De verkante keer

Geplaatst op: 3 april 2009 door margogogo in Actueel, Life

het verkeer Volgens de verkeersreglementen mag je op de autostrades in ons land maximum 120 km per uur rijden. Ik rijd altijd puur op gevoel, nooit volgens de regels, dus altijd en overal veel te rap.

En toch ben ik geen roekeloze snelheidsduivel, bijlange niet. Ik ben absoluut een goed chauffeur want ik rijd preventief. Laat me maar eens stoefen en mezelf in de bloemetjes zetten, ik verdien dat als  voorbeeldig autorijdster. Een vrouw (aaaarrggghhh!!!) die zichzelf al meer dan 22 jaar met de auto van A naar B (soms via C) voert en nog geen enkel accident heeft gehad, zelfs geen kleintje, awel, die mag daar fier op zijn, vind ik. En dat ben ik. Ik ben trots op mijn bekwaamheid om onbekwame chauffeurs te ontwijken en ik ben al even trots (en content ook) omdat ik zelf nog geen accidenten heb veroorzaakt. Dat verdient een bloemekee lentefrisse snijbloemen, dunkt me.

Maar zo nu en dan doet er zich toch wel eens een situatie voor die me tot nadenken stemt en waar ik eigenlijk niet meteen uitkom. Wat denkt u over de volgende  situaties:

1/ Ik rijd op het derde rijvak tegen 135 km per uur wanneer er een Porche in mijn gat komt hangen. Zoals het een echte dikkenek betaamt, knippert die constant met zijn lichten om aan te geven dat ik uit zijne weg moet. Moet ik uitwijken voor hem?

2/ Ik rijd op een gewone baan waar zich iets verder rechts een éénrichtingsstraat bevindt waar je enkel in mag rijden maar niet uitkomen. Wanneer ik die eenrichtingsstraat nader komt er toch een halve zot uitgereden. Moet ik stoppen en hem voorrang verlenen?

3/ Het kantoor waar ik werk is gelegen in een doodlopend straatje. Dat straatje ligt rechts van de steenweg Asse-Ninove. Na een doordeweekse werkdag rijd ik via de parking het doodlopend straatje uit en wacht ik tot de rijweg vrij is om over te steken en mijn weg richting Aalst te vervolgen. In de spits kan het heel lang duren vooraleer iemand je doorlaat. Maar toch, links van me is er een goeie ziel, een vriendelijke meneer die stopt en me doorlaat. Op het andere rijvak stopt een camionette die me teken doet dat ik mag invoegen voor hem. Vriendelijke mensen, die twee. Op het moment dat ik de baan oprijd komt er een ineens van links een moto aangereden, in het midden van de baan (hij passeert alle auto’s voor hem door hen links in te halen). Nog net op tijd kan hij stoppen of hij was plat in mijn zijdeur gereden. Stel nu dat hij in mijn deur was gereden, wie zou er in fout zijn geweest? Die motorrijder of ik?

Op eenvoudig verzoek wil ik er best een tekeningske bij maken.

reacties
  1. elke schreef:

    1. in principe wel, je moet plaats maken als je kan denk ik. Maar ik zou het niet doen. Ik vrees dat ze de wetten niet op mijn maat gemaakt hebben.

    2. ik zou stoppen. Moeten is veel gezegd, maar als je leven je lief is en het is een zot…

    3. geen idee. Is dit een strikvraag?

  2. zapnimf schreef:

    Stel, ik rij 120 links en jij wil passeren aan 135. Zolang ik inhaalbewegingen maak, moet ik niet naar rechts.

    Een mens die het eenrichtingsverkeer negeert, is dik in fout, maar erop rijden zou ik nu precies ook niet doen.

    Een motor is als een auto qua verkeersregels, toch? Stilstaand verkeer is in principe braaf erachter blijven, al wordt dat van motoren wel oogluikend toegelaten dat ze de file voorbijsteken. Als beide auto’s stoppen om iemand over te laten steken op een zebrapad mag ‘m toch ook niet voorbijsteken?

    Euhm, denk ik dan. Zo losjes uit de pols.

  3. madameblogt schreef:

    1. Of je MOET plaats maken laat ik in ’t midden. Maar ik zou ten eerste geen centimeter sneller rijden en ten tweede bij de eerstvolgende fatsoenlijke gelegenheid – niet als je maar een korte invoegstrook hebt, opzij gaan.

    2. Ik vrees dat je in fout zou zijn. Het verkeersreglement zegt dat je voor elke onvoorziene hindernis moet kunnen stoppen – dus ook als die ‘hindernis’ uit een eenrichtingsstraat komt.

    3. Het voertuig dat een ander aanrijdt is in fout. De motorijder zou dus in fout geweest zijn als hij in jouw flank gereden had.

