Olympische troep

Geplaatst op: 13 augustus 2008 door margo2 in Actueel

’t Schijnt dat “de spelen” zijn begonnen.  Het vierjaarlijkse Eurovisiesongfestival voor sportlui. 

Pfffrt. Ik moet daar niet van weten.  Sport staat centraal? Tarara. Een dikke opgeklopte miljoenenkostende decadente showverkoop is het, en het interesseert mij geen bal. 

Het  zégt me niks en ik snáp het ook niet.  

Kijk, het badmintonnen met vrienden heb ik opgegeven omdat ik een hekel heb aan die bekrompen attitude van altijd perse te moeten winnen, winnen, winnen.  Hate it.  Alsof het niet even plezant is om gewoon keihard op een pluimke te meppen, zonder al die competitiviteit, prestatiedrang en scorebijhouding. 

Ach ja, ’t zal wel aan mij liggen.  

De spelen zijn momenteel gaande en lopende te Beijing/Peking, China.  Een land waar uitbuiting, kinderarbeid en nog een stuk of wat algemene schending van de mensenrechten deel uitmaakt van het dagelijkse leven aldaar. Da’s niet alleen in China, maar kom, ’t is dit jaar ginder te doen, dan moet ik hier niet over andere landen beginnen zeiken.  

Alles voor de sport! 

Schrijnende toestanden van hele families en 80-jarige menskens  die zonder pardon uit hun huis worden gezet om plaats te ruimen voor Het Grote Evenement. Kleine, echt héél erg jonge kinderen die gedrild worden tot robotten, die door hun trainers geslagen, uitgelachen en gekleineerd worden, die hun lijfje moeten plooien tot het scheurt.

Och ja, da’s niet erg. Alles eromheen, de mooie stadions, en de prachtige, schitterende, ongelooflijk knap ineengestoken ceremoniële opening, dat is toch een lust voor het oog?  En belangrijk. En zinnig. En nuttig. En dan de sport, da’s ook zo geweldig spannend, je leeft daar zo helemaal mee mee.

Nee jong, ik snap die perfectiestrevenarij niet. Bloed, zweet en tranen trainen en gedwongen getraind worden, en dat voor een pluim in hun gat. 

Nu zie ik dat er hierover hier en daar ook in de blogosfeer artikeltjes de ronde doen, met en zonder plaatjes.  Hier staat een eye-opener en deze meneer hier heeft ook zo zijn bedenkingen bij de toestanden voor, in, tijdens en rond de spelen.  Niet dat dat een donder uitmaakt maar toch, de keerzijde van de olymische medaille mag ook wel eens belicht worden.

reacties
  1. tijdtussendoor schreef:

    Das gesproken,
    helemaal mee eens!

  2. beo schreef:

    Sport heeft voor mij de degoutante associatie van de TV die uren openstaat en iedereen die voor de gelegenheid gedwongen z’n bek moest houden tot het afgelopen was. Vandaar dat ik er zelf nooit enige interesse voor heb kunnen opbrengen. Afkeer is de beste omschijving.

  3. Menck schreef:

    I couldn’t agree more, om het eens op zijn Frans te zeggen.

  4. Daniel schreef:

    Ik kan je helemaal volgen hoor, Margo. Anderzijds hou ik ook enorm van sport. Ik kijk puur naar de sport en vergeet even hoeveel dat circus gekost heeft en hoeveel mensen er voor zijn opgeofferd. Overigens heb ik de afgelopen dagen op mijn weblog een aantal voor China zeer kritische logjes geplaatst.

  5. blanche schreef:

    Sport is mooi en competitie ook en de olympische gedachte ook. Het zijn de misbruiken, de wantoestanden en de uitwassen die lelijk zijn maar daarom zou ik het kind niet met het badwater weggooien.
    Heel veel mensen kunnen niet zonder hun sport zoals anderen niet zonder hun muziek of zonder hun boeken kunnen en wat is daar nu verkeerd aan?
    En misschien zit er nog een goede kant aan, want kijk, iedereen heeft het plots over de uitwassen van het regime in China. Zo kunnen we tenminste niet zeggen dat we het niet wisten.

