Wat voer jij uit overdag?

Geplaatst op: 6 april 2008 door margogogo in At the office, Life

In een reactie van Aïda stelde zij hetvolgende voor:

“…zou het niet ongemeen boeiend zijn om iedere blogger eens exact te horen vertellen wàt hij nu precies uitvoert op het werk en wat zijn eigen invulling is van een job (vooral met ronkende engelse titels)? Niet van: ik doe administratie, of ik doe onthaal of ik ben magazijnier, maar echt in detail…”

Yep, dat zou wel eens boeiend kunnen zijn en waarom er dan niet gewoon mee starten?
Bij deze.

Ik heb de opleiding Publiciteit/Grafiek genoten maar heb daar professioneel nooit iets mee gedaan.
Thuis tekende ik wel eens wat, zo tussendoor, er hangt 1 grote potloodtekening in mijn living te prijken, maar meer dan dat heeft mijn “artistieke” opleiding niet opgebracht.

Toen ik in die richting afstudeerde was de interesse daarin weggesmolten als een klontje suiker in een hete tas koffie.
Wat ik wel altijd plezant vond was schrijven (later typen) en lay-outs verzorgen.
Na een extra opleiding “bureautica” kon ik me hierin behoorlijk uit de slag trekken.

Op mijn eerste werk was ik Algemeen Administratief Bediende.
Geen ronkende titel maar wel een functie waarin ik kon groeien van een onnozel twijgje tot een robuuste volle eik.

Het was een eenmanszaak, gespecialiseerd in industriële naai-, strijk- en snijmachines, voornamelijk voor de gordijnenbranche.
Ik zorgde onder meer voor de offertes, facturatie, verzending van goederen, stockbeheer, planning technische dienst, mailings, briefwisseling, demonstratie van machines in de showroom en op beurzen,… een beetje vanalles en dus werkelijk heel plezant.
Ik ben mijn baas van toen nog steeds ontzettend dankbaar voor de kansen die hij me heeft gegeven om te mogen en kunnen groeien van een onzelfzeker en verlegen groentje tot een rijpe en assertieve werknemer.

Na een jaar of 8 nam de zaak een geheel nieuwe wending en week uit naar de Franstalige kant van het land. Voor mij een reden om een andere uitdaging te zoeken.
De neef van mijn baas werkte een paar jaar mee in de zaak. Via zijn echtgenote kreeg ik de kans om te solliciteren bij de firma waar zij al jaren manager was.
Ik schreef een sollicitatiebrief, werd uitgenodigd voor een interview en werd aangenomen.

Aan cijfers en getallen heb ik altijd een bloedhekel gehad.
Ik had daar geen interesse voor en ben er dan ook ronduit slecht in.
Wiskunde was gedurende mijn hele schooltijd hét haatvak en mijn punten waren navenant.
Het laatste jaar had ik 1 uur bedrijfsbeheer per week maar die les heb ik welgeteld 2 keer meegevolgd.
De rest van het jaar mocht ik dat lesuur in de gang doorbrengen wegens stoorzender in de klas.

Enfin, ik en cijfers, dat gaat niet samen.
En toch werk ik nu reeds 8 jaar als Junior Accountant op de financiële dienst van de Amerikaanse merkkledinggigant Tommy Hilfiger.
Jaja, val gerust achterover.
Heelder dagen ben ik nu met cijfers, getallen, formules en tabellen in de weer en ik zal je nog iets meer zeggen: ik doe dat verdomme ontzettend graag!

Had iemand mij indertijd gezegd: “Margo, jij gaat later in de boekhouding werken”, ik had die stekezot verklaard.
Maar je ziet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Wat doe ik daar nu precies?
Wel, ik werk er samen met 15 collega’s, allemaal jonge mensen, tussen 19 en 41 jaar.
Aan het hoofd hebben we een vrouwelijke baas die 2 dagen per week in ons kantoor rondhost en 3 dagen per week het kantoor in Nederland leidt.

Wij “doen” de centrale boekhouding voor alle Hilfiger Stores en HQ’s in Europa.
Analytische boekhouding met een fiscal monthclosing.

