Vriezevrou

Geplaatst op: 14 januari 2009 door margogogo in Actueel, Life

vriezevrou1Dju toch, de sneeuw en de vriezekou zijn het gaan zeggen. Toeme toeme toeme toch.
Ja, echt, ik vind dat spijtig, wree spijtig. Mocht ik een klein kind zijn ik zou zo beginnen bleiten.

Nu zal ik wel weer velen de kast opjagen met mijn averechts gezwets, maar dat ga ik mij nu eens niet aantrekken, zie. Niet dat ik me dat eerder wel aantrok hoor, maar soit.
Kan ik er wat aan doen dat ik van de winter hou en veel liever door de vrieskou van de winter loop dan door de hitte van de zomer? Ik ben een wintertype en daar ben ik fier op.
Nee, dat laatste is erover maar kom, ‘k kijk wel jaarlijks uit naar het vierde seizoen. En ik hoop elk jaar weer dat we nog eens een echte winter zullen hebben.

’t Is dit jaar gelukt en ik weet niet hoe dat met u zit maar ik heb er met volle teugen van genoten.
Eindelijk bleef het kwik nog eens enkele dagen onder nul en kon je al eens een dagje langer van je eigen oprit glijden. Eindelijk kon ik mijn muts en sjaal en handschoenen nog eens aandoen en me gewapend met 3 dikke pullovers in de vrieskou begeven voor een fikse wandeling.

Een paar weken geleden ben ik zelfs met smurf een weekendje naar zee getrokken. Het vroor er -5 graden en de sterke ijzige wind sneed door alles heen, het was dus f*cking freezing cold maar ’t was machtig fijn.
We hebben van elke minuut genoten en hebben er heel veel uren op het strand gesleten; we daagden de zee uit tijdens vloed, zochten de mooist gevormde schelpjes om mee te nemen, maakten grote tekeningen in het hardbevroren zand, trokken kleine mosseltjes vantussen de stenen van de golfbrekers, huurden een strandfiets en reden de dijk op en af, smikkelden een wafel naar binnen aan een kraampje op de kerstmarkt rond de ijspiste, wandelden urenlang met onze rode neuzen in de wind naar de zeedijk en aten de ene avond dagverse Pangasius met een look-aardappel en de andere avond elk een pot verse mosselen met friet.
Smurf vond het weekendje aan zee in ’t putteke van de winter heel plezant en werkelijk fantastisch.

Maar terug thuis hoorde ik al gauw weer niks anders dan gezaag en gekaag over dat toch zo koude en gevaarlijke winterweer.
Vorig weekend werd ik aangesproken door zo’n simpel madammeken, opgedirkt als zou ze van daar vertrekken naar een trouwfeest in augustus: “Jawadde zeg, tegen dit ijzige weer kan ne mens zich nu toch ook niemeer kleden, hé juffra”
“Madam, koop uzelf een paar dikke winterkousen voor in uw open lakéschoentjes, schaft u een deftig gevoerde wintervest aan, draai een zelfgebreide sjaal rond uwen nek, trekt een warme muts over uwen truttig gekwaffuurde kop en stop verdomme met zagen!!”, had ik haar van antwoord willen dienen.
Vandaag hoorde ik dan weer een zeur kwetteren ‘dat ze content is dat ’t eindelijk gedaan is met vriezen maar dat diene regen van vandaag nu toch ook niet nodig is’.
Aaaaaaaaarrrrgggggghhhhhh!!!

Ach, ach, ’t is jammer dat er zoveel mensen zijn die niet meer kunnen genieten van een echte goeie winter. Ze willen nooit regen en altijd zon, het hele jaar door. Wel gasten, move dan to the south, of zo.

Zal ik u eens wat zeggen? Mijn beste vriendin woonde 2 jaar in Saoudi-Arabië met haar gezin en weet je wat zij het meeste had gemist ginder? Onze 4 seizoenen. Ja, je hoort het goed: ze miste de schoonheid, het gevoel en de temperatuursveranderingen van onze jaargetijden. En nu gij.

Ik wil maar zeggen; ‘k vind het bijzonder jammer dat het niet meer vriest dat het kraakt.
En nu ga ik me laten troosten, ik heb het nodig.

reacties
  1. sneeuwkoningin schreef:

    Awel eh,ik had het niet beter kunnen zeggen se!volledig mee eens!

  2. Blue schreef:

    ik ook… ik knotter af en toe wel over de regen, maar elke dag zon, dertig graden of zo.. lijkt me saai… elk seizoen heeft zijn mooie kanten!

