De spijtigheid der zaken

Geplaatst op: 29 augustus 2008 door margo2 in Actueel, Info, Life, Smurf, Varia

 

Nu mag je me van veel betichten maar mij een groot lezer noemen zou van jou een groot leugenaar maken. En toch heb ik nog niet zolang geleden een boek van de allereerste tot de allerlaatste bladzijde uitgelezen.  Helemaal, in 1 ruk, van voor naar achter (want omgekeerd zou wat debiel zijn, en tevens moeilijk te volgen), zonder plaspauze of zonder ook maar 1 keer op te kijken.  Het feit dat dit mij is overkomen wekt wellicht het vermoeden dat dat boek mij op 1 of andere manier toch wel minstens een béétje geboeid moet hebben.

Dat vermoeden klopt. Dat lag niet aan de titel van het boek of aan de naam van de auteur of aan die drollige fototekening van vrouwentongen (de plant) op de voorflap of aan de 18,90 € die ik voor het boek in ruil gaf aan de verkoopster aan de kassa van De Standaard, maar wel aan het feit dat het verhaal zich afspeelt in mijnen hof.  

Niet echt in mijnen hof want ik heb genen hof, en mocht ik er enen hebben dan zou dat ganse verhaal zich daar niet in kunnen afspelen omdat die daarvoor veel te klein zou zijn gezien ik totaal geen tuinmens ben en ik wel een wreed dom wicht zou zijn mocht ik mij met een grote tuin inlaten.

Als ik zeg dat het zich in mijnen hof afspeelt dan doel ik op een dorp dat aan het mijne plakt en dus dicht genoeg is om te durven schrijven dat het in mijnen hof ligt.

Heel erg verkwikkend nieuws is dit niet, maar laat Reetveerdegem nu toch net het dorpje zijn waar smurf op 1 september aanstaande zijn 4de leerjaar zal aanvatten, zijnde in het scholeken op de plesj van Nievekeirken, alwaar hij reeds van in het 3de kleuterklasje educatief wordt opgeleid.

Kent u het boek waarover ik het heb trouwens? De naam ervan ontsnapt mij helaas, maar als ik zeg dat het 207 tellende meesterwerk geschreven is door Dimitri Verhulst, misschien dat dán uwe frank valt?

De schrijver beschrijft een terugblik op zijn jeugdjaren in Nievekeirken, waardoor de kans dat den Dimi daar ook naar schook is geweest mij niet volledig nihil lijkt.  Wie weet placeert smurf zijn radijs op dezelfde stoel waarop deze Vlaamse geletterde ooit zijn broek heeft hangen verslijten.  Of misschien kerft smurf zijn naam in de lessenaar, naast de naam van… 

Wa? ’t Zou toch kunnen?

Onze buurvrouw van vroeger, die nu 86 is, heeft daar nog schoolgelopen, of -gestapt, want dat was nog op  klompen in die tijd, dus waarom zou die kleine witte van Nievekeirken daar ook niet naar school geweest zijn? Soit.

Nu wil de actualiteit dat net dít boek zodanig populair is dat het op dit eigenste moment in een movieversie wordt gegoten.  Als bij toeval heb ik toevallig al een paar opnamebeeldekens van de film gezien en ik zeg u; die voorspellen veel goeds. Die kleine van 14 jaar, die de hoofdrol in de film speelt, da’s Kenneth Vanbaeden en die woont ook ergens in mijnen hof. Niet in Reetveerdegem maar daarnaast, in Erpe-Mere, waar ik 7 jaar heb schoolgelopen. Misschien zit die kleine nu wel op de stoel waarop ik ooit mijn rok heb hangen verslijten.

Zodra die film in de zalen speelt zal bibi er zijn. ‘k Heb geweldig veel zin in eerlijke platte Oostvlaamse biografische dramahumor, waar gesproken wordt in een dialect dat de schrijver ook bij momenten aanwendt in zijn boek, waarvan de naam mij helaas nog steeds ontsnapt.

reacties
  1. Menck schreef:

    Naam vergeten? Dacht het anders niet, hoor. Check this: http://img49.imageshack.us/img49/7458/spijtigheidderzakenlt4.jpg
    Prachtboek, zoveel is zeker!