Alle papierenwerk en outputs worden wekelijks met vrachten naar ons doorgesluisd en die worden dan door ons verwerkt.
Goederen in en uit, ver- en aankoopfacturen, bankstatements, VAT, budgets, afschijvingen, expense reports,… de hele reutemeteut.
Wij boeken alles in, doen de betalingen, processen, analyseren en reconciliëren de hele zooi en gieten de data properkes en overzichtelijk gestructureerd in een schedulereport, welke tijdig en dus vóór de deadline op de PC van de big bosses in the US of A moet zitten.

Elke collega heeft zo ongeveer zijn eigen land om te processen, van A tot Z.
Het is een complexe bedoening met duizenden accounts, countrycodes, divisions, costbranches en costcenters en wat-weet-ik-nog-allemaal.
Ik weet wel waarvoor al die codes staan en hoe ze te gebruiken maar van de échte boekhouding heb ik nog steeds geen bal verstand.

Tijdens mijn sollicitatie-interview zei ik dat ze de moeite niet moesten doen om mij aan een Franstalige test te onderleggen want dat ik daar toch niets van zou bakken, dat het ontbreken van mijn kennis van de Franse taal een grote struikelblok was geweest op mijn vorig werk en dat dat ook een van de redenen was dat ik daar weggegaan ben en dat ik niet bereid was om me er verder in te bekwamen via opleidingen or whatever…
Dat was duidelijk.

Reeds 8 jaar doe ik nu de financiële verwerking voor Frankrijk.
Frankrijk! Terwijl Europa uit zoveel andere landen bestaat.

Gelukkig dient iedereen de Engelse taal te kennen en te spreken, het is uiteindelijk een Amerikaans concern.
Komt mij dat goed uit zeg, pfieuw.
Documenten zijn in ’t Frans, maar dat kan ik aan, doch mailen en telefonisch converseren gebeurt in het Engels, en laat dat nu de taal zijn die ik wél goed beheers.

Ja, ik doe mijn job heel graag. En goed ook.
Blijkbaar, anders had ik mijn C4 allang gekregen.

Totaal vrijblijvend gooi ik dit stokje naar Aïda, Menck en Stef Flater

Advertenties
reacties
  1. Aïda schreef:

    Mm, acht jaar. Ik zou er toch maar niet van uitgaan dat je job goed doen een garantie is om geen C4 te krijgen.

    :-)

    Dit wordt een heel gemakkelijk stokje, het is namelijk al geschreven

    http://blogderzuchten.wordpress.com/2008/03/25/208/

    Waarom vroeg niemand me dit een aantal weken geleden?

  2. Aïda schreef:

    Oja, zo vergeet ik nog te vermelden dat het werk wat je doet zeer herkenbaar is en ik weet precies wat ik me er moet bij voorstellen, misschien ook tot ieders verbazing. Zelfs de reacties van en bij me zijn gelijkaardig.

  3. […] het onderwerp nogal moeilijk blijkt te zijn. ‘Wat voer jij overdag uit?’ Dat vraagt M-go aan mij. Ik werk aan de staat meid. Voor veel mensen al een contradicti in terminus. U vraagt […]

  4. Aïda schreef:

    Raar dat ik die link vanuit mijn blog hier niet zie.

  5. […] internetverbinding van uw buur. Vreemd, ik wist niet dat dit een overtreding van de wet was***Het stokje van Margo dat er gekomen is door een reactie van mij is hier al door mij beantwoord. Met gezonde […]

  6. micheleeuw schreef:

    Het klinkt allemaal zeer ingewikkeld maar eens goed uitgelegd en langzaam opgebouwd, moet het te doen zijn. Ben blij dat je ‘de job van je leven’ gevonden hebt. ;-)

  7. zapnimf schreef:

    Wat ik overdag doe, is niet altijd gelijk aan mijn job, dat is maar een klein aspect van mijn dag.

  8. M-go schreef:

    @ Aïda
    Ja lap, kalf dat ik ben!
    Kom ik je wat om een jobomschrijving vragen terwijl je net zo’n klap te verduren hebt gekregen!
    Sorry sorry 1000 x sorry. Ik had de link niet meteen gelegd, het was compleet uit mijn gedachten gegaan.
    Het is klote wat je overkomt en dat kan ieder van ons overkomen, ook mij, dat besef ik maar al te goed. Als ze je niet meer nodig hebben vlieg je buiten, eender hoeveel inzet je hebt getoond.

