Tot hier en niet verder

Geplaatst op: 4 juni 2009 door margogogo in Actueel

kilometique

Men heeft geconstateerd dat de meerderheid van de chauffeurs de snelheidsbeperkingen aan zijn laars lapt. (beeldfragment uit het nieuws, gisteren)

“kijk, die rijdt 57 en je mag hier maar 50”, zegt een grijnzende agente aan de kant van een grote steenweg, terwijl haar met een flitscamera uitgeruste burgerauto zowat iedereen die voorbij reed op de gevoelige plaat vastlegt.

u reed 57 mevrouw, bent u zich daarvan bewust?” vraagt een politieman aan de juffrouw die verderop aan de kant werd gezet.

Wie 57 rijdt op een steenweg en van zichzelf vindt dat hij daardoor een gevaar op de weg is, mag zijn hand opsteken. Heeft men dan niet door dat vele snelheidsbeperkingen heden ten dage gewoonweg absurd zijn?

Tegenwoordig rijdt iedereen met z’n kop in het dashboard, de ogen constant gericht op de kilometerteller. Veiligheid, zegt u?

Hoeveel banen zijn er niet waarop meerdere verschillende snelheidslimieten gelden? Hier mag je 90, iets verder 70 en nog wat verder 50, dan weer 70 en verderop mag je weer 90. Net waar de borden een snelheidsmindering aangeven, staat er een flik in burger met een gewone auto te meten waarna 100 meter verder om de hoek een geüniformeerde agent je van in zijn combi een boete van 70 euro onder de neus schuift omdat je 56 reed aan dat bord van 50. Heeft dat nog iets met verkeersveiligheid te maken? Pure mensenkloterij en geldklopperij, dat is het. Kassa kassa kassa.

Ze gaan de controles nog opdrijven, zeggen ze. Hebben die gasten echt niks beters te doen dan hun kassa aan te spijzen op de rug van de mobiele mens? Criminaliteit aanpakken of zo?

Het is niet omdat ik gehaast ben als ik met de auto rijd, dat ik hier van mijn klink zit te maken over de snelheidsbeperking. Ik ben zelden of nooit gehaast, en als ik gehaast ben dan wil dat zeggen dat ik te laat vertrokken ben, ik ga daarvoor niet sneller rijden. Nee, ik wil gewoon vlot kunnen rijden (wat niet hetzelfde is als snel). Ik wil mijn route vlot en aangenaam kunnen afleggen, zonder constant in stress te zitten vrezen dat ik op ieder moment geflitst kan worden.

Volgt u mijn mening of ziet u het helemaal anders?

reacties
  1. micheleeuw schreef:

    Je hebt gelijk in overvloed ! Veilig is het al lang niet meer. Bij 30 per uur betrap ik mezelf erop dat ik meer naar de voetgangers zit te kijken dan naar het verkeer. En anders inderdaad naar het dashbord.
    Bel eens de flikken om ze eens iets anders laten vastellen dan de snelheid en ze doen niets ! De klutsers ! Ook bij een echtpartij komen ze niet tussen. Ze wachten tot het voorbij is en nemen dan de verkeerde mee.

  2. madameblogt schreef:

    Ik volg je mening heeeeeeeeelemaal!!!!

  3. zapnimf schreef:

    ’t Rijden is helemaal geen probleem met een beetje hogere snelheid, maar helaas het botsen wel. En als het tegen een zwakke weggebruiker is dan wordt het helemaal spijtig.
    Remafstanden enzo die ook langer worden.

    Al wil ik niet diegene zijn met die eerste steen in zijn hand.

  4. Margo schreef:

    @ micheleeuw
    Net zoals ik. Als ik tegen 50 schuif op een brede baan, dan zit ik rond te kijken, ik verlies alle alertheid.

    @ madameblogt
    Awel, dat is heeeeeeeeeel fijn om weten, madame.

    @ zapnimf
    Dat klopt, hoe hoger de snelheid, hoe langer de remafstand, maar als iedereen rijdt zoals het hoort (op uw eigen vak blijven rijden, niet abrupt op uwe rem gaan staan omdat het begint te regenen of omdat je in de verte een voertuig op de pechstrook ziet staan, niet bumperkleven,…), kortom, als je preventief rijdt en geen stunttoeren uithaalt (wat ook geldt voor vele “zwakke” weggebruikers) dan zouden botsingen en omvergereden fietsers niet zoveel deel uitmaken van het straatbeeld.
    Ook waar he?

Wat denk jij hierover?

