Dubbelzijdigheid

Geplaatst op: 8 mei 2009 door margogogo in Life

Komende zondag is het de dag dat vele moeders in de bloemetjes zullen worden gezet.  Voor mij is moederdag iets dubbel, het heeft 2 kanten; een malse zachte liefdevolle kant, en een harde, scherpe, snijdende.

5 jaar geleden verloor ik mijn ma, heel plots, van de ene dag op de andere. Ze was niet ziek, ze klaagde nooit, het was een heel sterke vrouw, eigenlijk. Weet ik nu.  Ze is gestorven in haar nieuwbouwhuisje die ze na 8 jaar geduldig wachten eindelijk toegewezen had gekregen.

Mijn ma en ik hebben altijd een heel slechte band gehad, en als ik zeg een slechte band, dan bedoel ik een slechte band. Beeld je een slechte band in en doe dat maal 1000, dat zou ongeveer de band omschrijven die we hadden, mijn ma en ik. Pas vanaf een bepaalde avond in 1996 zijn we dichter bij elkaar gekomen. En als ik zeg dicht, dan bedoel ik echt wel dicht. We konden alles kwijt aan elkaar, we begrepen elkaar, we deden vanalles samen, we gingen uit eten, we gingen naar ‘t stad gaan shoppen, we zouden in de zomer van het jaar dat ze stierf samen op reis gaan naar Spanje…

Maar zoals we al langer weten, life isn’t fair. Eindelijk hadden we een echte moeder-dochterrelatie, en dan wordt dat na 5 jaar abupt afgebroken. Alsof het leven zei: sorry meiden, de tijd is om, je hebt nu veel aan elkaar gehad, zo is het wel genoeg geweest. We hadden nog zoveel te vertellen, nog zoveel verloren jaren in te halen.

Life isn’t fair. It really is not.

Maar tegelijk ben ik ontzettend dankbaar. Dankbaar omdat we nog 5 mooie jaren hebben gehad samen. Dankbaar omdat we alsnog het goede in elkaar hebben kunnen ontdekken, dankbaar omdat vele van onze vragen nog beantwoord zijn kunnen worden, dankbaar om de liefde die we hadden voor elkaar.

Life isn’t that unfair, after all.

reacties
  1. rozebril schreef:

    Mooi gezegd. Ik wens je, ondanks het scherpe kantje, een fantastische moederdag toe samen met smurf.

  2. elke schreef:

    Het is inderdaad totaal onfair. Maar die 5 jaren heb je gelukkig gehad (ik zit je eigenlijk gewoon na te vertellen, hoor).
    Proficiat voor zondag, moedertje.

  3. tijdtussendoor schreef:

    Fijne moederdag…samen met een boel mooie herinneringen en smurf dichtbij!

  4. zeezicht schreef:

    Gelukkig heb je ook goede herinneringen.
    Mijn moeder was depressief en daardoor hebben wij (de kinderen) heel veel gemist.
    Nu is ze er al 23 jaar niet meer. Ik heb geleerd haar te vergeven, maar heb eerst de woede van het onrecht leren verwerken.
    Nu mis ik haar…

  5. Tamara schreef:

    Heel mooi postje. En knap dat je naast het verlies en het gemis toch nog zo positief blijft!
    Een heel gelukkige moederdag!

  6. micheleeuw schreef:

    Blij dat het voor jullie nog goed gekomen is. Bij ons is het omgekeerd : eerst ging het goed en nu niet meer.
    Zo hebben we elk onze (goede) herinneringen aan ons moeder.

Wat denk jij hierover?

