Pan bijt vrouw

Geplaatst op: 14 mei 2009 door margogogo in Info

Er bijt al een hele tijd iets in mijn been. Figuurlijk. Du-uh.

Het heeft iets van een ufo

en een heel klein beetje ook van een  slazwierder

en als je de absurditeit wegdenkt, vind ik zelfs dat het een beetje lijkt op een  droogkap

Maar het zijn geen van deze die me in het been bijten, het is dit hier:

frituurpan

Het ziet er aanlokkelijk uit (en al zeker voor een in de fleur van haar leven zijnde veertiger die al verdikt van nog maar naar een glas water te kijken [zei ze overdrijvend]. Deze Actifry van Tefal zou bijvoorbeeld 1 Kg frietjes kunnen maken met slechts 1 lepeltje olie. Da’s best een pak minder vet dan als je ze je frituurt in een gewone frituurpan.

Ik zou me graag zo’n exemplaar willen aanschaffen maar wil wel een beetje zeker zijn dat ik geen zotte kosten doe. Dat ding kost gemiddeld 174 euro maar als die frietjes dan op niks trekken, dan is dat weggesmeten geld, en met die crisis en al is het nu niet echt het ideale moment om met centjes te beginnen smijten. Met 174 euro kan ne mens veel pakjes friet kopen in de betere frituur, nietwaar?

Voor de ene deugt het langs geen kanten, voor de andere is het een multifunctionele kookpan waar smakelijke hapjes mee gemaakt worden op een heel gemakkelijke en vrijwel vetarme manier.

Wie moet ik nu geloven?

Vandaar mijn vraag: heeft er iemand dit toestel in huis? Zoja, heeft u er al frietjes mee klaargemaakt? Zoja, bakt dat ding lekkere krokante goudgele frietjes? En andere hapjes? Zonee, zou je daar eerlijk over willen zijn alstublieft?

reacties
  1. Koen schreef:

    Probeer anders eens te frituren met olijfolie. Ook weinig calorieën. Anderzijds zie die pan er designgewijs wel interessanter uit dan de gemiddelde fritpot.

  2. madameblogt schreef:

    Ik beleg de bodem van een kom met een paar vellen keukenrol. Daar kiep ik de gebakken frietjes op en schudt ze nog eens op. Volgens mij consummeren wij zodoende ook niet meer dan een eetlepel olie per kilo aardappelen.

  3. zeezicht schreef:

    Er zijn toch ook frietjes om in de oven te bakken?

  4. micheleeuw schreef:

    Ik heb het ook al gevraagd op mijn werk en daar wisten ze het ook niet …

  5. Tina schreef:

    Je neemt een goeie halve kilo petatjes (bintjes of iets dat vastkokend is) of meer als je denkt dat je meer op kan.
    Je schilt ze, snijdt er frietjes van en laat deze een half uurtje weken in koud water (geen idee waarom, mijn moeder deed het altijd zo, en ik doe het nu ook)
    Vervolgens haal je ze uit het water, je dept ze iet of wat droog met een keukenhanddoek (er mag nog wel wat nat aanhangen!) en vervolgens kap je er een goeie eetlepel olie naar smaak over (ik neem altijd becel slaolie)
    Goed mengen in een ruime kom tot elk aardappelstaafje een ietsiepietsie beetje olie te pakken heeft.
    Op een bakplaat uitspreiden (ik leg er bakpapier onder tegen het plakken) en bakken gedurende een klein half uurke (al naargelang de dikte van de frietjes) in een warmeluchtoven van iets van een 160°.
    Regelmatig omscheppen, en naar het einde toe eens proeven.
    Zijn ze vanbuiten krokant, en vanbinnen mals en smuiig dan mogen ze uit de oven, nog eens op keukenpapier ivm het laatste beetje vet, en vervolgens op je bord.

    Kost geen € 180, lijkt van heeeeeeeeeeel ver op frietjes en is conform de WeWe normen.

  6. Margo schreef:

    @ allen
    Bedankt voor jullie reacties, tips, advies en een hele handleiding. Ik heb besloten niet over te gaan tot de aankoop van dit toestel. Het duurt me allemaal veel te lang vooraleer iets klaar is daarin (90 minuten voor 2 porties frieten). Zal voorlopig nog even de kat uit de boom kijken. Er zou een nieuw soortgelijk toestel op de markt zijn die op/met halogeen werkt…

  7. zapnimf schreef:

    Ik doe zoals Tina : (maar dan zonder dat water) frieten snijden, lepel olijfolie erover en 20 minuten op de bakplaat op crispstand in de mircrogolfoven.

Wat denk jij hierover?