  6. Maurits schreef:

    Je moet eens de gymnastiekwedstrijden bekijken op sporza.be . Als je dat niet geweldig vind hou je gewoon niet van sport. En wat is er mis met de drang om te willen winnnen ? Wat moeten de spelen dan zijn? Ieder zijn nummertje en op het einde een petit chervais op de megabasgitaar? Je mening over China getuigt ook niet van veel kennis ter zake,eerder wat napraten van wat anderen zeggen. Kinderarbeid is geen Chinees verschijnsel,het onderwijs staat daar op zeer degelijk niveau (wat nog niet zolang geleden wel wat anders was)

  7. Maurits schreef:

    En wat je eye-opener betreft : Kim Clijsters en Justine Henin waren ook al van op prille leeftijd elke dag bezig met hun sport. Op 16-jarige leeftijd stonden reisden ze de wereld rond,op 18 jaar speelden ze grote tornooien en op 24 stopten ze. Maar bij een Chinees wondertalent in de gymnastiek is dat ineens kinderuitbuiting?

  8. elke schreef:

    Ik ben zelf niet zo sport-minded maar ik durf wel al eens kijken (als het niet te lang duurt). Het geeft een wrang gevoel als je weet dat iets zoveel geld kost en dat ze daarmee zoveel dingen kunnen doen. Anderzijds is het van alle tijden dat huizen, wijken, … verdwijnen om nieuwe dingen neer te poten. In Parijs zijn hele wijken plat gegaan voor een nieuwe aanleg, idem voor belangrijke gebouwen vroeger (bv schouwburg Brugge – wel kleinschaliger). Het miljoenenkwartier in Gent is er ook gekomen na de wereldtentoonstelling. Vroeger stond daar ook wat anders.
    Ik zeg natuurlijk niet dat het altijd verantwoord is, maar soms is de vooruitgang een impuls naar beter.
    Het is uiteraard niet goed te praten dat die mensen zomaar uit hun huis worden gezet. Of dat een kind omdat het niet mooi genoeg is (hun mening) niet op tv mag komen.

  9. breeg schreef:

    Je hebt overschot van gelijk met alles wat hier staat, Margo. Ook al ben ik wel sport-minded, ik vind ook dat je nooit mag overdrijven. Want het is niet alleen dat de meeste van die sporters geen jeugd hebben gehad, denk ook eens aan de periode na de sportcarrière. Want voor elke topper hebben er 10 of 20 of nog meer afgehaakt omdat hun lichaam de druk niet aan kan. Die blijven met lege handen en vaak half kreupel achter.
    Waar is de tijd trouwens dat je nog een echte amateur moest zijn om naar de Spelen te mogen. Maar ja… er moesten topprestaties geleverd worden. Alles moet sneller en beter…het “product” moet nu eenmaal verkocht worden.

  10. annava schreef:

    Ik vind het ook allemaal heel erg, als ik die Chinese meisjes zag turnen kreeg ik kippenvel omdat ze er zo plastiek uitzagen.
    Ik vraag me dan altijd af tot hoe ver ze zelf voor dat leven gekozen hebben.

  11. Aïda schreef:

    Ondertussen zijn er in onze Westerse wereld, met name in UK een aantal stomzinnig idiote ouders die hun vierjarige kinderen in de boksring zetten. En is er een aanmoedigend publiek daarvoor.

    Wie de documentaire hierover zag een tijdje geleden zal het met me eens zijn dat dit ook misdadig is.

    Waarmee ik niet wil zeggen dat ik kritiekloos alles slik wat er in China gebeurt. Al sinds de toewijzing van de organisatie van de OS aan China volg ik met argusogen de ontwikkeling en voorbereidingen. Maar op dàt moment ( de toewijzing) kon men al beginnen met het in vraag te stellen.

    Sport interesseert me ook weinig of niets, ik vind veel sportlui overbetaald en anderen zijn ongezond bezig. (Maar dat is alles waar men obsessief en fanatiek mee bezig is) Ik vind de OS echter wel een wereldgebeuren. Het lijkt nu ineens bon ton om, nu dat de OS in China doorgaan, ze maar niets te vinden. Zoals Blanche al aanhaalt, nu staan we er tenminste bij stil en krijgen de mistoestanden eindelijk aandacht en we weten het nu.

