Da’k het zelf zal doen.

Geplaatst op: 23 mei 2009 door margogogo in Life, Stokjes

Wreed dapper is het niet om een stok het blogsaland in te schieten maar er zelf mijn poten vanaf te houden. ‘t Ware nogal een blogpost geweest, had ik er mijn eigen toelichtingen nog allemaal bij geschreven. Nu heb ik 2 logjes voor de prijs van 1, wat in crisistijden gepermitteerd is, me dunkt.

(Nog een kleine kanttekening/opmerking/benadrukking: zoals Vandepotgerukte terecht stelt in zijn reactie, zitten zonden en deugden van oorsprong in de religieuze sfeer. Ik ben atheïst en zie deze begrippen in deze context louter als een weergave van persoonlijke levensbeschouwingen en –houdingen. Dat die woorden uit het katholieke weetikveelwat komen zal mij worst wezen. Als ik mij niet vergis heeft ieder levend mens meningen en visies en handelt/leeft die daar ook naar, dat heeft niet per se uitstaans met eender welke religie)

Hoe beleeft u de 7 deugden des levens in uw mind en dagelijkse leven?

  • Voorzichtigheid [Prudentia] (verstandigheid, wijsheid)

Nu is dat zo goed als helemaal over, maar vroeger, in mijn apenjaren, was ik wild en roekeloos. Alles behalve wijs in de praktijk. Ik liep over hoge bruggen, reed met mijn fiets over kleine dallen aan de afgrond van een kanaal, klom in electriciteitspalen tot helemaal boven… Heel veel keer heb ik kunnen zeggen: goh, ik heb chance gehad. Sinds ik moeder ben geef ik niet meer toe aan dat soort stunts en onverantwoorde waaghalzerij. Het verstand komt met de jaren, indeed. Levenswijsheid heb ik verworven door het ervaren van een paar klappen van de levenszweep, wat me alleen maar sterker maakt, uiteindelijk.

  • Rechtvaardigheid [Iustitia] (rechtschapenheid)

Onrecht wordt velen aangedaan, ik kan er alleen maar voor zorgen dat ik in mijn persoonlijke leven rechtvaardig ben en eerlijk tegenover mezelf en anderen. Veelal zit onrechtvaardigheid vervat in wetten en regels maar daar kan ik niks aan veranderen.

Zelfbeheersing [Temperantia] (gematigdheid, matigheid)

Heb ik het vermogen om mijn leefgewoonten en mijn leven te beheersen? Niet volledig. Vroeger al helemaal niet. Nu ligt mijn levenstempo relatief laag; ik vermijd stress, ben nergens passioneel mee bezig, doe vooral de dingen waar ik zin in heb, wanneer ik er zin in heb. Explosieve woede-uitbarstingen zijn mij vreemd, ik implodeer eerder. Wel kan ik snel geïrriteerd raken door kleinigheden, wat ik wel redelijk weet te relativeren. Matigheid in eten lukt me vooralsnog niet, hierin heb ik totaal geen discipline.  De hele rimram in evenwicht houden…alles met mate…niks overdrijven, dat ligt me wel, denk ik. Ofwel maak ik mezelf iets wijs.

  • Moed [Fortitudo] (sterkte, vasthoudendheid, standvastigheid)

“Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen”. Dit is een treffend citaat van ene David Dewulf. Moed is individueel en persoonlijk. Het is geen geweten maar een besluit, geen mening maar een daad. Ook raak gezegd. Ik ben redelijk moedig alhoewel twijfel me soms belet om vastberaden en standvastig te zijn. Ik ben nogal beïnvloedbaar, soms. Moreel ben ik wel heel moedig, vind ik van mezelf. Ik bezit op dat vlak heel wat weerbaarheid. Om mezelf te vinden heb ik jarenlang intensief gezocht. Ik kon het ook zo laten en berusten, maar ik had de moed om door te zetten en tot op het bot te gaan. Nu weet ik waarom ik was wie en hoe ik was en wat ik eraan heb kunnen doen. De kwaliteit van mijn leven is daardoor 99% verbeterd. Moed en volharding kunnen een deugd zijn, voor iedereen. Indeed.

