…en alzo.

Geplaatst op: 22 oktober 2008 door margogogo in Varia

Gelukkig heb ik geen brokken gemaakt met mijn wentelteefgedoe een paar dagen na de tweede date.
We waren het er al snel over eens dat onze vriendschap te waardevol is om ze te laten kapotgaan. De band die we hebben kan enkel standhouden als we de nodige afstand houden.
We hebben veel aan elkaar, er is zoveel waarin we overeenkomen. Er is een vertrouwd gevoel als we over ons verleden praten, over alles wat ons in de war brengt, dwarszit en bezighoudt. We kregen dezelfde soort klappen van de levenszweep en dat schept een band. Er onbreekt een voor mij heel belangrijke factor om er een liefdesrelatie op te kunnen bouwen.
Hij weet dat en begrijpt het ook. Gelukkig.
We beseffen allebei dat de vriendschapsband die we hebben beter is dan een relatie.

Nu ik het toch over relaties heb: wat zoek ik eigenlijk in een partner?
Nee, ik ga hier geen lijstje geven van “alle eisen waaraan mijn partner moet voldoen om in mijn smaak te vallen” want het gaat vooral om uitstraling en gevoel.
Om het algemeen te houden: in eerste instantie moet het voor beide partners op alle vlakken goed voelen. Mijn partner moet compatibel zijn met mij zijn en ik met hem. Klinkt simpel (en arrogant) maar dat is het niet.

Ik geeft toe, ik ben veeleisend en kritisch en kieskeurig wat mijn partnerkeuze betreft, maar is dat niet een heel klein beetje normaal?
Ik heb al de stappen die leiden naar de stabiliteit al afgelegd: verliefd, verloofd, getrouwd, huisje-tuintje-kindje. Dat pad heb ik met heel mijn hart en met veel liefde bewandeld.
Maar als die stabiliteit na de geboorte van je kind pijlsnel bergaf gaat, de relatie vier jaar later helemaal is doodgebloed en het hele bouwwerk na 11 jaar als een kaartenhuisje ineevalt, dan doet dat wel wat met een mens.
Ook al ga je in vriendschap uit elkaar en was er geen sprake van een vechtscheiding en blijf je goed overenkomen…je moet wel helemaal opnieuw beginnen en al die stappen weer 1 voor 1 afwerken. Allez, alle is veel gezegd… de stappen “trouwen” en “kindje” zal ik nu wel definitely overslaan.

Tuurlijk wil ik helemaal opnieuw beginnen aan een spiksplinternieuw bouwwerk. Het single zijn heeft deugd gedaan, ik heb geweldig genoten van de vrijheid en full-time zelfstandigheid, ik wil het tweede deel van mijn leven echt wel delen. En ik ben nog jong hé, ik kom in december pas in de fleur van mijn leven (ben aan ’t aftellen), het zou nogal stom zijn om het nu al helemaal op te geven.
Maar het is sowieso niet meer zo simpel als vroeger. De onwetendheid en naïviteit zijn weg, nu zijn er door alle ervaring heen factoren gevormd waarmee ik rekening (moet) houd(en).
Een stevige en gezonde fundering, for instance. Verder proberen bouwen wanneer de eerste stenen al schots en scheef staan heeft totaal geen zin. Dat heeft mijn vorige relatie mij geleerd. Toen lapte ik mijn eerste indruk en mijn intuïtie volledig aan mijn laars en bouwde ik dapper verder op een fundering van mijn kloten (sorry voor mijn taalgebruik), met als gevolg dat ik 3 jaar lang op een gevaarlijke bouwwerf heb geleefd. Een compleet destructieve toestand waar ik, uit veiligheid voor mezelf en mijn zoontje, vorig jaar een einde aan heb gemaakt.
Het was een harde les, maar een ferme goeie. Ik weet nu echt wel zeker dat mijn intuïtie serieus goed ontwikkeld is en dat ik die nooit meer mag negeren.

De eerste indruk van mijn partner zal er boenk op moeten zijn, anders valt er niks te bricoleren. Boenk op in mijn ogen, volgens mijn gevoel. Die ene man uit de massa die mij doet smelten, mij aanvult en iets toevoegt aan mijn leven.
En voor wie ik ook een meerwaarde zal zijn. Of course.

reacties
  1. elke schreef:

    En anders trouw je gewoon met mij. Woehaha!

  2. Marc schreef:

    (ik vind het eigenlijk wel moedig/sterk van je om deze blogpost te plaatsen. Er zijn volgens mij stevige funderingen nodig om die te plaatsen, en jij hebt die)

  3. micheleeuw schreef:

    En als je gelijk hebt, heb je gelijk ! Beter goed da

  4. micheleeuw schreef:

    Sorry.
    Beter goed dan (weer) geen kans op slagen. Maar wat water in de wijn zal je altijd moeten doen, vrees ik. Zolang het meer wijn dan water is, komt het wel goed.
    BTW ik heb je getagd : http://michenco.wordpress.com/2008/10/23/getagd/
    Veel plezier.

  5. Elle schreef:

    voila, dat is hetgene waar ik ook op wacht, den boenk patat!

