Sfeersnuiverij

Geplaatst op: 23 juli 2008 door margo2 in KSA

Alle oud-leiders werden ook dit jaar weer uitgenodigd voor het voorkamp.
Tijdens het voorkamp wordt het terrein volledig kampklaar gemaakt: de tenten worden opgezet, het materiaal wordt uitgepakt, de keuken wordt voorzien van spijs en drank,…
Ik weet hoe plezant zo’n voorkamp is, ik ken de verhalen van diegene die er vorig jaar bijwaren.
Vorig jaar kon ik er ook al niet bijzijn (smurf was bij mij, zijn papa is meegeweest) en dit jaar vielen de dagen van het voorkamp ook net niet goed voor mij.  Ik vond het weer zo verschrikkelijk spijtig, ik had zo graag die sfeer mee opgesnoven met de bende.

Maar vanmiddag kreeg ik een superfijn telefoontje.  “Van vrijdagmiddag tot zaterdagnamiddag zijn alle kinderen op tweedaagse, de kust is veilig, je kan afkomen als je wil”.

Als ik wil? Als ik wil?? ’t Zal nogal niet zijn dat ik wil!

Mijn verlofdag is goedgekeurd dus vrijdag vertrek ik naar Recht, een gehuchtje tegen Sankt-Vith, ginder ver  in de Ardennen. Tot zaterdagnamiddag, goed op tijd voordat de kinderen terugzijn van hun tweedaagse.

Nee, ik zal smurf niet zien, dat is ook niet de bedoeling.  Het zou trouwens nogal grof zijn tegenover de andere kinderen en de ouders dat ik daar als mama eventjes kom aangewaaid.  Pas op, vele jaren geleden  was een bezoekdag wel een onderdeel van een kamp. Toen mochten de ouders de een bezoekje brengen aan de kampplaats. Gezien het negatieve effect op de gehele kampsfeer en op de kinderen (heimwee e.d) is dat afgeschaft.  En dat is maar goed ook, ik sta daar volledig achter.

Enfin, soit. Nu iedereen op tweedaagse is en er dus geen enkel kind of leider op de kampplaats zal zijn van vrijdag tot zaterdag, kan ik me met een gerust gemoed bij de keukenploeg vervoegen en kan ik alsnog dat lijntje oergezellige kampsfeer opsnuiven!  Als dat niet in orde is!

 

 

 

 

 

 

reacties
  1. Daniel schreef:

    Lijkt me zalig om toch ‘incognito’ ter plekke te zijn geweest. Veel plezier ginderachter!

  2. tijdtussendoor schreef:

    Leuk weekend voor de boeg… even onderdompelen in de kampsfeer:-)

  3. Madame schreef:

    Dat wordt een tof uitje. Daar ben ik zeker van! Veel plezier gewenst!

  4. zapnimf schreef:

    Dat van die afschaffing van bezoek begrijp ik helemaal.
    Op bosklassen vragen wij de ouders om geen brieven te schrijven. Zij die die regel omzeilen door tig briefjes in de koffer mee te smokkelen, weten niet hoe vervelend het is om de kinderen in kwestie hun tranen te mogen drogen als ze iets lezen alla : O schattie, wij missen je zo, wij hopen dat het eten lekker is en blablabla.
    Moet je vooral niet doen dus!

  5. Margo schreef:

    @ Daniel
    Yep, zalig en zodanig incognito dat smurf nooit te weten zal komen dat ik daar geweest ben.

    @ tijdtussendoor
    Yep, ik ben aan het aftellen gelijk een klein kind dat op kamp vertrekt

    @ Madame
    Dankuveel voor de wensen van plezier!

    @ zapnimf
    Hm, het gebeurt niet vaak maar in dit geval moet ik zeggen dat ik je mening niet helemaal deel. Voor de helft maar.
    Over het afschaffen van de bezoekdag zijn we het wel helemaal eens. Mama en/of papa in levende lijve zien en voelen op kamp of bosklassen kan een echte kwelling zijn voor de kinderen, als ze hen iets later terug zien vertrekken. Het kind zal niet alleen heimwee hebben, ze zullen zich “achtegelaten” voelen en dáar mogen we een kind niet aandoen.
    Een brief schrijven naar je kinderen is iets anders. Het kan uiteraard ook heimwee opwekken bij de kinderen als ze lezen hoe ze gemist worden maar de emotie “heimwee” op zich moeten kinderen mogen ervaren, dat is niet schadelijk. Daarvoor hoeven we hen niet te beschermen vind ik.
    Een leider of leidster zal dan hier en daar een traantje moeten drogen en wat troostende knuffels moeten uitdelen, maar dat hoort bij het “leiding” zijn vind ik.
    Wie ervoor kiest om met kinderen te werken is ook voor het emotionele welzijn van het kind verantwoordelijk. Als leiding leer je de kinderen ook hoe ze met bepaalde emoties moeten omgaan, het is aan hen om het kind te leren leren dat het niet erg is om het thuisfront te missen.
    Natuurlijk heb je altijd ouders die niet verder denken dan hun neus lang is en die hun brieven volschrijven met zwaar aangekoekte meligheid waarmee ze hun kind een slecht geweten schoppen. Maar de ervaring leert ons toch dat de meeste ouders het vrij gewoon houden. Ook weten we dat het voor een kind bijzonder prettig is als er post voor hen is. Ik schrijf dus zeker naar smurf een brief want ik zou niet willen dat men de post uitdeelt en dat er voor hem geen briefje tussenzit.

Wat denk jij hierover?