  2. beo schreef:

    Ja, idd neig boek hé? En het slot is een heel sterke wending. Problemski hotel leest ook zo vlot. Op http://www.brakkehond.be/bio.asp?au=Dimitri+Verhulst staat nog meer leuks.

  3. Margo schreef:

    @ Menck
    Mo how zeg!
    Zelf liggen prutsen Menck? Of slingeren dit soort dingen op het www rond, op plaatsen waar ik nooit kom?

    @ beo
    Ik hoorde andere echte lezers ook al dat Problemski Hotel ook ferm is. Zijn boeken zijn naar het schijnt allemaal sterk. Als ik ooit nog eens in een boekhandel binnenwandel pik ik zeker nog iets van meneer Verhulst mee.
    Mercikes voor de link, en euh…tot vanavond hé.

  4. micheleeuw schreef:

    Als het in je eigen tuin afspeelt ben je extra aandachtig, hé. Ik wacht op de film en dan misschien het boek. Omgekeerd vind ik altijd teleurstellend.

  5. Margo schreef:

    @ micheleeuw
    Dat is het plezante eraan, dat het draait om ne mens en een verhaal heel dicht in mijn buurt. Dat maakt het voor mij zo interessant en toch een heel klein tikkeltje bijzonder.

  6. zapnimf schreef:

    Ergens gelezen : van ‘de spijtigheid der zaken’ zijn 80 000 exemplaren verkocht en daarmee heeft hij de oplage van zijn vroegere boeken ook opgetrokken en die van daarna (Mevrouw Verona daalt de heuvel af) ook. Wat kan kloppen, want ondertussen denk ik dat wij door dit boek al zijn andere boeken hebben gekocht en het moet gezegd worden, die zijn eveneens van dat allooi (maar dan anders).

  7. Menck schreef:

    @ Margo
    Trucare foefelare, vaneigens.

  8. SveN schreef:

    In één van zijn eerste boeken vertelt Verhulst dat hij als kind een vriendje had in Haaltert!

  9. Margo schreef:

    @ zapnimf
    Die verkoopsevolutie lijkt mij vreselijk aannemelijk.
    E vooral nu ik hier ook nog eens zo’n geweldige reclame maak voor deze schrijver uit mijnen hof zal de verkoop van zijn leesgoederen minstens verdubbelen, aja.

    @ Menck
    Ge zijt ne prutser, maar ’t is wel knap gedaan natuurlijk. Je had me hier weer mooi liggen.

    @ SveN
    En kijk, nu is hij míjn vriendje. Zoveel jaren later heeft hij nu ook een vriendínnetje in Haaltert. De wereld staat niet stil.

  10. blanche schreef:

    En als ge uw haar laat knippen bij Freddy de coiffeur, zijn alle details over zijn familie
    in de prijs inbegrepen.

  11. chelone schreef:

    Oké, ik doe een tweede poging om me door dit boek te hijsen.
    Naar het schijnt word je na het tweede hoofdstuk al wat minder depressief.
    En daarbij wil ik uwen hof wel leren kennen.

  12. elke schreef:

    Ik zal me moeten aansluiten bij Chelone. Heb het niet uitgelezen. De vriend daarentegen vond het geweldig. ’t Zal aan mij liggen… ;-)

  13. Margo schreef:

    @ blanche
    En knipt de Freddy een beetje deftig?

    @ chelone
    ‘k Moest er eerlijk gezegd ook een beetje inkomen maar eens ik op dreef was kon ik niet meer stoppen. Vooral gedreven door het taaltje en de locatie.
    Misschien ligt dit soort lectuur je niet en da’s helemaal niet erg. Je kan moeilijk alles te pruimen vinden, toch?

    @ elke
    Zoals ik zei tegen Chelone hierboven: je hoeft dit boek niet goed te vinden. Ik vind een boek trouwens zoals wijn: ik lust hem of ik lust hem niet.

  14. SveN schreef:

    Deze week had hij het in zijn column over zijn nicht die op de Bruulstraat woont! Wij weten waar dat is natuurlijk!

  15. Margo schreef:

    Aja hé Sven, de Bruulstraat loopt recht door mijnen hof!

Wat denk jij hierover?