    Gouden tip: Zeg bij een ongeval dat je stil stond. Stilstaande wagens zijn nooit in fout. Dat heeft een garagist me ooit gelapt, hoewel hij in mijn flank reed. Tja, die gasten kennen de klappen van de zweep, hè.

  4. breeg schreef:

    1.Je mag alleen op het linkervak rijden als je aan het inhalen bent, dacht ik… Je enige fout is je snelheid ;-)
    2.Een vriend van me heeft zo eens een ongeluk gehad. Er kwam een auto uit een éénrichtingsstraat waar je alleen mag inrijden. In eerste aanleg kreeg hij gelijk maar in beroep werd hij in fout gesteld… hangt dus van je advokaat af
    3.De moto is in fout want voertuigen die stoppen om een andere weggebruiker te laten passeren mag je nooit voorbijrijden… Motards moeten niet klagen bij mij dat ze slachtoffers zijn van ongelukken, elke dag zie ik ze onverantwoorde risico’s nemen.

    En je mag jezelf wel eens bestoefen ja. Als “ervaringsdeskundige” kan ik geuigen dat je een heel goede chauffeur bent.

  5. De Huisvrouw schreef:

    1. Ja duh ;)
    2. Tsja, best wel he.
    3. Hier had ik graag een tekeningske bij als het niet teveel gevraagd is.

  6. micheleeuw schreef:

    Proficiat met je staat van dienst !
    1. Ik ga dan steeds trager en trager rijden, ondertussen lichtjes op mijn rempedaal drukken zodat de remlichten aangaan. Wanneer het veilig is ga ik dan naar rechts om hem door te laten.
    2. Om je dood te schrikken ! Ik vrees dat hij in zijn recht zou zijn en een boete zou krijgen.
    3. De moto moet stoppen want een (stilstaande) file voorbij steken,is op eigen risico.

  7. Happy Genes schreef:

    1. In principe moet iedereen op het rechterrijvak rijden. Ik heb zo eens gehad dat ik 120 reed in het middenvak. Rijd er langs links een auto die maar teken zit te doen. Teken dat ik op het rechterrijvak moet rijden. “Idioot” denk ik nog, “ge kunt me toch voorbijsteken”. Maar toen ik beter keek zag ik dat het de ‘polies’ was.
    En ik doe als micheleeuw, al pinkend express wat vertragen en op mijn gemakse naar rechts invoegen.
    2. Yep, stoppen en doorlaten.
    3. De motorrijder is in fout.

    Proficiat met je gezonde bonus-malus. Gelukkig draait mijn werkgever op voor mijn accidenten. De eerste 7 werkjaren heb ik 8 accidentjes gehad waarvan 3 perte-totals. 1 in mijn fout, 4 in mijn recht en 2 ‘in fout’ want de tram is altijd in zijn recht.

  8. Margo schreef:

    @ allen

    1/ Als ik met mijn jeepke vóór een snelheidsduivel hangt te tuffen tegen 135 per uur, ben ik verplicht hem door te laten zodra ik dat veilig kan. Ik mag hem niet hinderen, ongeacht of hij de verkeersregels overtreedt of niet.

    2/ Ik moet die zot voorrang geven. Of dat te maken heeft met voorrang van rechts, dat zal ik nog eens moeten vragen, maar feit is, zoals madame zegt, dat je voor iedere onvoorziene hindernis moet kunnen stoppen. In geval van botsing zullen we ons allebei aan een boete mogen verwachten; ik omdat ik geen voorrang verleende aan een chauffeur die van rechts komt en hij omdat hij uit een eenrichtingsstraat reed in de verkeerde richting.

    3/ In dit geval zijn zowel de motorrijder als ik in fout. We voeren allebei een manoeuver uit op hetzelfde moment, de regel is dan 50/50. (toch volgens mijn collega die daadwerkelijk een motorrijder tegen zijn deur kreeg in deze exacte situatie in ’t naar huis rijden na een zalige werkdag)

    Dit werd nagevraagd bij een rasecht zwaantje, mét snor. Ik ga er vanuit dat diene mens de verkeersreglementen kent.

  9. zapnimf schreef:

    Had je er nu niet eentje kunnen vinden zonder snor?

  10. Marc schreef:

    pff, tis niet eerlijk, ik vind da gij gelijk hebt.
    (er stond eerst nog een “altijd” in die zin, maar laten we niet veralgemenen)

  11. Margo schreef:

    @ zapnimf
    Heb lopen zoeken maar ik vond er geen

    @ Marc
    Waarin heb ik (altijd) gelijk, Marc?

  12. Marc schreef:

    @ Margo: wel, uit de manier waarop de stellingen geschreven waren was je gedacht al op te maken… en dan zeg ik:
    1. Neen, ik zou ook niet opzij gaan
    2. Neen, ik geef die zot ook geen voorrang
    3. Ja, die motorrijder moet toch gewoon stoppen hé, komaan zeg.

Wat denk jij hierover?

