Raadseltje voor hoogbegaafden

Geplaatst op: 5 maart 2009 door margogogo in Smurf, Zever

Smurf zat deze namiddag nog niet goed in de auto of hij begon alweer tegen 250 per uur te babbelen. Wat uit dat mondje komt, da’s niet te geloven. Zever, tientallen dommeblondjesmoppen, sprookjes, eigen verzinsels, andekdotes van vriendjes,…gewoon alles wat hij heeft horen zeggen door eender wie en alles wat hij heeft bijgeleerd.

Smurf is een alles absorberende spons, wegens dankzij zijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid. Je zal er nooit bij in slaap vallen, al wie hem kent zal dat kunnen beamen.

Dus op weg naar huis tetterde hij aan 1 stuk door, ‘t was precies een echt viswijf zoals die elke stilte volbabbelt. Maar ‘k vind dat niet erg hoor, begrijp me niet verkeerd. Zolang ik niet oververmoeid ben (wat zelden voorvalt  want ben van nature nogal lui en zal me niet gauw overdoen), of hoofdpijn heb of ziek ben, kan ik van zijn praatsalvo’s best wel genieten. Zelfs als er zoiets uitkomt als het volgende:

put“Ik heb een raadseltje voor je, mams, luister goed: je bent in een diepe put gevallen en je zit daar al uren, helemaal alleen, zonder geld, zonder GSM, zonder iets. Het enige wat daar staat is een volle bak bier. Die put bevindt zich middenin een wei waarin een ezel staat te grazen en naast die wei loopt een brede beek. Aan de overkant van die rivier staat een drankautomaat met nog 1 blikje cola.  Hoe geraak jij aan dat laatste blikje?”

Terwijl ik een paar mottige mogelijkheden uiteenzette kreeg hij het lichtjes op zijn heupjes, razend ongeduldig om het raadsel te ontrafelen. Geen mens komt er zomaar op dus liet ik hem begaan. En dat ging zo:

“Je drinkt alle flesjes bier uit en wordt compleet ladderzat. Je neemt die ladder, je zet ze tegen de muur van de put en je klimt eruit. Dan schop je tegen de voorpoot van de ezel in de wei, waardoor die gaat balken van de pijn. Je neemt die balken en legt die over de beek. Terwijl je naar de overkant stapt valt ineens je frank euro dat je geen geld bij je hebt. Je neemt die frank euro, steekt die in de drankautomaat en voila, het laatste blikje cola is voor jou”.

Du-uh.

reacties
  1. elke schreef:

    hij heeft die van mijn dochters! Of neen, zo lang had hij dat niet voor zichzelf kunnen houden…

  2. Rigel schreef:

    Mijn zoontje had er vorige week ook een: hij stak zijn vinger omhoog en vroeg: wat zie je?
    Ik zeg natuurlijk “een vinger”, waarop hij glunderend antwoordt: “ik kan mij goed verstoppen, hé?”

  3. micheleeuw schreef:

    Schitterend ! Waar halen ze het uit ? :lol:

  4. zeezicht schreef:

    Van die onmogelijke raadsels, er worden er toch maar steeds nieuwe uitgevonden.
    Zouden ze daar iemand voor inhuren, die de hele dag maar zulke dingen zit te bedenken?

  5. Margo schreef:

    @ elke
    Nee, iets wat hij weet moet er meteen uit, da’s een feit.

    @ Rigel
    Jouw zoontje is al even sappig als de mijne dan, ik hoor het. Toch wel ferm hé, die klein mannen?

    @ micheleeuw
    Geen idee waar dat allemaal vandaan komt maar ze mogen ze blijven uitvinden, vind ik. ’t Leven is al serieus genoeg, laat die mannekes maar mopkes tappen.

    @ zeezicht
    Dat we moesten weten welke weg die grappen en raadsels al hebben afgelegd voordat ze uit onze kinderen hun mond komen, we zouden wreed verschieten, peizek. Zou daar eens niet iemand een onderzoek naar doen?

  6. zapnimf schreef:

    Woehaaaa voor die mop van Rigel!

Wat denk jij hierover?

