Global system for mobile communications

Geplaatst op: 5 april 2009 door margogogo in Actueel, Smurf

“Mams, wanneer krijg ik een gsm?”

“Later smurf, als je pubert of zo. Nu ben je nog wat jong voor een eigen telefoon”

“En als ik je dringend iets belangrijks moet vragen, dat zou toch gemakkelijk zijn als ik je dan kan bellen?”

“Dat zou te gemakkelijk zijn, je zou er nogal een pak euro’s door bellen zoals alles bij jou belangrijk en dringend is”

“En als jij me iets moet zeggen dat niet kan wachten?”

“Dan zal ik geduld hebben en het je zeggen of vragen als ik je zie”

“En als je in de file staat en je kan mij niet op tijd komen halen, of als je een ongeluk hebt en je moet naar de kliniek, dan kan je mij bellen en zeggen dat ik iemand moet bellen om me te komen halen”

“Heb je je argumenten voorbereid, smurf?”

“Wat is een argument, mams?”

“Dat leg ik je straks wel uit. Laat me je eerst geruststellen. Als ik in de file sta dan weet je dat ik papa of oma of tante bel om je te komen halen, ook zoals twee weken geleden heb gedaan. Als ik een ongeluk heb en ik moet naar de kliniek dan ben ik of iemand anders onvoorzichtig geweest maar zal in ieder geval hetzelfde gebeuren; ik zorg er wel voor dat je niet ingerust moet zijn en dat je afgehaald wordt”

“Krijg ik dan geen gsm? Een kleintje?”

“Ben je alleen tot die conclusie gekomen, ventje? Nee, je bent nog te jong, je zal nog even moeten wachten…”

Na dat gesprekje ben ik wel eventjes blijven nadenken. Ik weet eigenlijk niet juist op welke leeftijd je een gsm aan je kind kan geven. Ik zie wel al eens een vriendje van zijn leeftijd met hun kleurrijk gsm’etje lopen stoefen en smurf zijn nichtje is ook 10 jaar en heeft ook al een tijdje haar eigen mobieltje… Volgens haar mama is dat al goed van pas gekomen.

Ik vind dat toch vroeg hoor, 10 jaar. Ik was er 30 toen mijn ex en ik er ons eentje aanschaften, en dan nog alleen omdat ik hoogzwanger was en mijn man wou kunnen bereiken als het nodig was.

Ben ik achter of is smurf echt nog te jong? Welke leeftijd is eigenlijk ideaal om je kind een GSM cadeau te geven? Iemand?

reacties
  1. rozebril schreef:

    Ik denk dat ik het zelf niet zou geven vooraleer mijn kinderen in het middelbaar zitten.

    Onlangs nog artikel gelezen over de negatieve invloed van gsm-straling op hersenen in ontwikkeling en daarin raadden ze ook aan om zeker niet aan lagere school kinderen een gsm te geven

  2. zapnimf schreef:

    Ik vond dat ook allemaal niet nodig.
    Tot puberzap er een afgedankte kreeg van een klasgenootje toen ze dertien was en ze met haar zakgeld zichzelf een sim-kaart aanschafte.
    Die leperds zorgen er desnoods wel zelf voor.
    Nummer twee had het op een akkoordje gegooid met de grootouders. Of hij er geen kreeg voor zijn twaalfde verjaardag. De volgende is van plan om ook die truuk te gebruiken, daar ben ik quasi zeker van.
    Eén troost, omdat ze zelf hun gebruik moeten betalen, kijken ze wel uit wat ze ermee doen.
    Alhoewel? De oudste sms’t binnen de week haar kaart op en regelt het dan drie weken zonder. Dan stuurt ze van die ‘call me!’ boodschappen.

  3. Bloem schreef:

    “Het Middelbaar” schijnt een belangrijke grens te zijn. Hoewel … in mijn klas (het zesde leerjaar) hebben ze er bijna allemaal eentje! Ikzelf was pas 33 … Als dat geen generatiekloof is. ;)

  4. zeezicht schreef:

    Hoe hebben wij het zo lang overleefd zonder gsm? ;-)

  5. vandepotgerukte schreef:

    Mijn nazaat heeft er een cadeau gekregen toen hij 12 jaar werd en anderhalve maand nadien het secundair onderwijs aanvatte. Geen abbonement maar een herlaadbare kaart. Ijzeren regel: Hij betaalt zelf van zijn zakgeld zijn telefoonverbruik. Ik kan U zeggen dat hij heel snel heeft leren omgaan met de hoeveelheid beltegoed die hij zich kon permitteren. Ik zeg wel IJZEREN regel, als je ervan afwijkt en je toch laat overhalen hem te sponsoren met meer beltegoed ben je het haasje. Good luck.

    Was getekend

  6. Happy Genes schreef:

    Ik heb altijd gezegd tegen mijn kinderen dat ze pas een GSM kregen na hun 16de. (gevaarlijke straling, hersenontwikkeling…)

    Zoon heeft een nieuwe gekregen toen hij naar het 2de Middelbaar ging met de trein. Dochter in het 1ste Middelbaar, maar dat was het oude afdankertje van haar papa.

  7. clara schreef:

    Hier ook wanneer ze de humaniora aanvatten, omdat ze dan met het openbaar vervoer op stap zijn. Tot zolang worden ze overal ‘gebracht’ en zie ik er het nut niet van in. Ik heb er ene in het vijfde en eentje in het zesde leerjaar en daar heeft bijna elk kind een gsm. Het blijft een strijd. Ook tegen meters en peters die voor verjaardagen en nieuwjaren voorstellen om hen er één cadeau te doen. Gelukkig heb ik de boot tot nu toe kunnen afhouden.

  8. micheleeuw schreef:

    Ben ik blij dat ik al die problemen niet heb. Ik zou zeggen : als hij zelf betaald, waarom niet. But who am I ?

  9. Margo schreef:

    @ allemaal
    Bedankt voor jullie reacties. Ik ben nu zeker dat ik ga wachten tot smurf ouder is, tot hij zijn sms’jes zelf zal kunnen bekostigen. Een abonnement krijgt hij niet, hij zal het moeten stellen met een herlaadkaart zodat hij goed ondervindt hoe rap zijn centen erdoor gaan.

  10. elke schreef:

    In het ‘achterlijke’ west-vlaanderen heeft in de oudste haar klas maar één kind een gsm. Ik vind dat totaal niet nodig, ze krijgen er geen eerder dan het middelbaar (of de communie misschien). En ik vertrouw die straling idd ook niet. Maar ik vrees dat je er vanaf het middelbaar niet meer onderuit kan. De ijzeren regel opleggen lijkt me idd niet slecht (zelf betalen of iets anders, zolang je je er maar aan houdt).

  11. annava schreef:

    ik zou ook zeggen, vanaf het middelbaar. dan kan hij het zelf betalen.

Wat denk jij hierover?

