In stroomvertraging

Geplaatst op: 15 maart 2009 door margogogo in Life

stroompanne Gisteren zat de helft van onze straatkant een viertal uur zonder electriciteit.

Het was een uur of 4 in de namiddag toen mijn PC-scherm met een flits uitviel, net terwijl ik een lange mail aan ‘t schrijven was naar mijn vrienin in China. Alles kwijt, verdomme.

Tijdens het typen van mijn mail vergezelde 4FM me op de achtergrond met zijn Top-kweetniehoeveel (1000, denk ik). Samen met het uitvallen van mijne peecee werd ook abrupt het op dat moment gedraaide liedje het zwijgen opgelegd.

Now what?

Dan maar wat lezen in den Humo. Eerst rechtop zittend in de 1-zit, me iets later verzet naar de 3-zit, daarin wat schever gaan hangen en me uiteindelijk op m’n rechterzij gelegd voor een aangename houding in rustmodus.  Na een tijdje lezen zijn mijn ogen zwaar beginnen wegen en zonder dat ik het in de gaten had gleed ik in een rustige slaap.

Om 18 uur werd ik wakker. Het begon te schemeren, zag ik. ‘k Had ne goeien trok gedaan precies.

Ola, nog steeds geen stroom. Damn, wat nu? Is dat alleen hier bij mij of is het overal in de straat? Door het raam zag ik niks, dus ik de straat op en aan de buren gevraagd wat er loos was. Iets verder in de straat zijn er werken aan de gang en die hadden per maleur een kabel geraakt. Die ene kabel die een deel van de straatkant waar ik woon van stroom voorziet. De maatschappij was wel al bezig om de kabel te herstellen maar ze moesten wachten op een kraan, zei een buurman die de boel al eens was gaan inspecteren.

Ok, no problemo, dan zit er niks anders op dan te wachten. Efkes geduld, da’s zo gepiept.  Intussen een praatje van een uur gemaakt met een paar buren, wat eigenlijk best gezellig was. We overwogen heel even om de BBQ in gang te steken maar lachten dat idee toch maar weg, dat zal er deze zomer wel van komen, werd beloofd.

Het begon nu toch wel goed donker te worden, het was intussen 19 uur gepasseerd.  Hoelang zou het nog duren?

Terwijl ik zat te wachten stond ik erbij stil dat je in huis voor zowat alles elletrik nodig hebt. Qua licht is dat geen probleem, ik heb altijd met hele pakken kaarsen en theelichtjes in huis, en die zijn niet alleen voor noodgevallen.

Maar o wat had ik zin in een kopje Senseo. En honger dat ik had in de spaghetti die ik ‘s middags had klaargemaakt en nog enkel hoefde op te warmen.

Pas om 20u10 begon alles weer te leven. 4 uur electriciteitsloos zijn is lang, weet ge dat?

reacties
  1. zapnimf schreef:

    Zolang je je diepvries maar niet open hebt gezet…

    Enne zeg, spaghetti is even lekker koud.

  2. lia schreef:

    daar zou ik allerminst blij mee zijn zeg, en je vrieskast en zo alles begint te dooien, maar dat terzijde het is weer opgelost … wij hadden dat jaren terug eens maar dna in de complete wijk alles was in ene stik donker buiten lantaarns en de hele hoppa naar zn moer, ik stond te stofzuigen en ineens alles weg aarde donker, maar dat is neit zo erg met kaarsjes en zo goed te doen, maar dan die mensen die net in de lift stonden, lift stil lamp uit denk je ook in een horror film terecht te zijn gekomen, was niet grappig … {-♥-}

  3. elke schreef:

    gelukkig dat je nog de helft van de tijd geslapen hebt… ;-)

    Gelukkig werkt in zo’n geval de gsm nog altijd, hé. Tenzij hij plat is.

  4. zeezicht schreef:

    Je staat er niet bij stil, tot het gebeurt.
    Dan merk je plots dat er zoveel enkel met stroom bolt. Hier ook liften.
    Aha… zie je wel dat jij ook in slaap valt al lezend? :-)

  5. micheleeuw schreef:

    Het is pas als het er niet meer is, dat je beseft hoeveel je erop rekent. Met water is het net zo : eens afgesloten moet je er eens op letten hoe vaak je naar een kraan grijpt.
    Gelukkig heeft met ‘maar’ 4 uur geduurd.

  6. vandepotgerukte schreef:

    Ik weet dat.

    Was getekend

  7. madameblogt schreef:

    En dan zeggen ze “die goeie ouwe tijd”.

  8. chelone schreef:

    Als de straatverlichting het niet doet en je ziet geen lichtjes bij de buren, mag je gerust zijn dat je niet de enige bent zonder stroom en dan kunnen kaarsen heel romantisch zijn. In het andere geval is er iets ernstigers aan de hand en verwens je ook de kaarsen.

  9. Margo schreef:

    @ zapnimf
    Mja, spaghetti is ook koud te vreten maar ‘k prefereer hem wel in de warme versie. Het was het wachten waard want hij was njam.

    @ lia
    Zo’n horror was het hier niet hoor, gewoon wat ongemak,meer niet

    @ elke
    ja, leve de GSM op batterijen die voldoende opgeladen zijn. En ook wel leve de aanstekers die ge niet in de pries moet steken om een sigaret te doen fikken

    @ zeezicht
    Je zou zo gaan stilstaan bij de tijd dat er geen electriciteit was… wij zijn luxekiekens, dat is’t.
    En ja, ik val meestal in slaap in ’t midden van de tweede bladzijde, heel vervelend soms maar je leert daar op den duur mee leven hoor.

    @ micheleeuw
    Het water heeft hier nog niet gestaakt maar ik kan me voorstellen dat dat bijna even lastig is.
    De panne hier heeft voor mij maar 2 uur geduurd, de andere 2 uur heb ik niet bewust meegemaakt hé.

    @ vandpotgerukte
    Gij weet veel, ik weet dat.

    @ madameblogt
    Die tijd zal ook wel zijn charme gehad hebben, maar deze tijd moet alles echt marcheren of we zitten in de puree met ons dagelijks leven. Eigenlijk wel erg, he?

    @ chelone
    Het was al gauw duidelijk dat het niet bij mij alleen was. Kaarsjes zal ik nooit verwensen denk ik, daar zal wat anders voor nodig zijn dan een stroompanne van een paar uurkes.

Wat denk jij hierover?

