Voornemens

Geplaatst op: 8 januari 2009 door margogogo in Actueel

voornemensHet nief joar is intussen al anderhalve week gevorderd maar toch, ik ga de nieuwjaarssfeer er nog even in houden want naar het schijnt biedt een nieuw begonnen jaar al eens nieuwe mogelijkheden en opportuniteiten. 2009 zou er volgens mijn intuïtieve voelspriet wel eens helemaal anders uit kunnen zien dan 2008. Tenzij mijn intuïtie het ineens  laat afweten, dan heb ik het vlaggen natuurlijk.Hebben jullie goede voornemens geopperd?
Ik niet, ik doe ik niet meer aan voornemens, ik nam me al jaren constant vanalles
voor, maar daar hield het altijd bij op.
Goede voornemens…jezelf voor de gek houden en welgeteld 1 dag je eigen geweten sussen…pfrt.
Of zijn er toch mensen die wat ze zichzelf voornamen ooit daadwerkelijk tot een goed einde konden brengen?

Moest ik nu wettelijk verplicht zijn om minstens een paar goede voornemens neer te pennen, ik zou daar serieus over moeten nadenken.
Misschien moet ik dit jaar maar eens meer gaan nadenken, dat op zich lijkt mij al een goed voornemen.

Ok, neem nu stoppen met roken.
Da’s iets wat ik heel goed zou kunnen want om te kunnen stoppen met roken moet je een roker zijn en laat dat nu in mijn geval net het geval zijn.
Feit is: ik wil helemaal niet stoppen, al weet ik dat dat roken jouw en mijn gezondheid schade toe kan brengen. Vooral de mijne.
Ik ben al jaren verknocht aan die dompstokjes, van in den tijd dat dat nog gezond was. Vroeger was roken niet ongezond, iedereen deed het en als je puberde stond dat geweldig stoer. Ik was stoer in die tijd.
Pas op, ik ben 11 jaar geleden wel gedurende 3 jaar compleet rookvrij geweest, vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was van smurf tot een dikke 2 jaar erna. Maar ja, net als zovele andere losers waande ik me na 3 jaar helemaal afgekickt. Eens efkes voor de fun een trekje inhaleren, dat kan toch geen kwaad? Toet! ’t Doet! Jawel! Ene keer trekken en ge zijt weer vertrokken, ik zweer het je.
But hey, tot over een jaar rookte ik dik anderhalf pakje per dag en nu haal ik per dag nog 5 tot maximum 10 sigaretjes. Als dat geen prestatie is.
Applaus voor mezelf!

Nog een populair voornemen is: meer aan sport doen.
Ik moet niet méér aan sport gaan doen, ik moet gewoon eens aan sport begínnen doen.
Ik benijd alle sporters die zich kwik en helemaal monter en terug opgeladen voelen na een tochtje joggen of een uurtje fitness. Iemand een idee hoe het komt dat dat bij mij niet dat effect heeft? Sporten doet mij geen deugd, in tegendeel, ik word daar werkelijk mottig van en heb nadien barstende hoofdpijn.

Wat zou nog een voorbeeldig voornemen kunnen zijn? Hm, efkes denken.

Ah, ik weet het; ik zou me kunnen voornemen om om meer boeken te lezen.
Dat zeg ik ook al jaren maar ’t komt er niet van. Misschien ligt het aan het feit dat ik me na 3 bladzijden lezen niet meer herinner wat ik net gelezen heb, wie zal het zeggen.

Ik kan me ook voornemen om eens roze kleren te dragen.
’t Zou wel eens kunnen, het is binnenkort carnaval.

Gezonder eten, vroeger gaan slapen, verdraagzamer zijn, harder werken, …
Weetegijgoewa? Dat zal allemaal gewoon lopen zoals God het voor mij heeft voorzien.
En alvorens ik dat zelf geloof zal ik mij eerst dringend moeten voornemen om gelovig te worden.
Maar aangezien ik niet aan voornemens doe zit dat er ook dit jaar niet meer in.

reacties
  1. zapnimf schreef:

    Oké, geen voornemens voor jou dan, maar een vallende ster.

  2. elke schreef:

    Ik doe der ook niet aan mee dit jaar. Geen goesting :-)

  3. Daniel schreef:

    De enige goede voornemens waar ik van hou zijn de ‘Goede Voornemens nr. 10’ van Frank Boeijen ;-)
    Misschien helpt het als je in je geest de sigaretten niet meer benoemt als ‘dompstokjes’ maar als ‘kankerstokken’.
    Iedereen die begint met joggen ziet in het begin af bij de beesten. Ik heb dat ook meegemaakt. Maar intussen loop ik al 3 jaar 3 keer per week minstens een half uur…en deugd dat dat doet! Ik zou niet meer zonder kunnen.

  4. Blue schreef:

    Hey, dezelfde voornemens als ik :-)

  5. sneeuwkoningin schreef:

    aangezien ik me vorig jaar voorgenomen had om me geen voornemens te stellen,heb ik me dit jaar voorgenomen voornemens te bedenken voor het jaar 2010.Stay tuned,zou ik zeggen :p

  6. micheleeuw schreef:

    Ik doe ook niet aan voornemens : ik doe wat ik wil, zoveel mogelijk, zo vaak mogelijk. Vb. ik laat mijn haren knippen omdat ik het wil, niet omdat ‘ze’ het zeggen.
    Stoppen met roken of beginnen sporten doe ik ook niet. Wij komen goed overeen, hé.
    ;-)

  7. marc schreef:

    hoera, een gelijkgestemde!

  8. breeg schreef:

    Groot gelijk, “de weg naar de hel is geplaveid met de goede voornemens van de mens” zegde mijn vader zaliger altijd. Vermits daar al meer dan genoeg plaveien liggen doe ik ook niet mee met die goede voornemens.

  9. vandepotgerukte schreef:

    Elk jaar zever ik meer, rook ik meer en kijk ik meer naar het vrouwelijk schoon. Als dat geen goede voornemens zijn. Elk jaar meer van het goede.

    Was getekend

  10. Margo schreef:

    @ zapnimf
    1 vallende ster in dankbaarheid ontvangen. Met dank.

    @ elke
    Jij hoeft er niet aan mee te doen, het is je zo ook al gelukt: nieuwe job, nieuwe toekomst…

    @ Daniel
    Of ik een sigaret nu een doempstok, een kankerstok of een doodsteek noem, wie geen ervaring heeft met deze verslaving kan niet weten dat het daar niet zal van afhangen.
    Wil en karakter, doorzettingsvermogen en moed, dat zijn de sleutels die nodig zijn, voor mij althans. Ik zal het je laten weten als ik ooit die 4 eigenschappen heb kunnen aanwenden om het roken te laten.
    Ook om van bvb joggen zal ik eerst een drempel over moeten en me erover zetten dat ik kotsmisselijk ben en verrek van de hoofdpijn.
    Het moeilijke aan de theorie, die ik ken, is het omzetten in de praktijk.

    @ Blue
    Allez, join the club!

    @ sneeuwkoningin
    Nog 349 dagen…

    @ micheleeuw
    Wij komen wreed goed overeen, alleen dat breien van jou zie ik echt niet zitten

    @ marc
    Juijjj!

    @ breeg
    Jij hoefde eind vorig jaar ook niet bepaald goeie voornemens te verzinnen, hé, het zat je toen al op alle vlakken bijzonder goed mee. Cool!

    @ vandepotgerukte
    Als je’t zo bekijkt kan ik u alleen maar groot gelijk geven. Keep up the good spirit.

Wat denk jij hierover?