  6. elke schreef:

    En nu even serieus: als het er boenk op is, dan betekent dat dat je zijn tekortkomingen (die er altijd zullen zijn) erbij pakt zonder je eraan te ergeren. Het feit dat je je al bijna direkt aan dingen ergert, zegt volgens mij genoeg.
    Maar perfectie, dat is saai. Keep that in mind.

  7. vandepotgerukte schreef:

    Mannen aller landen, U bent verwittigd!

    Was getekend

  8. breeg schreef:

    Damn, dat is wel ne sympathieke knul dat hij dat zomaar allemaal begrijpt.
    Maar je hebt gelijk hé, als je zo snel al twijfelt en irritaties ziet dan kan je er beter niet aan beginnen. En is daar niet iedereen naar op zoek? Naar die boenk patat?

  9. zeezicht schreef:

    Een soulmate moet het zijn hé?

  10. fotomart schreef:

    Ook soulmates hebben hun kleine kantjes. Kan er dan niet iets langzaam groeien, zonder dat er ne boenk patat aan te pas komt? De dingen hebben vaak tijd nodig om zich te ontwikkelen.

  11. Wouter schreef:

    Da gaat nogal nen boenk geven…
    Maar da’s juist het leuke eraan, hé.
    Wish you the best boenk.
    Grts, W

  12. treiner schreef:

    nëen boenk van ne vent dus

  13. Tom schreef:

    i agree met fotomart!

    Boenk patat of liefde op het eerste gezicht vind ik onzin en daar geloof ik dus aan geen kanten in. Juist, je kan je meteen aangetrokken voelen tot iemand nieuw, maar is dat verliefdheid? Er moet altijd een pad afgelegd worden voor je weet of iemand al dan niet de ware is. Mensen verwarren altijd ongefundeerde aantrekkingskracht met liefde op het eerste gezicht. Een eerste aantrekkingskracht is de basis voor passie, die even snel blust als dat ze is gekomen. Ze is geen basis voor liefde.

    Ik weet het, ik ben geen romanticus. Niemand hoeft het eens te zijn met wat ik denk. Maar zo denk ik erover :)

    In ieder geval: veel succes!

    groet,
    Tom

  14. Margo schreef:

    @ elke
    Zeg dat niet te luid of ik vraag het u straks, als ik met je op zwier ga! En riskeer je niet om nee te zeggen!

    @ Marc
    Moedig? Neueueh. Veel moed is daar niet voor nodig, alleen goesting om mijn eigen eens binnenstebuiten te keren.

    @ micheleeuw
    Tuurlijk moet er water in de wijn, ik ben 11 jaar samen geweest met de papa van smurf, dus heb daar wel ervaring mee. Feit is dat je graag water moet bijvoegen zonder dat dat je gevoelens ondermijnt.

    @ Elle
    Zullen we samen eens gaan boekpatatshoppen in den boenkpatatwinkel? 2 voor de prijs van 1. Shit, dees is flauw! Tsss.

    @ elke
    Net wat ik @ micheleeuw zei, ge moet er de tekortkomingen idd graag bijnemen, dat kan je niet als er je van bij het begin iets sterk weerhoudt om verliefd te worden.
    Perfectie is niet wat ik zoek. Ik zoek niet naar iets wat niet bestaat, you know.

    @ vandepotgerukte
    Zouden ze’t gehoord hebben denkte?

    @ Yep, ’t is een bijzonder sympathieke en nuchtere knul.
    en Yep, iedereen is op zoek naar zijn eigen spreekwoordelijke boenk-patat-dekseltje.

    @ zeezicht
    Dat je partner je soulmate moet zijn is evident. da’s dus weer die boenk patat waar ik het over heb

    @ fotomart
    hm, verkeerde interpretatie van wat ik bedoel, vrees ik. Ik heb het niet over love at first site, want love komt pas na de boenk patat: de initiële vibe dat het goed voelt en dat er iets kan groeien.

    @ Wouter
    Dienen boenk, daar is’t hem om te doen en idd, da’s spannend en leuk als ge hem voelt.

    @ treiner
    Als je’t zo wil noemen…

    @ Tom
    Zoals ik al zei, ik heb een huwelijk van 11 jaar achter de rug, ik ben geen beginneling die alles nog moet ontdekken. Ook jij interpreteert die boenk patat die ik bedoel als liefde op het eerste gezicht. Da’s iets voor tieners die nog van nie beter weten.

    Uit ervaring weet ik dat echte en oprechte liefde er komt als de aantrekking geweldig groot is en als het op alle vlakken goed aanvoelt, als die persoon je warm maakt vanbinnen. Wat die vlakken zijn en wanneer iemand aantrekkelijk is, die normen zijn voor ieder individu anders.
    Mijn partner moet niet voor de hele wereld heel apart en gewelig aantrekkelijk en bijzonder en speciaal zijn, enkel voor mij, in mijn ogen.
    Jouw partner moet voor jou toch ook voldoen aan jouw “eisen”? Of val jij in zwijm voor iedereen waarmee je fantastisch goed kunt praten? Didn’t think so.

  15. jackobien schreef:

    Iemand met veel zin voor humor zou bij mij al een heel eind gevorderd zijn :-)

  16. beo schreef:

    Schoon dat de vriendschap er niet aan sneuvelde.
    Toch lijkt me dat boenk-patat onderwerp ergens in rondjes te blijven draaien..

Wat denk jij hierover?

