L/R Handlangers

Geplaatst op: 12 juni 2009 door margogogo in Onnozele informatie

handen

Onlangs las ik bij Menck een schrijfsel over ellebogen en handen en links en rechts, wat me welgekomene inspiratie gaf om het zelf ook even over mijn twee-keer-vijfvingerige handlangers te hebben. Dit informatieve stukje wordt heel belangrijk en uitzonderlijk interessant voor de gehele mensheid. Echt. Not.

Mijn ma zaliger zei ooit dat ik als kleuter mijn eerste kleurpotloodjes en stiften in mijn linkerhand nam om naast de lijntjes te kleuren en dat ze dacht: “ja lap, ons kleinste wordt de enige linkshandige in huis”. Haar denkpiste bleek verkeerd toen ik vele maanden later van de ene dag op de andere gewoon met mijn rechterhand begon te tekenen en te kleuren en te verven en te schaarknippen en te krijtlijntrekken.

Men mag dus stellen dat ik rechtshandig ben (en rechtsbenig ook trouwens, voor wie het zich mocht afvragen), doch voor sommige handelingen gebruik ik mijn linker hand.

Schrijven doe ik rechts. Tekenen, kleuren, verven, schaarknippen en krijtlijntrekken ook, nog steeds. Typen doe ik met beide handen (du-uh). Mijn fietsstuur houd ik vast met mijn linkerhand (Wanneer ik mijn stuur rechts vasthoud lijk ik met steunwieltjes te rijden, zo onzeker). Appelsienen pel ik met mijn linker duim. Een zware valies  dragen en een glaasje wijn inschenken ook. Een appel schillen doe ik rechts, wat ook geldt voor het smeren van boterhammetjes, kuisen van ruiten, aaien van een dier of het geven van een lap rond uw oren als ge nie braaf zijt.

Wie rechtshandig is in het schrijven is doorgaans ook rechtshandig met de computermuis. Ik niet. De PC-muis hanteer ik met mijn linkerpoot. Met mijn fuckyou-vinger bedien ik de linker muisknop, met mijn wijsvinger de rechter. How weird is that.

Dat is wel wreed per toeval zo gekomen.  Zo’n slordige twintig jaar geleden, toen ik mijn allereerste computerles kreeg, nam ik plaats achter 1 van de PC’s (in die tijd nog van die loodzware lompe bakken) en het toeval wou dat de muis links van die PC lag. Ik heb gewoon die muis vastgepakt en ben er mijn ding beginnen mee doen. Ik heb er nooit bij stilgestaan totdat men opmerkte dat het wel raar was dat een rechtshandige een PC-muis met de linkerhand bedient. Feit is; ik zou daarin rechtshandig zijn geweest, ware ik niet zo tam geweest om die muis efkes te verleggen.

Tja.

reacties
  1. tijdtussendoor schreef:

    Zo’n schrijfsel doet je al eens over je handen nadenken en btw…ik doe alles rechts ;)

  2. Bloem schreef:

    Grappig. Ik ben serieus ambidexter (zoals ze dat in schoolse termen zeggen). Rechtshandig maar elke krachtinspanning doe ik links. Ik denk ook links, maar dat is een andere categorie, geloof ik. :)

  3. madameblogt schreef:

    Wel grappig hoe je er toe komt om met de linkerhand de computermuis te bedienen.

  4. clio86 schreef:

    ik ben links en doe eigenlijk ook alles met links, behalve dan de computermuis bedienen, dat heb ik al altijd rechts gedaan. Ik had onlangs de mogelijkheid om het eens links te proberen, maar ik vind niets onhandiger dan dat, maar dat zal wel aan gewente liggen ;) Leuke blog trouwens!

  5. Menck schreef:

    De beschrijving van Bloem is ook op mij toepasbaar. Ambidexter, dus. En ja, mijn gat afkuisen beschouw ik als een krachtinspanning. ;-)

  6. elke schreef:

    Het rechts/links van bloem en menck hierboven gaat ook voor mij op. Al ga ik mij niet uitspreken over mijn gat afkuisen, dat laat ik aan de experts ter zake over.

  7. Margo schreef:

    @ tijdtussendoor
    Dat is zo; het was ook pas door het lezen van Menck zijn postje dat ik even stil stond bij mijn handen

    @ Bloem
    Ambidexter. Koddig woord, ik had dit synoniem nog nooit gehoord. En zal het wellicht ook weer rap vergeten zijn, vrees ik.
    Over de denkhelft in je hersenen schreef ik ooit al eens iets, zoek maar eens rond.

    @ madameblogt
    Grappig? Heel erg intens doordacht, zal je bedoelen. Tsss.

    @ Clio86
    Gij zijt al even handig als ik, dus. Ook door een simpel toeval bij u?

    @ Menck
    Too much information for sommigen, denk ik

    @ elke
    Ik hoop dat er, behalve jijzelf, niet nog meerdere experts zijn die alles afweten van het afkuisen van uw gat, Elke…

  8. zapnimf schreef:

    O. Ik moet toch ook eens dringend erop gaan letten met welke duim ik een appelsien pel!

  9. Margo schreef:

    @ zapnimf
    Doe dat, da’s informatief gezien wreed interessant om weten, vooral voor de desbetreffende duim.

  10. annava schreef:

    Ik ben vooral onhandig met dingen gelijk rechts en links. Ik probeer er over na te denken, wat die ik links, wat rechts. Maar als je al problemen hebt met het verschil tussen beide is dat niet echt zo vanzelfsprekend:)
    Ik weet wel nog dat ik vroeger altijd zwaar faalde met hoogspringen omdat ik altijd aan de verkeerde kant ging staan en dan een stapje bij moest zetten om mij af te stoten. Tgoo, ik stak dat op mijn lengte maar een van de laatste sportlessen kwam ik er achter dat ik gewoon verkeerd stond…

  11. micheleeuw schreef:

    Ik ben overwegend rechtshandig, al kan ik veel dingen met zowel links of rechts. Met een schaar knippen kan ik alleen links …

  12. Rigel schreef:

    Als ik het goed begrijp is het dus vooral uit lamzakkerij dat je sommige dingen met links en andere met rechts doet ;-)

  13. Margo schreef:

    @ annava
    Ik ken er nog die moeite hebben met L en R, ’t is u vergeven. Toch maar zien dat je het je kids goed bijbrengt, maar dat zal wel lukken he

    @ micheleeuw
    er zijn rechtsandigen die linksvoetig of linksbenig zijn, om te shotten bvb. Ook raar.

    @ Rigel
    Inderdaad, ik ben van nature een tamme, ik durf dat toegeven (zij het met een beetje schaamrood op mijn wangen)

Wat denk jij hierover?

