Bouw een stelling en breek ze af

Geplaatst op: 24 september 2008 door margo2 in Actueel, Info, Life, Varia

Ooit kwam ik deze stellingen en weerleggingen tegen en ik moet toen wellicht hebben gedacht: “awel awel, dit ziet er interessant uit. Laat ik dat maar opslaan en bewaren en later, als ik er eens goesting in heb, zal ik daar eens deftig over nadenken”.

En kijk, ik zat hier net te prutsen in mijn computerbestandjes en alsof het toeval ermee gemoeid is viel mijn oog er toch wel op zeker.

Na 2 seconden intens nadenken begon het pijn te doen en brulde ik tegen Pixie de huiskater: “Awel poes, wat denkt g’ ervan als ik dit nu eens gewoon op mijn blog zwier vandaag, je weet maar nooit waar het goed voor is”.

De slome kater draaide zijn dwaze kop naar mij en leek te denken: “zeg mens, kan mij het wat verdommen wat jij daarmee doet, geef me korrels en laat me gerust!”
Tsss, die woordenschat!
Voor een goed gesprek moet ge zo’n beest dus echt niet in huis halen.

Maar goed.
Wat begon als prutserij eindigt nu dus in het nederplanten van een paar algemene stellingen met daarbijhorende weerleggingen, ooit ergens gelezen en interessant bevonden en u nu onder de neus geschoven, zomaar, uit sympathie.

 
We gebruiken vooral onze ogen bij het kiezen van een partner.

Niet noodzakelijk.
Ook onze andere zintuigen zijn erg belangrijk. Zo lijken we erg veel te reageren op hoe iemand ruikt.
Of de mens ook daadwerkelijk reageert op feromonen (moleculen die uitgescheiden worden via bijvoorbeeld het okselzweet – waar zoogdieren op reageren door bijvoorbeeld intiemer te worden met elkaar), is niet bewezen, maar de recentste onderzoeken (o.a. Joseph Falke, 2000) lijken wel die richting uit te wijzen.

Wie enkel de positieve eigenschappen van de partner benadrukt, heeft meer kans dat de relatie slaagt.

Onjuist.
Lisa Ann Neff van de University of Toledo vroeg aan koppeltjes wat ze van elkaar vonden. Ze deed dat op 2 verschillende momenten in hun leven: net nadat men getrouwd was, en vier jaar later.
Vier jaar later bleek, dat de koppeltjes die positieve én negatieve karaktertrekken van elkaar hadden genoemd veel minder vaak gescheiden waren.

 Je moet slechte dingen ‘vergeten’.

Wie vergeet, dreigt niet bij te leren uit voorbije gebeurtenissen.
Maar al te vaak worden dingen verdrongen door ze achter een zware stalen deur te gooien en er vijf zware sloten op te zetten.
Die ‘vergeten’ dingen blijven vaak op de muur kloppen, en soms weet je niet meer wat er aan het kloppen is.

Vrouwen zijn zwakker dan mannen.

Onjuist.
Mannen krijgen vaker prenatale hersenafwijkingen, worden vaker te vroeg, te laat of zelfs dood geboren, hebben drie tot vier keer meer last van hyperactiviteit, stotteren, autisme en leesstoornissen.
Mannen experimenteren drie keer zo vaak met alcohol en drugs, krijgen gemakkelijker maagzweren, diabetes en longkanker.
Mannen zijn vlugger geneigd alcoholist te worden, hebben minder weerstand tegen infecties en kanker en verouderen sneller.

Mannen geraken vlugger verslaafd dan vrouwen.

Onjuist.
Uit een onderzoek van het Amerikaanse “National Center on Addiction and Substance Abuse” blijkt dat vrouwen eerder dan mannen veel te ver gaan bij het experimenteren met sigaretten, alcohol en soft drugs.
Vrouwen geraken gemakkelijker verslaafd dan mannen.
Hun redenen om alcohol of drugs te gebruiken verschillen wel van de mannen: mannen experimenteren om een kick te krijgen, status te winnen in een groep of stoer te doen, terwijl vrouwen op deze manier stress willen verminderen en depressieve gedachten willen wegnemen.

Wie mooi/knap is maakt meer kans om gelukkig te zijn in de liefde.

Onjuist.
Op het eerste gezicht schat men mooie mensen beter in maar relaties tussen heel mooie mensen blijven minder lang duren. Bovendien zijn mooie knappe mensen tussen relaties in langer alleen.

Mannen en vrouwen hebben ongeveer dezelfde hersenen.