    Wie de talrijke reportages en documentaires over China gezien heeft de laatste weken op duizend en één zenders, kan niet anders dan verontwaardigd zijn over wat er in dat land aan de hand is. Dat is een feit. Maar tegelijk vond ik de openingsceremonie wel verbluffend. Vooral verbluffend omdat het verschil tussen het Oosters en Westers “denken” niet duidelijker kon gemaakt worden dan door deze ceremonie. Omdat ze voor mij symbolisch was voor alles wat fundamenteel verschillend is op cultureel, sociologisch, politiek, maatschappelijk vlak tussen de Oosterse en Westerse wereld. En wie dit niet zag of hier bij stil stond, heeft niet goed gekeken.

    En gaan we het nu ook eens hebben over de mensenrechten in Arabische Emiraten? En hoe de chinezen daar behandeld worden? En Doel wordt ook ontruimd ondertussen.

    Nog wat voorbeelden?

    (Nu heb ik toch nog uitgelegd wat ik in eerste instantie op mijn eigen blog enkel met een metafoor verwoord heb…)

  12. Aïda schreef:

    Dat smileyke hoort daar ABSOLUUT NIET te staan, dat is de omvorming van mijn sluithaakje. Ik heb een hekel aan smileys. En in deze reactie is het alleszins niet van toepassing)

  13. Aïda schreef:

    Waarmee ik dus eigenlijk ook wou zeggen dat we het WEL over andere landen moeten hebben. En liefst nog dagelijks ook.

  14. zeezicht schreef:

    Ik zag die reportage over de Chinese sportschool voor kleine kinderen vanaf vijf jaar.
    Om te huilen…

  15. micheleeuw schreef:

    China is de USSR van vroeger. Schrijnend !
    Je hebt gelijk : overbetaalde profs die winnen van niet gesponserde amateurs : moeilijk hoor ! Ik probeer alleen ‘de paarden’ te volgen, weinig van op tv te zien, dus zit ik voor de pc …

  16. Hannah schreef:

    Ja, uiteraard zijn er mistoestanden in China. Maar zoals hierboven ook al aangehaald, niet alleen in China. Zowat overal. Als hier een bedrijf failliet gaat of een politieker wat fars uit de hoek komt, zijn er al mensen geschokt en is het voorpaginanieuws. Terwijl het allemaal peanuts is in vergelijking met de wantoestanden in sommige Afrikaanse en Arabische landen en … Maar dit belet wel niet dat ik toch naar de samenvattende reportages van de OS kijk. Met plezier.

  17. Margo schreef:

    @ allen

    Dank jullie wel voor al uw reacties. Ze zijn divers, net zoals ik ze graag heb (en moéten zijn, ’t zou anders nogal triestig worden)

    Ik ga niet op iedereen apart replikeren, ik houd het liever algemeen, if you don’t mind.

    Wie deze blog een beetje kent, die weet dat het een simpele huis-, tuin- en keukenblog is, met veel stoemp en evenveel sosissen (wat niet wil perse zeggen dat ik zelf een oppervlakkig mens ben)
    Een blogje pure hell voor wie diepgang zoekt, dus.
    Met volledig uitgediepte analyses over nieuws- en andere feiten houd ik mij hier echt niet bezig, die verwijs ik bij deze met veel graagte door naar nieuwssites, journalistieke blogs, gazetten en TV-journalen waar gedreven mensen met kennis van zaken het woord voeren.

    Toch nog even deze kleffe opmerking: China en zijn wantoestanden achter de schermen wordt nu toevallig eventjes geviseerd omdat de Olympische Spelen daar nu doorgaan. Als dat circus afgelopen is zal het land helaas terug “in al zijn glorie” in de marge verdwijnen, net zoals zovele andere landen waar mensonterende dingen gebeuren en waar geen hond mee bezig is, op drie man en een paardenkop na.

  18. kirsten schreef:

    waar staat het filmpje op internet?

Wat denk jij hierover?

