ik lees het hier dat ik niet de enige ben die erover gehoord en gelezen heeft

    @ Meck
    Ah, ik lees het hier dat ik niet de enige ben die erover gehoord en gelezen heeft

    @ pcuser
    Als jij er tevreden van bent kan ik daar alleen maar blij om zijn

    @ ed blogt
    Ah, ik lees het hier dat ik niet de enige ben die erover gehoord en gelezen heeft
    Zelfs tot in de roddelboekskes staat het, begot!

    @ Veerle
    Voila se, je kan voortaan naar hartelust roddelen over alles en iedereen. Behalve over mij, dat spreekt.

    @ madameblogt
    Hear, hear, madame! Let’s do nog ’s een klapke

    @ Chelone
    Concurrentie zou ik het niet noemen, iedereen kiest persoonlijk waar hij zich bij aansluit. Ik wou wel echt mijn ervaring met de CM schetsen, ik vind dat de mensen dat mogen weten.
    Dat boekje mag je elke maand eens komen doorbladeren. Ik kan het je niet meegeven want heb het al aan Elke beloofd : -)

    @ Maai
    Ook rotte en/of wilde verhalen meegemaakt met de CM of wa?

    @ vandepotgerukte
    De vrouwen die klagen over al hun kwaaltjes, dat zijn die die nooit roddelen, meneer vandepot.

  16. zapnimf schreef:

    Roddelen… dat is zooooo 2007. Ik wissel informatie uit, mevrouw.

Wat denk jij hierover?

