Zonder titel deze keer

Geplaatst op: 13 april 2009 door margogogo in Life, Smurf

Juijj, smurf is back! Zijn eerste week vakantie zit erop, hij was bij zijn papa. Of nee, hij heeft die aan zee doorgebracht met zijn oma en opa, die in Wenduine nog maar pas een nieuwe luxe sta-caravan hebben laten aanslepen. Daarvoor hadden ze een mobilehome maar omdat de lange reizen van en naar het zuiden van la douce France een beetje vermoeiend worden hebben ze deze ingeruild voor een eigen huis caravan, een plek onder de zon wisselvallige weersomstandigheden aan onze eigen noordzee. Zeker 30 jaar lang reisden mijn ex-schoonouders naar Frankrijk. Ze zakten jaarlijks af naar een grote camping in Hyère, waar ze zich een dikke maand lang tegoed deden aan lekker eten en drinken en heel veel zon, om dan donkerbruin gebakken terug te komen, waarbij de zon telkens plots verdween als ik met mijn sprankelende melkfleswitte huid naast hen kwam staan.

Die camping was best wel wreed te doen, smurf zijn papa O. en ik hebben daar onze huwelijksreis doorgebracht. We wilden daar per se naartoe, ik was er nog nooit geweest en bij O. was het al jaren geleden. We hadden het niet voor luxueus all-in sterrenhoteltoestanden, dat was echt totaal niks voor ons. Tja, dat heb je, als je je jeugd doorploetert in een jeugdbeweging en je geniet van tentenkampen in de vrije natuur, niks liever hebbend dat dat alles zo back mogelijk to basic is.

“Toch wel straf dat wij een koppel zijn, gij zijt begot mijn leidster geweest in de +16”, zei O. me. “Tiens, is dat zo? Je bent mij toen toch niet echt wreed opgevallen, vrees ik”, moest ik eerlijkheidshalve bekennen.  Ik kende die grote witte krollekop wel van ziens tijdens activiteiten maar close zijn we nooit geweest, ik herinner mij zelfs niet dat ik ooit een gesprek met hem heb gevoerd. Hij is 6 jaar jonger en zat in een andere lichting, het zal daaraan gelegen hebben. We zijn de 11 jaar die erop volgden wel een ietsje veel  closer geworden, met een smurf als bewijs daarvan.

Het ging eigenlijk over smurf, die back is. Je moet zijn smoelementje zien, zo’n schoon kleurtje dat hij heeft, en die sproetjes op zijn neus….echt keischattig! Hij is er sinds vanmorgen, want ‘s maandags is altijd “de wissel”, ook in de vakanties. Hij heeft een hele week zijn Playstation moeten missen, ocharme, ‘t kind. Hij is op dit moment diep aan ‘t opgaan in zijn SIMS Huisdieren-spelletje, wat mij de kans geeft om rap rap dit stukje neer te poten.  Over een half uurtje mag hij paaseitjes gaan rapen in de tuin bij mijn broer, zijn peter. “Mag is straks rijden, mams?”, vroeg hij daarnet. Ja hoor, hij mag rijden. Hij mag, op weg naar mijn broer, altijd de laatste halve kilometer rijden, op het rustig gelegen kronkelend stukje landweg. Ik mocht dat vroeger van mijn vader ook, op zijn schoot zitten en sturen. Ik vond dat even geweldig als smurf nu. Ik geniet nu enorm van het  enthousiasme waarmee hij als een grote meneer mijn chauffeur uithangt.

Nu gaan we ons op ons paasbest zetten en vertrekken, ‘t is tijd.

Ik wens jullie allen een fijne paashaas, geniet maar goed van deze vrije maandag, want morgen is’t weer gedaan.

reacties
  1. zapnimf schreef:

    Dat zelf rijden zit er toch wel ingebakken. Ik was het alweer vergeten, maar toen de kinders een pak kleiner waren, wilden zij ook altijd op schoot en de oprit ‘zelf’ rijden.

  2. madameblogt schreef:

    Ik kan me die fiere chauffeur zo voorstellen.

  3. Bloem schreef:

    Dat klinkt heel harmonisch allemaal. Dat vind ik heel schoon.

  4. micheleeuw schreef:

    Het loopt er zo uit dat je tevreden bent dat hij terug is ! Prachtig !

  5. zeezicht schreef:

    Ach ja, van dat rijden met te korte beentjes herinner ik mij ook nog van mijn zoons.

Wat denk jij hierover?

