infrastr-tuctuur

Geplaatst op: 12 mei 2009 door margogogo in Actueel, Frustraties

wegenwerken Zijn ze bij jullie ook vollenbak van die (meestal) nutteloze wegeniswerken aan ‘t uitvoeren? Je kan je huis niet uit of je moet 7 omleidingen volgen en allerhande hindernissenparcours afleggen rond putten en grondhopen. Het is 2 weken verlof geweest, daarin hebben ze geen poot uitgestoken en nu alle verkeer weer optimaal is smijten ze alle straten open.

Ik ga niet beweren dat er vele straten in slechte staat verkeren maar wat ze hier in mijn dorp aan ‘t forceren zijn is niet meer normaal. Hier zijn ze in minstens 5 straten tegelijk bezig, in een straal van 2 kilometer.  Eén van die straten die ik alle dagen door moet, is amper iets van een 200 meter lang maar ze hebben het geforceerd om daar zo maar eventjes 8 blokken weg te halen. Acht! Hier eentje, daar eentje, links eentje, rechts eentje, een paar meter verder nog eentje, aan de overkant ook eentje, en nog eentje aan de andere kant, en nog eentje ginder rechts, nu we toch bezig zijn en weetewa, laten we daar een paar meter verder nog eentje weghalen, why not.

8 van die grote vlakke putten, waarvan elke put afzonderlijk wordt gebariccadeerd door 5 meter afbakeningslint en 2 of 3 verkeersborden die aangeven dat ze HIER AAN HET WERKEN ZIJN. Per weggehaalde betonblok 5 meter lint en 3 borden. Komaan zeg, die zijn compleet op hun kop gevallen. Het toppunt is dat er aan dat wegdek niks mankeert. Ik neem zowat dagelijks die baan en ik kan u verzekeren dat daar niks mis mee is. Moest er nu sprake zijn van verzakking of beschadiging of losliggende wegdekblokken of eender wat, dan zou ik het begrijpen, maar er scheelt niks aan. Niks.

Een straat verder hebben ze intussen al zowat 5 verschillende verkeersplateau’s aangelegd, en alle 5 zijn ze terug verwijderd, op vraag van de bewoners, omdat het gedreun en lawaai niet te harden is wanneer er dagelijks honderden auto’s, vrachtwagens en bussen over rijden…

Ik snap er echt de ballen van dat dat allemaal zomaar kan met ons belastingsgeld. En wellicht weer niet toevallig net voor de verkiezingen.

reacties
  1. hilde schreef:

    ier is dat ook zo. blijkbaar heft de Vlaamse regering nu eindelijk eens geld om het nodige te laten doen…das toch goed ? … niet?

  2. Margo schreef:

    @ hilde
    Toevallig is het wel juist dat het budget net is opgetrokken van 30 miljoen 90 miljoen euro. Dat is ook wel nodig om werken, heraanleg en onderhoud uit te voeren, er zijn heel veel wegen die er gevaarlijk en uiterst slecht bijliggen. Dat men daar werk van maakt, dat is een goeie zaak.
    Ik houd het met mijn postje vooral in mijn eigen dorp waar ik je zo uit het hoofd heel wat straten kan opnoemen waarop je je auto kapotrijdt, dié zijn dringend aan vervanging toe maar om 1 of andere duistere reden hebben die geen prioriteit.

  3. Menck schreef:

    Het wegdek mag er dan onberispelijk bijliggen, ondergronds kan er natuurlijk vanalles mis zijn. Denk bijvoorbeeld aan de rioleringsbuizen of nutsleidingen. In dergelijke gevallen moet het wegdek eruit, natuurlijk.
    In mijn ouderlijk dorp hebben ze een tijd terug de ganse dorpskern vernieuwd: nieuwe voetpaden, nieuwe hoofdstraat. Amper drie weken na de inhuldiging lag het wegdek op vier plaatsen alweer open omwille van ondergrondse problemen…

  4. breeg schreef:

    Awel Margo, ik vind dat ook al zo “toevallig” dat net dit jaar het budget is opgetrokken. Hier in de streek zijn ze ook met een hele berg werken bezig. De meeste wel noodzakelijk, maar nu zijn ze met zoveel werken tegelijk bezig dat de aannemers niet meer kunnen volgen. Dus werken ze hier wat en dan weer daar een beetje… met als gevolg dat alles veel langer duurt.
    Laatst sprak ik één van die aannemers en die zegde zelf dat het elke keer hetzelfde is. Met de verkiezingen in aantocht stromen de orders binnen en hij werkt alleen door als er in de contracten een tijdslimiet vermeld is waar hij extra verdient als hij de werken sneller oplevert…
    Om maar te zeggen dat ik me dus even stevig erger dezer dagen ;-)

  5. zeezicht schreef:

    Haha… mij verwondert dat al lang niet meer.
    Hier worden dagelijks straten opengegooid en weer dicht.
    Alsof het niet op kan!