  3. micheleeuw schreef:

    Ik heb graag de vrieskoude : de vieze beesten vriezen dood !
    Aangezien ik niet veel buiten kom, kan het me niet schelen werk weer het is zolang er maar een zonnetje zit ! Het mag/moet ook eens regenen maar dat grijze weer van vandaag mogen ze houden. ;-)

  4. (mw) schreef:

    Liever vorst en blauwe lucht dan positieve temperaturen en druilerig weer. Vandaag is zo’n dag. Een mens wordt er niet bepaald vrolijker van.
    Edoch, de winter als mijn favoriete seizoen beschouwen, is teveel gevraagd. Doe mij maar de lente.

  5. zeezicht schreef:

    Ik heb helemaal niets tegen de vrieskou. Maar ik ben bang van gladheid. Ben ooit gevallen en na mijn polsbreuk complicaties gehad en twee jaar afgezien.
    Dat is het enige dat ik tegen de winter heb: schrik om te vallen.
    Ik ken iemand in Tanzania en het is juist zoals jij het beschrijft: als ze hier is geniet ze van de seizoenen.

  6. anna schreef:

    Rubbere laarzen en te dikke sokken, is geen goed plan als koud is. Wat een bazen heb ik toch, mij op een van de koudste dagen vant jaar het veld insturen. Ik zag blauw toen ik thuiskwam.
    Awoe, weg met de kou!

  7. elke schreef:

    Jij slaagt er regelmatig in om te schrijven over wat ik wou gaan schrijven. Normaal gezien ben ik een hevige fan van de vrieskou maar dit jaar… enfin, zie straks misschien op mijn blog (ik moet er nog aan beginnen).
    Btw: ik vond de regen wel ok; eindelijk een beetje van die zoutvuiligheid van mijn auto af.

  8. zapnimf schreef:

    Wie spreekt er hier over LOPEN in de hitte? Onder een schaduwrijke boom zitten, ja ja ja! Maar ok, sneeuw met zon is ook wel tof weer. Ik kan mij helemaal vinden in wat je vriendin zegt.

  9. chelone schreef:

    We weten al langer dat jij een wintermenske bent. Ik probeer dan ook je gedachtengang te volgen en door de beschrijving van jouw winterweekend met Smurf krijg ik het heel lekker warm vanbinnen.

  10. Margo schreef:

    @ sneeuwkoningin
    Aha, de eerste bevestiging dat ik geen abnormale ben is binnen!

    @ Blue
    En hier is dan de tweede…
    Yep, dit komt helemaal goed.

    @ micheleeuw
    Smurf was kwaad op mij toen ik zei dat ik content was dat alle beestjes, de left-overs van de zomer, eindelijk eens allemaal doodgevroren zijn…
    “ocharme die beestjes, die hebben ook het recht om de winter te overleven, mama!”

    @ mw
    Zo’n druilerige grijze regendagen hebben ook hun charme, als je naar buiten gaat en goed rondkijkt. Het weer zou niet op ons gemoed mogen werken…

    @ zeezicht
    Ik ken de verhalen van je ongeluk en van die vele anderen die zo hebben afgezien door een ongelukkige val en slechte genezing, ik las je blogstuk hierover ( http://zeezicht.wordpress.com/2008/12/05/een-slippertje/) en kan het dan ook heel goed begrijpen dat de angst om te vallen er heel erg inzit.
    En ja, sneeuw en ijs zijn de grootste gevaren…

    @ anna
    Rubberlaarsjes zijn idd niet ideaal in de ijstijd, ik kan me voorstellen dat je blauwe tenen had. ocharme kind toch.
    Awoe, weg met rubberlaarzen in de winter!

    @ elke
    Ola, wat heb je nu weer voorgehad, meis? Zal uwen blog in ’t oog houden…
    Euhm, als ge al ’t zout wegwilt van uwen auto: go to the carwash misschien?

    @ zapnimf
    Om onder een schaduwrijke boom te kunnen gaan zitten moet ik eerst een eindje door de hitte lopen,,,pffff :- )

    @ chelone
    Voor jou en je prachtige tuin kan ik me wel voorstellen dat de winter niet rap genoeg voorbij kan zijn. Heel kief van je dat je toch probeert om mijn compleet tegenovergestelde gedachtengang te volgen.
    Het winterweekend met smurf was al even deugddoend dan ons weekje Tenerife enkele jaren geleden, raar maar waar.

  11. Daniel schreef:

    Hier van ’t zelfde. Hoe meer regen en vorst, hoe liever ik het heb. Tijdens de recente koudegolf ben ik lekker gaan joggen bij -10°, deugd dat dat doet, mensen! Voor mij is een graad of 23 al een absoluut maximum, trouwens.

Wat denk jij hierover?