Onjuist.
In tegenstelling tot wat sommige boeken ons willen doen geloven, zijn er geen anatomische verschillen gevonden die vrouwen minder geschikt zouden maken voor wiskunde, techniek of natuurkunde.
Wel zijn er chemische en anatomische verschillen in hersengebieden die instaan voor zaken als oriëntatievermogen en taalverwerking.
Er wordt aangenomen dat, hoe groter een bepaald hersengebied is, hoe sterker de eigenschap die met dat gebied wordt geassocieerd, is ontwikkeld.
Dit heeft onder andere sterke gevolgen op het omgaan met stress. Dit blijkt erg sterk te verschillen tussen mannen en vrouwen.

Mannen komen van mars, vrouwen van venus.

Grotendeels onjuist.
Vooral in onze moderne maatschappij is de rolverdeling veranderd.
Zo ga je vaak mannen vinden die zich eerder vrouwelijk gedragen, en vrouwen die zich mannelijk gedragen.
Deels is dit neurologisch te verklaren en deels wordt dit veroorzaakt door het feit dat vrouwen langer studeren, minder vlug kinderen willen, vaker carrière willen maken, en op andere manieren beïnvloed zijn door het feministische gedachtengoed.

 

En gasten, wa peisde?
Klopt er hier iets van volgens u?

reacties
  1. zapnimf schreef:

    Ja. D’r klopt wel iets van.
    Dat van die knappe vrouwen die niet meer kans maken op een geslaagde relatie, trof me wel. Ik ken er een paar waar het eerder een belemmering vormt. Ze trekken mannen met hopen aan, maar meestal met kortstondige bedoelingen.

  2. zeezicht schreef:

    Ik las ooit ergens dat vrouwen aangetrokken worden door de geur van mannenzweet. Wel dat is bij mij toch niet het geval hoor.
    Er zit veel waarheid in wat je schrijft, om eens goed over na te denken.

  3. elke schreef:

    Ha, zapnimf, ik dacht even dat je over jezelf zou beginnen…

    Lijkt mij allemaal grotendeels te kloppen buiten het laatste dan. Maar dat heb ik dan uit het boek, het is ontzettend herkenbaar. Hoewel, ik denk net dat het de andere variant was (mannen en luisteren en vrouwen en kaartlezen).
    Mannen en vrouwen zijn gewoon anders. Mijn mening uiteraard.

  4. micheleeuw schreef:

    Toen ik jonger was kon ik beter overweg en was ik liever in het gezelfschap van mannen. Nu ik ouder word ga ik liever met vrouwen om. Om te zeggen dat een mens verandert tijdens zijn leven en dus andere prioriteiten stelt. Vind ik, hé.

  5. vandepotgerukte schreef:

    U hebt een poes die lijkt te denken. Wauuw. Ik als man met een post-natale hersenafwijking en een lsd verslaving vind dat te gek.

    Was getekend

  6. Trits schreef:

    Leuke boel :-o En dan vooral dat van de positieve en negatieve kenmerken :-) In mijn vorige relaties werd ik wel eens door de wederhelft op mijn plek gezet omdat ik sterk de neiging heb om positieve en negatieve kantjes met elkaar te nuanceren (realist tot in de kist, heet dat dan). Zeggen dat ik hier toch vaak over nadacht als de relatie dan op de klippen liep… Moest ik meer (louter?) focussen op het positieve?

    Maar zie hier: de oplossing. Die ventjes wouden gewoon alles achter de stalen deur wegsteken, zie. Kom ik daar effe proper van af! ;-)

  7. Margo schreef:

    @ Zapnimf
    Geen idee of dat zo is, maar ’t kan idd kloppen dat knap en mooi zijn een belemmering vormt bij sommigen. Ik zal eens rondvragen aan de knappe grieten in mijn omgeving.

    @ zeezicht
    Met dat “mannenzweet” zullen ze wel de feromonen bedoeld hebben zeker?
    Alhoewel, sommige vrouwen mogen we niet onderschatten…

    @ elke
    Aja, ik heb ook dat boek van mannen die niet kunnen luisteren en vrouwen die niet kunnen kaartlezen. Sommige dingen die daar geschreven zijn zijn echt wel waar, helemaal zoals het in werkelijkheid is.
    Dat andere boek van mars en venus zal wellicht hetzelfde zeggen.

    @ micheleeuw
    Oei, ik moet nog veranderen dan want ik voel mij veel meer op mijn gemak tussen mannen als tussen vrouwen. Die kwetteren zo hé, dat babbelt en babbelt maar en op ’t eind vraag ik mij dan af wat waarover het nu eigenlijk ging…

    @ vandepotgerukte
    De huiskater heeft jouw reactie gelezen. Hij lijkt te denken dat hij je van ergens kent.

    @ Trits
    ’t Is aan het uitleggen gelegen Trist! Ge zijt bij deze vrij van alle denkwerk hieromtrent.

  8. fotomart schreef:

    Dat van de geur, dat klopt voor mij wel. De lichaamsgeur is heel belangrijk, zolang het niet naar zweet riekt.

Wat denk jij hierover?