    Je draait al lang mee als ijverige werknemer, het is niet jouw fout dat ze ginder reorganiseren en dat jij nu thuis zit.
    Misschien is dit wel de wending die je zelf niet wou/kon/durfde nemen in je leven.
    Ik vind dat je nu vooral moet genieten, zonder schuldgevoel tegenover eender wie of wat. Gewoon genieten en doen waar je zin in hebt.

    @ Stef Flater
    Cool, je schrijfsel, je hebt er werk van gemaakt zenne.
    Bedankt dat je het stokje aannam.

    @ Micheleeuw
    Het is inderdaad niet zo simpel en al zeker niet voor iemand die nooit boekhouding heeft gezien. Ik snap er soms nog geen ballen van hoor, maar ik vraag wel uitleg tot ik het beet heb, tot ik begrijp waarmee ik bezig ben. Vandaar dat het zo boeiend is, ik leer elke dag bij.

    @ Zapnimf
    Leg eens uit wat je doen dan, je hoeft niet te wachten op een stokje om ons alles te vertellen.
    Of wacht: bij deze gooi ik Zapnimf ook het stokje toe.
    Voila, officieel en al, je kan eraan beginnen.

  9. Menck schreef:

    Ik zal er eerstdaags eens ‘werk’ van maken. Wat ik overdag allemaal doe, is wel niet enkel werkgerelateerd.
    Eén ding kan ik je nu al verklappen: boekhouding, daar baal ik van.

  10. Aïda schreef:

    Echt gemeend niet erg, helemaal niet. Jullie noch enig andere buitenstaander hebben hier schuld aan, ik neem het enkel mijn werkgever héél erg kwalijk. En ik blijf lachen ondanks alles. Dàt neemt niemand me af.

    En kijk,inderdaad en het kan clichè klinken, maar mssch tijd om mijn leven eens een heel andere wending te geven.

    Thx!

  11. […] van de zoveelste blogestafette (ik vertik het om het woord st*kje nog te gebruiken) die via M-go ook tot bij mij […]

  12. M-go schreef:

    @ Menck
    Ook van hieruit een dikke merci voor je openbarende werksituatieschetsuiteenzetting.

    @ Aïda
    Veel succes met alles wat je van plan bent. Ik voel het aan mijn water dat het uiteindelijk heel positief zal uitdraaien.
    Hou ons in alle geval op de hoogte, ok?

  13. janien schreef:

    Wat een interessante tekst, zeg. Voor een oudje dat bijna 38 jaar aan één stuk op de zelfde locatie in dezelfde school heeft lesgegeven, zijn alle jobs buiten onderwijs ‘very very interesting’! Geloof dat maar zeker. Gelukkig heb ik als bij toeval een tijdje mogen bijklussen als eindredacteur bij Blaazuit, lang geleden, in de vorige eeuw, de maandelijkse (nadien 14-daagse) cultuurbijlage van de toenmalige Financieel-Economische Tijd. Een heerlijke, onvergetelijke eerva

  14. janien schreef:

    Sorry … op verkeerde toets te heftig tekeer … (…) onvergetelijke ervaring. School is een eiland. Afgeschermd (zeker in de vorige eeuw) van ‘de wereld’. Je kunt dus wel begrijpen wat voor een ontdekking en openbaring zo’n ‘stap in de wereld’ voor me betekende. Monique Raaffels (een oud-leerling, toen bladmanager van Blaazuit, later directeur van Tijd-Cultuur, nu algemeen directeur van de gratis Metro) had me gevraagd. Of ik niet tijdelijk kon bijspringen …? Eerlijk: ik ben sindsdien anders gaan lesgeven. Ik heb er geleerd hoe stimulerend een bedrijfscultuur kan zijn, hoe warm HRM kan zijn, wat timemanagement kan inhouden … en veel meer!

    Weet je waarom ik als ex-leraar jouw post ook zo boeiend vind? In het laatste jaar middelbaar behandelden we ook SOHO: de overgang secundair-hoger onderwijs of studiekeuzebegeleiding met kennismaking met de beroepenwereld. (Kijk bv. eens: http://janien.wordpress.com/2008/02/19/mijn-toekomstdromen-en-twijfels-een-gastpost-door-tamara-delen/) Een spannend verhaal als het jouwe kan daartoe op een authentieke en waardevolle manier bijdragen! Fantastisch! Bij gelegenheid geef ik het door.

    Nog veel geluk op en in je werk!

  15. M-go schreef:

    @janien
    Bedankt!

Wat denk jij hierover?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s