Nutritieve pauze

Geplaatst op: 7 maart 2009 door margogogo in Life

dieet2 Men zwiert tegenwoordig toch weer wreed veel met allerlei dieetvoorstellen naar onze kop, vind je niet? Mij valt dat op. Maar ik doe niet graag aan dieet, ik eet te graag. En ik niet alleen.

Nee, aan een dieet begin ik niet meer, no way. Mijn eigen ervaring leert me immers dat het resultaat toch maar tijdelijk is. Ik kan afvallen, ik kan op mijn eten letten, ik kan in 4 maanden tijd 12 kilo van me afgooien (done that) maar er komt toch altijd weer een moment dat ik eens ga zeuren, dat ik vreetbuien krijg (in die ene periode van de maand), en dan is het een hele opgave om de courage te behouden om door te zetten.

Een dieet volgen is zo’n beetje te vergelijken met een roker die stopt of een alcoholverslaafde die zichzelf droog wil zetten. Je moet dat deeltje van je leven drastisch omgooien en niet gaan “zeuren” of je hebt het vlaggen. Het is bijzonder gemakkelijk om terug te vervallen in de oude gewoonte.

Volgens mij is het verliezen van overtollige kilootjes én vooral het permanent op een mooi gewicht blijven een kwestie van karakter. Je moet je levenswijze veranderen, enkel dan kan je je gewicht onder controle houden.  Maar ga er maar eens aanstaan, gooi uw levensstijl maar eens om. Dat is verdorie niet simpel, ik zweer het je.

Wat ik wel zo af en toe eens doe, als ik eraan denk, dat is zo een beetje aan zuivering doen. Heel lichtjes hoor, niks fanatieks of overdreven. Dan zet ik mijn calorie-inname eens op een lager pitje en drink ik water, voorzien van een vers uitgeperste citroen, maar dan meer dan gewoonlijk. Normaal drink ik enkel maar als ik dorst heb en ik ben zo iemand die heel weinig dorst heeft. Volgens de  boekskes drink ik dus veel te weinig, wat volgens die zelfde boekskes niet al te gezond zou zijn. Larie, volgens mij. Nee, ik ga mijn nieren geen overuren laten draaien, gewoon omdat dat zo in de boekskes staat.

Maar ik kan wel even het karakter opbrengen om een weekje te dimmen en mijn inner body een beetje rust te gunnen, dat gaat nog net. En dat ga ik doen vanaf maandag.

Waarom pas maandag? Omdat ik vanavond naar het eetfestijn van KSA moet ga en morgenmiddag naar het eetfestijn van de judo. Zeg zelf, dat is nu toch geen moment om op uw eten en drinken te gaan letten, hé?

reacties
  1. madameblogt schreef:

    Net voor een schransfestijn denk je toch niet aan lijnen, zeker? Of juist wel? :-)

  2. zeezicht schreef:

    Je kan niet naar een feest gaan en niets eten. De dag erna weet je of je teveel gegeten hebt.
    Het lukt mij soms om na de middag niets meer te eten dan een appel om vier uur en een yoghurt om acht uur.
    Vooral heel soms…
    En dat vele water drinken, daar geloof ik ook niet in. Water loopt sneller door, je zal er meer van plassen, das al.
    Beter is om ’s avonds een groot bord magere dikke groentensoep (zonder bindmiddelen) naar binnen te spelen.

  3. micheleeuw schreef:

    Ik hou het ‘lijnen’ ook niet (meer) vol. Heb er ook geen behoefde in. Ik kan wel zeuren dat mijn buik te dik is maar gelukkig ook niet te vaak. Of niet vaak genoeg ? ;-)
    Geniet van je vreetfestijnen en alles wat erbij komt ! Het leven is al kort genoeg.

  4. Stef Flater schreef:

    Het heeft niet alleen te maken met minder eten of de calorieën tellen. De manier van eten telt ook. Zo heb ik aan de lijve ondervonden dat het ontbijt overslaan helemaal geen goed idee is. Integendeel. Maar wat ook belangrijk is, is bewegen. Dat is helaas niet voor iedereen mogelijk. Het is een kwestie van karakter maar ook van de mogelijkheden die je hebt om er iets aan te veranderen. Een job waar je de ganse dag aan een bureau zit of de ganse dag achter het stuur zijn niet de meest ideale op dat gebied.

  5. Margo schreef:

    @ madameblogt
    Neenee, net niet. Of misschien toch wel. Nee, toch niet. Zal dat morgens eens doen.

    @ zeezicht
    ’t Is zoals je reeds uit de doeken deed op je eigen blogpost, welke ik bij deze aanbeveel aan al wie interesse heeft in dit onderwerp. Allen hierheen: http://zeezicht.wordpress.com/2009/03/05/last-van-een-eetbui/

    @ micheleeuw
    Erover zeuren kunnen we allemaal even goed, da’s alvast veel gemakkelijker dan er iets aan te doen, hé?

    @ Stef Flater
    Daar heb je wel een paar punten maar die worden al eens graag aanzien als flauwe excuses. Ik heb ook een zittend beroep, een hele ganse dag zit ik op een bureaustoel, kom er enkel uit om te plassen, documenten van de printer te halen, een sigaretje te roken beneden en me naar de refter te begeven om mijn boterhammekes op te eten. Dan kom ik thuis en ga ik zitten op mijn bureaustoel om te bloggen om me vandaar naar de zetel te begeven voor een avondje relaxatie voor de TV, waarna ik mijn “bewogen” werkdagen afsluit met het opzoeken van mijn bed (am I boring or what).
    Veel beweging zit er bij mij dus ook niet in. En nee, om mij na een werkdag in het zweet te gaan sporten, daar heb ik echt geen goesting voor.
    Is zeuren over teveel kilootjes geen sport, eigenlijk?

  6. zapnimf schreef:

    Mm mm. Je liegt niet. En dan ga ik nu verder wat naar de wolken kijken.

Wat denk jij hierover?