Geloof [Fides]

Ik ben 100% atheïst en heb niks te maken met eender welke religie what so ever. Enkel wat ik zelf ervaar en zie heeft waarde voor mij, de rest interesseert me hoegenaamd niet. Als iemand beweert dat het in Tenerife in juli gemiddeld 27 graden warm is, dan geloof ik dat wel. *grijns*

  • Hoop [Spes]

Hoop is emotioneel blijven geloven in een positieve afloop van een gebeurtenis of omstandigheid. Ik hoop dat smurf een toffe en verstandige jongen blijft, en uitgroeit tot een contente en dappere jongeman, een goede partner en fijne vader. Deze hoop koester ik maar tevens probeer ik daar zelf naartoe te werken door mijn manier van opvoeden en door de waarden die ik belangrijk vind aan hem door te geven.  Ik hoop ook dat mijn vader nog heel erg lang leeft, dat zijn gezondheid het toelaat dat we nog vele jaren samen kunnen zijn. So far so good maar daar kan ik zelf niet aan werken, dat heb ik niet zelf in de hand, ik kan alleen maar hopen.  Ik hoopte ook al jaren dat ik antwoorden kreeg op vragen waarmee ik al heel mijn leven zat. Ik hoopte op een goede uitkomst en verkreeg ze ook, door lang en intensief en met courage door te zetten om die vragen beantwoord te krijgen. Ben met beide voeten op de grond gebleven want alleen als je hoop koestert in iets dat werkelijk is en haalbaar kan je resultaten halen.

  • Naastenliefde [Caritas]

Ik ben geen liefdadigheidsinstelling maar zal wel helpen waar ik kan, zij het voornamelijk mensen die ik ken; mijn naasten vooral. Ik ga niet de ellende van de wereld op mijn schouders tillen en daar mee inzitten, daar ben ik te egoïstisch voor. Ik ben nogal selectief wat mensen betreft, ik kan het niet zomaar met iedereen vinden. Ik ben een gevoelsmens en mijn gevoel staat boven alles. Wel gun ik iedereen the benifit of the doubt maar wie mijn vertrouwen schendt kan het volledig schudden voor de rest van zijn/haar leven.

reacties
  1. Stef Flater schreef:

    Hoe beleeft u de 7 deugden des levens in uw mind en dagelijkse leven? Ik begrijp niet hoe het Engelse woord ‘mind’ daarin geslopen is. :mrgreen:

  2. vandepotgerukte schreef:

    De opmerking die U maakt over mijn bedenkingen begrijp ik, apprecier ik maar volg ik niet.
    Waarom neemt U, ondanks het atheïst zijn, de terminologie van de door U niet geloofde religie?
    Mijn waarden, of regels zo U wilt, zijn verschillend van deze terminolgie:
    Doordachtheid, het doordenken
    Kritisch, keihard met mezelf zijn.
    Geconditioneerd, in hoeverre laat ik mij beïnvloeden?
    Hypocrisie, waar klaag ik over?
    enzovoort. Die levensvragen zijn voor mij, ik zeg er voorwaar voor mij bij opdat niemand zich voor het hoofd gestoten voelt, wat maar al te veel gebeurt, veel belangrijker dan op een religie gebaseerde, wel doordachte schuld gevoelens opzadelende regeltjes.
    Ik ben trouwens agnost, ik beschik over geen enkel bewijs van het niet of wel zijn van een hoger zijn.

    Was getekend

  3. Margo schreef:

    @ Stef Flater
    Ik ook niet, jongen, ik ook niet :- )

    @ Vandepotgerukte
    Ik zie deze woorden niet als religieuse terminologie, ook al vind u ze in deze opsommingsvorm wel degelijk terug in het katholoscisme. Voor mij zijn het gewone begrippen waarvan iedereen de inhoud kent. Iedereen kan ze verwoorden volgens hun eigen levensvisie. Moet je echt gelovig zijn om deze woorden te mogen gebruiken?
    Jij gebruikt als agnost toch ook op tijd en stond eens een vlammende “godverdomme”?
    Maar ik begrijp wat je wil zeggen, hoor, alleen zie ik deze woorden niet als op religie gebaseerde, weldoordachte schuldgevoelens opzadelende regeltjes. Ik heb niks met religie te maken en til er dan ook niet zo zwaar aan als jij.

  4. micheleeuw schreef:

    Zie je wel dat het geen doodgaan was om het zelf te doen ? :lol:

Wat denk jij hierover?