  6. Stef Flater schreef:

    Het is misschien één van die maatregelingen om de crisis te bestrijden: massaal mensen in de bouw aan het werk houden met allerlei wegenwerken?

  7. […] Margo had het er al over: wegeniswerken. Ik weet waarover ik kan meespreken. Eergisteren nam de bus plots een onverwachte route. U kan het al raden: weer een straat onderbroken zodat het gewone traject niet meer gevolgd kon worden. Het schijnt een terkomend fenomeen te zijn vlak voor de verkiezingen al heb ik ook andere verklaringen gehoord. De winter bijvoorbeeld. Het vervelendste is dat een mens zou plots en totaal onverwacht met dit soort dingen geconfronteerd kan worden. Zelfs de chauffeurs van de lijn wisten niet goed wat hen overkwam. Communicatie? Allez gij, voor wie of wat is dat nodig? Gelukkig zijn de vertragingen tot nu toe enkel ’s avonds waardoor ik later thuis ben dan verwacht. Dat sommige buschauffeurs dan veranderen in opgejaagde maniaken vind ik veel erger dan de tiental minuten die ik langer onderweg ben. Onverantwoord hoe vooral het mannelijke deel van de Lijn hun bus door de straten jaagt om toch wat verloren tijd in te halen. Alsof ze onmiddelijk hun C4 zullen krijgen. Tot nu toe heb ik gelukkig nog geen ongeval mee gemaakt – al zijn de blauwe plekken bij mij en medepassagiers eigenlijk ook geen prettig soevenir als er weer eens totaal onverwacht bruuks op de remmen word getrapt. Je zou voor minder weer de fiets nemen. Een mens hoeft dan minder wachten op een bus die schijnbaar nooit komt. Al geeft dat dan soms wel de gelegenheid om een fotoke te nemen. […]

  8. madameblogt schreef:

    Hou moed! Ik heb zo’n weg gekend met “blokkenhindernissen” zoals jij beschrijft. Vijf jaar later was alles gedicht.

  9. vandepotgerukte schreef:

    “Het is 2 weken verlof geweest, daarin hebben ze geen poot uitgestoken….”

    Prachtige zin, er schuilt ook veel logica in.

    Was getekend

  10. Margo schreef:

    @ Menck
    Er zijn wel verdoken mankementen, dat is zo, maar in de straat waar ik passeer (en de andere straten in ’t dorp waar ze exact hetzelfde doen) is zeker niks mis. Niet erop en niet eronder. Anders zouden ze grotere/langere stukken open moeten gooien, en niet hier en daar 8 kleine blokken. Ik heb totaal niks tegen wegenwerken (respect voor die mannen die constant een opgestoken middelvinger en verwijten naar hun hoofd krijgen van gefrustreerde chauffeurs), maar die werken moeten nodig zijn. Niet zomaar lukraak wat uitvoeren terwijl er straten genoeg zijn die aan vervanging toe zijn. Vind ik. Dat is het enkel wat mij tegen de tiet stoot.

    @ Breeg
    Als een wegenwerker het zelf zo zegt dan moeten we er niet meer aan twijfelen dat het niet enkel is omwille van het verdrievoudigde budget, en ook niet omwille van het doorzichtige excuus “dat het nu pas zeker is dat het niet meer zal vriezen”. ‘k Vraag mij af wat ze er met hun politieke bedoelingen aan winnen, de burgers zijn het gewoonweg beu.

    @ Stef Flater
    Voila, je schrijft het zelf ook, in een notendop. Helemaal mee eens.

    @ madameblogt
    O maar ik weet nu al dat die werken gedaan zullen zijn de dag na de verkiezingen, daar durf ik om te wedden. Het was de vorige keren ook zo.

    @ vandepotgerukte
    Hm, you got me there. Zal het voor alle veiligheid even corrigeren, speciaal voor jou: “het is 2 weken SCHOOLverlof geweest en de wegenwerkers, die pas in juli in bouwverlof gaan, hebben in die twee weken schoolvakantie geen poot uitgestoken.

    Was geschreven

  11. micheleeuw schreef:

    Hier ook van dat : het stuk dat moest vernieuwd/heraangelegd worden hebben ze (nog) niet gedaan, wel het stuk waar niets mis mee was …
    Geld moet rollen ?

Wat denk jij hierover?

