Ellendige maandag

Geplaatst op: 2 juni 2008 door margo2 in Life

Ben ik alleen of zijn er nog die vinden dat het vandaag een rotweer was?
Zo’n kleverige hitte zou verboden moeten worden!
Vanwaar komt die hoge humidity? Joost mag het weten.
Waar woont Joost? Zou hij thuis zijn?
Ach, ik wil het niet weten, ik kan er toch niks aan veranderen. Ik hoef geen saaie uiteenzetting over de oorsprong van de klimatologische vochtigheid die ons vandaag te beurt is gevallen en mocht ik het later alsnog willen weten dan snor ik het wel op via tinternet.
Of bel ik 1207 en vraag het nummer van Joost.

Wegens werkzaamheden lag de electriciteit volledig plat op het werk, en dit gedurende een uur of 3.
De airco in het kantoor noch het ventilateurke op mijn bureau konden daardoor niet voor de levensnoodzakelijke afkoeling zorgen. Dat hebben mijn collega’s geweten. Ik heb een half oerwoud doorgezaagd, vrees ik.
Mijn gezaag was niet alleen omdat het vreselijk warm was in ons kantoor, maar vooral omdat een paar pipo’s het lumineuse idee hadden om ons aan een vreselijke bezigheidstherapie te onderwerpen.

Wegens het nog niet klaar zijn van het depot staat er zo’n 4 boekjaren aan archief in ons kantoor. Alle kasten puilen uit van de mappen, de grond ligt bezaaid met honderden classeurs en er staan her en der stapels reeds gevulde dozen.
“Nu we toch niet kunnen werken is dit een ideaal moment om dat karweitje op te knappen, is’t niet?”

“Neen, ’t is niet! Dit is niét het ideale moment!! Een woénsdag in de wínter is een ideaal moment!
Niet vandaag! Niet op een maandag! Niet nu het verdomme 30 graden is hierbinnen!”

Mijn argument kaatste via de mappen en stapels dozen regelrecht terug in mijn gezicht.
Ik kookte. Wat celciusgewijs voor nog meer verhitting zorgde.
Mensenlief, snakte ik mij daar geweldig naar een bakje troost! Ne koffie! Ne straffen graag!
Maar ook dat kon ik op mijn buik schrijven want zonder electriciteit krijg je een koffiezet ook niet aan de praat.
“Heeft dat spul geen batterijen of wa?!”

Solidair als ik ben en ook een beetje veel omdat ik er niet tussenuit kon begon ik dan ook maar dapper aan die ellendige ergo.
Grote dozen werden uit de loods naar boven gezeuld om ze met een gezwinde handigheid open te vouwen en te verstevigen met van die kletterende bruine tape.
Honderden mappen werden van de ene kant naar de andere kant van het kantoor versleurd om ze per 10 stuks in een doos te droppen, de doos met een ruk dicht te vouwen en toe te plakken met nog meer van die oorverdovende klettertape. Dan nog duidelijk en nauwkeurig de inhoud per doos noteren op een blaadje, de doos volkribbelen met de nodige info en dan maar stapelen per land en per boekjaar.
Je had ons bezig moeten zien.

Het werd er daar niet koeler op. Na een uur stonden we allemaal in ons sop.
Sommigen begonnen stilaan ook door te hebben dat hét ideale moment om te archiveren toch niet op een snikhete electriciteitsloze maandag valt.

3 uur en veel verloren zweetvocht later sprong eindelijk de electriciteit terug aan.
Ik ben me nog nooit zo bewust geweest van de genialiteit van electriciteit als vandaag, maandag 2 juni 2008.
In lichte looppas begaf ik mij naar de bedieningsbakjes van de airco’s, zette ze aan en ging er minutenlang onderstaan. Ook mijn ventilateurke kreeg een dreun op de aan-knop. Draaien makker, komaan, draaien!!
Eindelijk! Koelte. Lucht. Zuurstof.
Dagen als deze moeten zich niet te dikwijls herhalen.

Zeg, maar waar blijft dat beloofde onweer eigenlijk? Meer dan een halve druppel regen, een paar magnifieke bliksemschichten en een onnozel donderklopje heb ik nog niet waargenomen.

Hopelijk breekt de hel vanavond los, zo tegen een uur of 11, als ik ga slapen.
Je hebt er geen idee van hoe ik ernaar uitkijk om een heftige wind te voelen razen, hevige regen of hagelbolletjes op het dak te horen kletteren, mijn kamer te zien oplichten door de bliksem en non-stop donderslagen te horen knallen.

Krijgt deze ellendige maandag-van-mijn-voeten toch nog een mooi einde?

reacties
  1. zapnimf schreef:

    Arme jij.
    Zelfs tijdens het onweren blijft het hier drukkend warm, maar een spectakel is het wel.

  2. Menck schreef:

    Het heeft hier zowat anderhalf uur aan een stuk gedonderd, gebliksemd en geregend van jewelste. Zwoel was het aan de kust allerminst met zo’n graad of negentien. Er was al evenmin zon. Maar een spektakel is zo’n onweer inderdaad wel!
    Op dit eigenste moment pakken de donderwolken zich alweer samen voor wat ongetwijfeld een nieuw klank- en lichtspel zal worden.
    Tot zover het weerbericht vanuit het uiterste westen van het land voor maandag 2 juni.

  3. elke schreef:

    Maar waar is je vorig bericht naartoe?
    Bij ons trouwens ook hevig onweer gisteravond. De jongste heeft zelfs amper van haar worst met appelmoes gegeten uit angst.

  4. Kris schreef:

    Ik zweet al van je bericht te lezen ;)

  5. Margo schreef:

    @ zapnimf
    ’t Was vandaag weer van dattum, drukkend warm maar niks van onweer.
    Gelukkig deed den elletriek het en kon de aico en mijn ventilateurke vollenbak.

    @ Menck
    Bedankt voor het weerpraatje Menck. Ik verhuis naar de kust, daar valt tenminste nog iets te beleven qua weersspektakel. Hier op den boerenbuiten moet ik mijn eigen onweer ensceneren. Ik moet alle kranen opendraaien, kortsluiting veroorzaken en ergens heel hard op kloppen wil ik wat ambiance…

    @ elke
    Tja, waar is mijn vorig bericht naartoe?? Wie heeft dat nu weer gepikt?
    ‘k Weet niet hoor, maar ‘k vrees dat mijn PC nog niet 100% waterdicht is.
    Ginder ook hevig onweer? Verdekke toch, ik woon in het tropische deel van ons land zekerst!
    Daarnet rijd ik van mijn werk naar huis, volop in een hevige stortregenvlaag. Ik was zo content. Kom ik in regio Aalst en is het er poederdroog. Geen druppel is hier gevallen!

    @ Kris
    Kan ik je een koude douche aanbieden?

  6. chelone schreef:

    Ik zou nooit in Aalst willen wonen.

Wat denk jij hierover?

