Grenzeloze liefde

Geplaatst op: 27 mei 2009 door margogogo in Life, Smurf

moeder en kindAan wie kan jij onvoorwaardelijke liefde geven?

Tel ze eens, het zullen er niet te veel zijn. Evenveel als dat u kinderen hebt, gok ik.  Volgens mij kan je enkel voor je eigen kind  echte unconditional love voelen.

Ik zou door het vuur gaan voor hem, over glasscherven lopen, bergen verzetten, ravijnen induiken, kanalen overzwemmen, base- en bungeejumpen, hoogspringen of laagvliegen…ik zou zowat alles doen voor hem. Al weet ik niet zeker of me die dingen allemaal zouden lukken zonder accidenten.

Smurf is de enige waar ik onnoemlijk veel voor over heb. Ik moet daar niks voor doen, dat is gewoon zo. Misschien voelt het bij mij zo sterk omdat het begin met hem niet zo vlot is verlopen (ik had lang geen band met mijn babysmurf door omstandigheden die ik later wel eens uit de doeken zal doen). 

Ik heb niet zo veel principes, noch overtuigingen, maar van de enkele die ik heb zal ik nooit ofte nimmer afstand nemen, geen kat kan mij ervan doen afstappen.  Of het zou smurf moeten zijn. En daar zit het hem nu net.

Zondag 7 juni is het schoolfeest. Normaliter gaat dat door in de school zelf, doch nu hebben ze het idee opgevat om eens wat grenzen te verleggen. Het schoolfeest zal doorgaan aan de overkant van de school.

Geen dansjes of kunstjes deze keer maar een heus concert, een  kinderconcert onder professionele begeleiding. Alle kinderen van de school zijn al wekenlang druk met het aanleren van liedjes over liefde en vrede en geven daarbij vocaal het beste van zichzelf. In het kader van Classics For Kids zullen ze zondag+8dagen een harmonieuze samenzang ten berde te brengen. 

Voor dit evenement zal ik mijn veruit zwaarste principe compleet opzij schuiven. Want het concert gaat door in de kerk. Ik stap al jaren geen kerk meer binnen; niet voor een trouw, niet voor een doop, niet voor een begrafenis, voor niks of niemand. Ik  distantieer mij van alles wat ermee te maken heeft en weiger mee te doen aan eender welke vorm van ceremoniële hypocrisie.

Maar ik zie smurf graag, zo graag dat het mijn principes overstijgt. Onvoorwaardelijk. Ik zal aanwezig zijn in de kerk want ik wil koste wat kost mijn zoontje zien schitteren op het podium.

reacties
  1. Menck schreef:

    Ik heb geen kinderen, maar dat betekent geenszins dat ik geen onvoorwaardelijke liefde zou kunnen geven. Zeker wel aan mijn vrouw, bijvoorbeeld. Of aan mijn ouders, broer en zus. Voor hen ga ik evenzeer door een vuur.

  2. zeezicht schreef:

    Natuurlijk wil je smurf zien in zijn eerste optreden, en glunderen dat hij zal!

  3. tijdtussendoor schreef:

    Ik snap je helemaal!

  4. Koen schreef:

    Geniet ervan! Doe het voor smurf ;-)

  5. blanche schreef:

    Uit principe geen voet in een kerk zetten. Dat is alsof een kerk binnengaan wil zeggen dat je aanhanger van het instituut kerk en van de kerkelijke leer bent.
    Het is alsof je zegt, ik ga uit principe nooit een station binnen of een bank. Kerken zijn ons cultureel en historisch patrimonium en vele zijn architecturaal en kunsthistorisch van onschatbare waarde.
    Je hoeft ook niet akkoord te zijn met de wijze waarop je familie of vrienden een bijzondere gebeurtenis in hun leven vieren om er bij te zijn. Ik vind dat helemaal niet hypocriet om naar ceremonies te gaan die je voor jezelf niet zou willen. Je zegt er alleen mee: “Het is een belangrijke dag voor jou, jij bent belangrijk voor mij en dus wil ik erbij zijn, waar dan ook”.
    Enfin dit alles om te zeggen dat je gerust zonder scrupules naar het optreden van je zoon kan gaan en daar ongegeneerd kan van genieten.

  6. breeg schreef:

    Maar eens mens heeft niet veel principes nodig, je moet de juiste principes hebben… en die heb je toch wel ;-)
    Smurf heeft geluk met een mama als jij… geniet ervan volgende week!

  7. sneeuwkoningin schreef:

    awel,dat pakt mij nu echt,dit stukje.
    Ik heb een paar keer moeten slikken voor ik weer kon praten.

  8. Margo schreef:

    @ Menck
    Wellicht heb ik me een beetje eenzijdig uitgedrukt omdat ik een dikke nadruk wou leggen op mijn band met smurf.
    Uiteraard, wie geen kinderen heeft zal zijn onvoorwaardelijke liefde geven aan wie het dichtste bij hem/haar staat.

    @ zeezicht
    Voila, zo is dat. Dat overstijgt alles.

    @ tijdtussendoor
    Fijn dat je jezelf erin herkent

    @ Koen
    Zal ik, zeker weten!

    @ Blanche
    Ik ga niet in discussie hierover, dat is niet het opzet van dit stukje. Wat erachter zit hoef ik niet uit te leggen maar ik waardeerje visie en begrijp ze ook wel. Mijn mening is anders dan de jouwe, we moeten daar geen verdere vragen bij stellen, vind ik.
    Het feit is dat ik enkel voor mijn kind dit diepgewortelde principe opzij kan schuiven. Voor eender wie anders is dat onmogelijk. Dat gevoel is heavy, dat wou ik even in de groep smijten. Ik zal zeker en vast genieten van zijn performance en dat van de andere kinderen. Zeker weten.

    @ Breeg
    Smurf heeft het getroffen met de vele mensen die hem graag zien. Hij beseft dat ook, da’s ook wel ferm voor een kind van 10.

    @ sneeuwkoningin
    …een heel intense reactie…

  9. micheleeuw schreef:

    Wat eerst niet was is toch gekomen en in overvloed, zoals het hoort ! Jullie zijn beide gelukkig met elkaar en dat is schoon.
    Mijn onvoorwaardelijke liefde is voor mijn poezen, daarom mijn intens verdriet, nog steeds, voor die ‘verloren’ poes.
    Veel plezier !

  10. Margo schreef:

    @ micheleeuw
    Je zou voor uw poezen door ’t vuur gaan, zoveel is duidelijk. Dat blijkt uit wat en hoe je schrijft over je kattebiekes. Dat verdriet over je verloren poezeminneken kan ik me best voorstellen.

Wat denk jij hierover?

