Tijdstipt

Geplaatst op: 25 februari 2009 door margogogo in Uncategorized

tijdstip1Al mijn hele leven, zolang ik me kan herinneren, heb ik de onbetamelijke neiging om elke minuut uit te persen en de tijd tot op de seconde uit te dagen.

Op tijd komen is voor mij nogal relatief, waarmee ik niet beweer dat ik overal en altijd veel te laat kom, zo nonchalant ben ik nu ook weer niet.

Maar toch betrap ik er mij op dat ik een lichte afkeer heb van exacte stiptheid. Een afgesproken uur tot op de minuut respecteren vind ik moeilijk, zelfs wat storend voor mezelf. Hert is nochtans niet moeilijk, stipt zijn, want bij een date –om zo maar iets te zeggen- heb ik daar zelden of nooit een probleem mee gehad. Doch dit geheel terzijde.

Wat mij opvalt is dat ik me realiseer dat ik bewust wat later arriveer, dat ik het erom doe. Ik kom niet graag ergens toe als eerste, ik heb liever dat er al wat gang gemaakt is door anderen, dat er min of meer zo al een beetje sfeer hangt.  Op een familiefeestje of een fuif vind ik dat in zekere zin een noodzaak.

Zoals het ieder goed werknemer betaamt ben ik ook op het werk al eens te laat, maar dat is nooit meer dan een paar minuutjes (tenzij er zich onderweg een file heeft gevormd die langer is dan normaal, dan kan dat wel eens deftig uitlopen, natuurlijk)

Al een jaar of 8 ben ik voorzien en ingesteld op de dagelijkse accordeonfile op de E40, tussen Aalst en Ternat. Ik weet dat het daar meestal file is en vertrek dan ook elke dag op een uur waarin die file zit verrekend.

En als er dan onderweg eens een vrachtwagen kantelt en zijn lading afgeroomde melk op het wegdek uitgesmeerd ligt, waardoor 1 of meerdere rijstroken afgesloten dienen te worden, tja, dan ben ik gewoon een uur of zo te laat, daar kan ik niks aan doen. En daar zit ik ook niet mee, want als ik een uur te laat ben door 1 of andere ongelukkige verkeersomstandigheid, dan heeft de helft van mij collega’s het ook vlaggen, dus dat zit wel snor.

Maar waar ik naartoe wou: heeft iemand zich ooit de vraag gesteld waarom de baas een opmerking durft maken als je te laat op kantoor binnenkomt en dat die nooit een opmerking maakt als je een uur langer doorwerkt? Ik wel. Ik kan me daar behoorlijk aan ergeren.

2 minuutjes te laat en ze hebben het gezien. Maar kom 10 minuten vroeger aan en er is geen haan die er naar kraait.

Als je 2 minuten voor tijd doorgaat, krijg je gegarandeerd te horen dat het nog geen tijd is. Maar blijf eens een half uur langer doorwerken… wat wordt er dan gezegd? Juist. Niks. Helemaal niks. Nul de botten, nada, nougabollen.

Waar komt dat vandaan dat 10 minuten later beginnen een misdrijf is en 30 minuten langer werken evident?

reacties
  1. breeg schreef:

    Zelf ben ik meestal te vroeg op de afspraak, of op feestjes… dan zit ik al neer als de anderen arriveren. Zo moet ik niet “ergens gaan bijstaan” maar komen ze bij mij staan.
    De werkgever heeft dat graag hé, langer werken dat zijn extra werkuren die hij niet moet betalen ;-)

  2. chelone schreef:

    Ik kom altijd en overal te laat, ook op het werk. Zo heb ik van overuren minder last.

  3. zapnimf schreef:

    Op te vroeg zal je me niet dikwijls kunnen betrappen. Op tot de laatste blijven dan weer wel. (Niet zo voor het werk.)

  4. blanche schreef:

    Simpel toch, die 30 minuten is recuperatie van de tijd die je verloren hebt met koffie drinken, praatjes met collega’s, privételefoontjes, emailen, geblog, gesurf, gedagdroom, gaan roken en uw neus poederen. Dat moet allemaal kunnen en het bevordert zelfs de aangename werkomgeving maar dan moet je ook niet te laat komen en niet om 2 voor 5 beginnen inpakken. 40 minuten overwerken als je er 10 te laat komt is correct.

  5. micheleeuw schreef:

    Wij hebben stamtijden (9-12 en 14-16u) en glijtijden : (7.30-18u, middagpauze 42 minuten), dus regel ik alles zelf. Mijn overuren (minuten) mag ik opnemen in halve of hele dagen of later komen en vroeger weggaan. Geen gezeur !

  6. Margo schreef:

    @ breeg
    Zoals jij het stelt heeft te vroeg ergens toekomen ook wel z’n voordelen…zal daar eens diep over nadenken.
    ’t Is waar, doorwerken brengt op voor den bazen.

    @ Chelone
    Goed dat je ’t zo ziet, er zijn er andere. Ik hoor niet bij die anderen hoor, want wij maken maar heeeel zelden overuren, allez, ik toch. Ik heb 1 keer een half uurtje overgewerkt en toen ik de trap afging begon het alarm te loeien dat het nie schoon meer was. Ik in paniek, niet te doen. Iedereen was naar huis, en de laatste had het alarm opgezet, die wist niet dat ik boven nog zat te werken…
    Enfin, dat incident is al een verhaal op zich, zal er beter een logje over maken ipv dat luik hier zo vol te proppen.
    Wat ik wou zeggen…euh…dat ik nooit geen overuren maak, zelfs geen overminuten.

    @ zapnimf
    Daar val ik nu nekeer steil van achterover, zie!

    @ blanche
    Jij bent een “baas” zekerst? : -)
    Toch efkes influisteren dat men als bediende recht heeft op een half uur pauze per werkdag, wat mag gesplitst worden in 2 x een kwartier. Wie PC-werk verricht moet pauzes nemen, dat is eigenlijk verplicht, en tevens gezond. Wat men doet in dat half uur is eender, wie een half uurtje in zijn auto wil gaan dutten, die mag dat. En nu gij.

    @ micheleeuw
    Fantastisch! Ik denk dat er heel veel werknemers zijn die voor zo’n werktijden zouden tekenen.

    @ allen
    Voor alle duidelijkheid: persoonlijk heb ik helemaal niet te klagen op het werk, we mogen in de voormiddag en in de namiddag een (rook)pauze pakken, dat is nog nooit een probleem geweest. Onze baas ging trouwens zelf altijd mee, toen ze zelf nog rookte.

  7. zeezicht schreef:

    Ik ben altijd overal te vroeg, en nee dat is niet steeds een voordeel.

  8. Lia schreef:

    wij mogen beginnen variabel tussen half 8 en 9 :) das handig, maar wat je zegt is idd zo, bazen doen dat gewoon niet, ze zullen denken je verdient er dantoch ook naar, dat uur wordt uitbetaald, maar er eens wat van zeggen een leuke pluim uitdelen, nee dat zie je niet …

    ik ben ook niet zo’n stipte figuur wat feestjes betreft, maar als ik een afspraak heb die echt is ingepland an ben ik er wel en vaak te vroeg ook …

    {-♥-}

  9. annava schreef:

    Ik geef je helemaal gelijk! Op mijn werk houden ze er ook totaal geen rekening mee dat het wel eens kan gebeuren dat je wat later aankomt. Ambetant he

Wat denk jij hierover?

