Een boekenstok

Geplaatst op: 22 april 2008 door margogogo in Info, Life, Stokjes, Uncategorized

Nee, ik kreeg dit stokje niet persoonlijk toegeworpen, alweer lag het hier voor het grijpen.

Ik ben geen boekenwurm, totaal niet, alhoewel ik toch graag lees.
Er ligt altijd een Humo op de salontafel en er staan welgeteld 16 boeken op de kast.

Het ontbreekt mij aan het vermogen om dikke literaire brokken te verorberen omdat het me doorgaans een hoop pagina’s te lang duurt vooraleer het verhaal eindelijk grip op me krijgt.
Als ik niet na de eerste paar gelezen bladzijden opga in het verhaal, dan lukt het me uiterst zelden om verder te lezen.
Het ligt niet aan de boeken, het ligt aan mij.

Ik houd het dus best bij kleine boekjes, zoals bijvoorbeeld “De helaasheid der dingen” van Dimitri Verhulst. Dat las ik in 1 ruk uit.
Wat ik ook helemaal doorneem, in stukken en brokken dan wel, zijn boeken die voor mij educatieve waarde hebben.

1. Neem tot u het dichtstbijzijnde boek van 123 (of meer) pagina’s.

Titel: Hoog Sensitieve Personen (in de liefde)
Auteur: Elaine N. Aron
Aantal pagina’s: 333

2. Open het boek op pagina 123 en zoek de vijfde zin.

“Toen ze nadacht over wat een HSP fijn kon vinden aan seks en wat niet, begon ze in ieder geval gerichter te bespreken wat ze niet fijn vond, eerst met mij en dan met hem.”

3. Noteer de volgende drie zinnen.

“De andere kant van wat je niet fijn vindt is wat je wel fijn vindt, en aldus ontdekte ze haar authentieke seksuele zelf door middel van haar sensitieve zelf.
Op een dag vertelde ze me dat ze het liefst wilde sterven en zelfmoord zou hebben gepleegd als Chet en de kinderen er niet waren geweest.
Ik antwoordde dat ik veronderstelde dat ze zich had voorgesteld hoe afschuwelijk zij zich zouden voelen als ze dood was. Ze keek me uitdrukkingloos aan.”

Ik geef dit 3-vragenstokje niet door, je mag het oprapen, meenemen naar je eigen stek en er je ding mee doen.

reacties
  1. Daniel schreef:

    Ik heb dit boek ook heel graag gelezen. Het gaf me het gevoel van ‘ik ben niet alleen zo, ik mag zo zijn, ik hoef me niet schuldig te voelen, en in de mate van het mogelijke kan ik er op een draaglijke, leefbare manier mee omgaan.’ Ik wil je graag meegeven dat ik blij ben je blog ontdekt te hebben. Je zit al in mijn rss-feeder. Sterkte.

  2. M-go schreef:

    We zitten in hetzelfde clubje blijkbaar. Het is idd fijn om te ontdekken dat je niet alleen bent.
    Bedankt voor je reactie.

  3. Stef Flater schreef:

    Het lag niet alleen te grijpen, ik had het je doorgestuurd. Niet gezien? :P

  4. M-go schreef:

    @ Stef Flater
    Oeps, ik heb geflaterd! Ik had de doorgeeflink niet gezien. Skoezie.
    Bedankt Stef!

  5. micheleeuw schreef:

    Altijd leuk om iemand anders zijn leesgewoonten te leren kennen.
    Ik had vroeger ook moeite een om dik boek te lezen. Nu weet ik dat ik de eerste 50 bladzijden moet doorkomen en daarna waarschijnlijk het boek niet zal kunnen neerleggen voor het uit is. ;-)

  6. M-go schreef:

    @ Micheleeuw
    Eens ik door de eerste pagina’s ben en het me echt geboeid kan houden, dan lees ik ook wel door. Helaas raak ik niet gauw (blijvend) geboeid…

  7. Daniel schreef:

    Gisteren trouwens op het Boekenfestijn in Kortrijk Xpo ‘Hoogsensitieve Personen in de Liefde’ op de kop kunnen tikken van Aron, ondertitel: Hoe ga je om met relaties als de wereld je overweldigt. Dat wordt weer één groot feest van (h)erkenning, voorvoel ik.

  8. M-go schreef:

    @ Daniel
    Ik zat in een destructieve relatie toen ik dat boek las. Een verheldering van jewelste.
    Intussen toch de knoop doorgehakt en ervoor gekozen als vrij gezellige door ’t leven te gaan. Laat me gerust weten wat jij ervan opgestoken hebt.

  9. zapnimf schreef:

    Wie Dimitri Verhulst niet in één ruk uitleest, heeft ongelijk.

  10. Menck schreef:

    @ Zapnimf
    Ik heb Cathérine Millet dan weer in meerdere rukken uitgelezen. :D

  11. oortje schreef:

    Ik lees heel graag én veel…
    Dat boek over HSP’s staat bij mij ook in de kast :-)

  12. oker schreef:

    Ik voeg je net toe aan mijn rss, en daar staat wél je berichtje over dat je oude blogentries verdwijnen. Toen ik er op klikte kwam de boodschap: sorry, je bent op zoek naar iets dat niet bestaat. En je entry over datingsite staat er heel wat keertjes… Ik heb geen verstand van wordpress, maar dacht: ik meld het even. Succes met oplossen…

  13. Margo schreef:

    @ Oker
    Bedankt dat je het mij laat weten. Ik ben naarstig op zoek naar de oorzaak waarom ik niks meer kan posten.

Wat denk jij hierover?

