Van Von

Geplaatst op: 3 maart 2009 door margogogo in Kunstzaken

 images Vanmiddag zonder opzet eventjes een leuke conversatie tussen collega’s verstoord en laten doodgaan.  Stom, echt. ‘t Was een bekgevecht met een collega waarmee niet te redetwisten valt want wat hij zegt is wet. Hij heeft een grondige hekel aan als hij tegengesproken wordt en vertikt het dus om zijn ongelijk toe te geven.

Normaal gezien pak ik niet uit tegen hem, want hij is wel meer op de hoogte van vanalles en nogwat. Het lijkt mij beter om gewoon naar hem te luisteren en er het mijne van te denken.

Maar nu moest ik wel efkes ingrijpen, want als het over taal en zo gaat, dan wil ik geen vaagheden of verwarring.

Een aantal collega’s waren druk in de weer met het benoemen van de muziek die in hun GSM zit en welke beltoon ingesteld staat en zo van die vreselijk interessante dingen.  Ik deed niet mee met de conversatie want ik heb maar een goedkope Nokia foon, zo eentje waar ge alleen maar kunt mee bellen en sms’en. Ik zou er ook kunnen mee voetballen maar ik ga dat niet doen wegens geen goesting om een nieuwe te kopen.

Soit, een van de collega’s zegt dat hij Beethoven in zijn GSM heeft zitten, waarop J. hem corrigeert: “het is “von Beethoven”. waarop ik hem op zijn beurt corrigeer: “nope, ‘t is “van Beethoven”.

“maar nee gij, ‘t is von Beethoven, da’s wel een Duitser, hé”

“Ah, en omdat hij een Duitser is wordt “van” ineens “von” of wa? Mag ik er je op wijzen dat zijn grootvader van Vlaamse afkomst is, meer bepaald uit Brabant ergens, wat meteen verklaart waarom het “van” is en niet “von”…

“maar allez, alleman weet dat het von Beethoven is, dat staat overal zwart op wit geschreven…”

“en toch is het enige correcte “van Beethoven”. Ludwig van Beethoven.  Ik weet niet veel maar dit weet ik met zekerheid, zowaar mijn achternaam niet “Du Waele” is maar “De Waele”.

Nietes –welles – nietes – welles – …

Nu ben ik niet rap geneigd om zo’n discussie door te zetten, ik zeg al gauw dat de ander gelijk heeft, maar in dit geval corrigeerde hij een ander met een verkeerde correctie. Mij leek het een goed moment om hem eens op zijn plaats te zetten, met die betweterige koppigheid van hem.

Olala, ik ging tegen hem in, dat zinde hem niet. Totaal niet. De rest van de dag heeft hij me straal genegeerd, kan je dat nu geloven? Dat het een kind was je zou het laten voor wat het is maar hij is 42, verdekke.

Niet te geloven hoe iemand zo koppig zijn gelijk wil halen, terwijl een ander voor de volle 100% zeker weet dat hij verkeerd is, net zoals de meesten verkeerd zitten als ze het over deze geniale Duitse componist hebben trouwens.

Ik snap het niet wat er zo erg aan is om eens ergens naast te zitten of eens iets niet te weten. I really don’t get it.

Ok, nu zou het kunnen dat jullie zitten te denken: zeg schaap, stop nekeer met zagen. Alleman spreekt toch alleen maar over Beethoven, of daar nu een von of een van voorstaat maakt toch helemaal niet uit…

Awel, ik zal stoppen met zagen.

J., do yourself a favor and google it up, pall.  En voor wie het echt wil weten: de enige juiste naam is Ludwig van Beethoven.

Voila.

reacties
  1. micheleeuw schreef:

    Als je gelijk hebt, heb je gelijk !
    Ik zou het uitprinten en aan zijn pc-scherm hangen. ;-)

  2. chelone schreef:

    Zijn grootvader was afkomstig uit Mechelen, net als ik. Gelezen in Wikipedia.
    Ik denk niet dat velen weten dat het ‘Van’ Beethoven moet zijn. Een dankbaar onderwerp voor discussies met betweters. Ga ik ook eens proberen.

  3. breeg schreef:

    Die uitleg van jou heb ik ooit moeten opzoeken… strafwerk van leraar muziek omdat ik teveel babbelde en te weinig naar een werk van onze vriend Ludwig luisterde.
    Groot gelijk trouwens dat je bleef volhouden! Als je gelijk hebt dan heb je gelijk, niks aan te doen.

  4. hilde schreef:

    just is just hé

  5. madameblogt schreef:

    Kunnen jullie daar niet googlen? Je zou rapper gelijk gekregen hebben.

  6. vandepotgerukte schreef:

    Dus je ziet, mensen oordelen of zijn zeer zeker van hun gelijk zonder de feiten te kennen.

    Was getekend

  7. zapnimf schreef:

    Die mens zijn smoelwerk moet goud waard geweest zijn, toen hij uit jouw zicht vlug ging googlen.

    Gelachen! ‘en zo van die vreselijk interessante dingen’ ‘ik zou er ook mee kunnen voetballen’

  8. Stef Flater schreef:

    Ik heb thuis ook een kind en die word er dit jaar 70. Gewoon laten lopen.
    Trouwens: dit is niet zagen maar ventileren. Nietwaar Mich? ;-)

  9. Margo schreef:

    @ micheleeuw
    Och, daar houd ik me niet mee bezig, hoor.

    @ Euhm…Chelone lieve schat, ’t is niet Van maar van, met kleine v :-)
    Ik ben een betweter hé?
    Maar ik geloof ook nog te weten dat zijn roots in Mechelen liggen.

    @ breeg
    Als strafwerk wel straf werk mogen leren, da’s straf.
    En volhouden, bwa, als hij zijn kop niet had laten hangen dan had ik het bekvechten wel gestopt want ik doe dat eigenlijk niet graag, zo redetwisten.

    @ hilde
    Just!

    @ madameblogt
    Tuurlijk kunnen we googelen op ’t werk, een ganse dag, als we willen. Maar hem voorstellen op “mijn gelijk” te bewijzen op tinternet zou hij nooit van zijn leven goed vinden. Met zijn eigen ogen zien dat hij ongelijk heeft in bijzijn van anderen? Nooit.
    Ik hoop voor hem dat hij stiekem wel efkes gegoogeld heeft, zodat hij diezelfde “fout” niet meer maakt als hij een ander corrigeert.

    @ Vandepotgerukte
    Ja, zo zie je maar.

    @ zapnimf
    Zijn smoelwerk was zelfs geen brons waard, ’t was echt geen zicht, zo puberaal.

    @ Stef Flater
    Haja, ik zaag nooit, ik ventileer. Hé Mich?

  10. micheleeuw schreef:

    Zo is dat ! Ik ga niet door het leven als zaag maar durf wel eens te ventileren. ;-)

Wat denk jij hierover?

