Hoe slim is je brein?

Geplaatst op: 8 oktober 2008 door margogogo in Kunstzaken

Ken je dat onnozele “spelletje” waarbij je moet proberen om met je ene hand op de kruin van je hoofd te tikken terwijl je met je andere hand rondjes wrijft op je buik?
‘k Ben er bijna zeker van dat iedereen zichzelf al eens belachelijk heeft zitten maken met het uitproberen van dit experimentje en ik zet er 5 eurocent op in dat 99% er na 14 pogingen lichtjes geïrriteerd tot stekezot van werd.

Zelf heb ik me daar eens geweldig diep in hangen verdiepen en me er suf op geoefend.  Bij deze kan ik je met een zekerheid van exact 100% zeggen dat oefening kunst baart. Kunde.   Als ík het kan, kan iedereen het. Ofwel ligt het aan mijn grijze massa (nuja) die bij momenten een eigen leven leidt, dat kan ook.
Soit.

Zin om je hersenen met een ander experimentje in de war te sturen?
Als het je van de eerste keer feilloos lukt geef ik een vat scheelt er iets serieus aan de bekabeling in uw brein.

Probeer eens:

1. Zet u neder op een stoel

2. Licht je rechter voet op en maak hiermee ronde bewegingen met de klok mee. (voor wie niet weet welke kant de wijzers van een klok uitgaan: ’t is naar rechts)

3. Terwijl je daar zo zit rondjes te draaien met je rechter voet teken je met je rechter hand in de lucht het cijfer “6”.

Wat gebeurt er?
Draait je voet de andere kant op? Tiens.
Zo zie je maar: don’t mess around with your brain, it will mess with you.

Wat mij ook enorm fascineert is optisch bedrog. Velen onder u kennen die plaatjes wel al, waarbij je hersenen je een toer lappen in de hoop je een zware loer te draaien.
Wegens eigenlijk niet te veel goesting om nog langer te liggen prutsen moet u genoegen nemen met 2 voorbeeldekens. Voor meer gerief verwijs ik u liever door naar bijvoorbeeld deze site of een andere die je dan zelf maar moet opsnorren op tinternet. Je weet nooit dat uw fascinatie voor visuele bedriegerijen freaky neigt naar dat van mij.

  Hierzie.  Wat ziet uw oog? Kromme horizontale lijnen?

En hier? Kromme vertikale lijnen?

Allez, en nu maar hopen dat er minstens 1 toevallige lezer nog nooit dit soort plaatjes onder ogen heeft gekregen en zijn of haar mond openvalt van verbazing. ’t Zal moeten lukken zekerst? Whatever, gelieve mij een plezier te doen en niet een reactie te plaatsen in de lijn van “maar schaapken toch, waar gij nu nog mee afkomt, dit is zo oud als de straat en zó passé! Get a life en komt eens meer buiten, kalf!”.

reacties
  1. breeg schreef:

    Mijn bekabeling is nog in orde, want de beide spelletjes gaan compleet mis. Een serieuze geruststelling… :-)

  2. zeezicht schreef:

    Oefening kan zeker helpen. Toen ik toneelklassen volgde, moesten we in de maat zwaaien met de armen, maar oneven (ik weet niet of het duidelijk is)
    In het begin heel moeilijk, maar na een tijdje werd het routine. Zeker als we dan terzelfdertijd ook nog hoofdrekenen erbij kregen. De armen gingen automatisch juist omdat de hersenen bezig waren met het rekenen.
    Lijkt heel raar maar het was een concentratie-oefening.

  3. vandepotgerukte schreef:

    Nuchter is daar niets aan. Met een stuk in uw kloten wordt het pas leuk.

    Was getekend

  4. micheleeuw schreef:

    Mijn brein is weer raar, natuurlijk. Zo’n oefeningen/spelletjes/tekeningen doe ik van de eerste keer goed. Moet ik nu een psycholoog raadplegen ? ;-)

  5. elke schreef:

    Ken je Escher? De grafische verpersoonlijking van dergelijke dingetjes. Ik vind hem geweldig, vermoed jij ook… Je moet maar eens kijken: http://www.mcescher.nl/

  6. tijdtussendoor schreef:

    Help…niks voor mij!
    Misschien inderdaad eens onder invloed proberen:-)

  7. Margo schreef:

    @ breeg
    ’t Doet deugd te weten dat de bovenkamer nog in orde is, hé?

    @ zeezicht
    Oneven in de maat slaan is dus ook een kwestie van oefenen. Om de lijn iets verder door te trekken: met 2 broers die net begonnen te drummen was oneven in de maat slaan anders wel een geseling voor mijn oren, ik kan het je verzekeren.

    @ vandepotgerukte
    Met een stuk in uw kloten ga je die dingen feilloos doen. Probeer maar. Zet het bewijs gerust op youtube.

    @ micheleeuw
    Ik geloof dat er niks meer aan te doen is bij jou, mich. Averechte! :- )

    @ elke
    Yep, ik ken Escher. “Belvedere” en “Ascending Descending” zijn mijn favorieten. ‘k Heb per toeval Publiciteit/Grafiek gedaan op school en zo nu en dan kregen we kunstgeschiedenis. Escher was 1 van de brave kunstmeneren waarover we ooit eens hebben moeten leren.

    @ tijdtussendoor
    Laat u maar eens volledig gaan van ’t weekend! Proost!

    @

  8. zapnimf schreef:

    Tweede poging zonder te enteren?
    Djeez. Dat lukt mij niks.

  9. Margo schreef:

    @ zapnimf
    Dan is uw bovenkamerbekabeling nog helemaal intact. Ik voel de opluchting, Nimf.

  10. kaylee schreef:

    nouw mijne 45 hihihihi.
    me zusje 80 en me vader 56 hihihi

Wat denk jij hierover?

