Rustig?

Geplaatst op: 12 maart 2008 door margogogo in Life, Varia

stilte.jpg

In het schrijfseltje over mijn bedgeheimen plakte ik 2 (links naar) foto’s van mijn slaapkamer.
Volgens een paar reactieplaatsers straalt mijn kamer een zekere rust uit, en dat is ook zo.
Doch, toen ik dat las dacht ik tegelijkertijd: “Rustig? Mijn oor! Je hebt chance dat er geen klank op die foto’s staat”.

Waarmee ik maar wil zeggen: niets is wat het lijkt.
De kamer zelf straalt rust uit maar daarmee is alles gezegd.
Voor de rust moet je niet in dit appartement komen wonen want dan ben je eraan voor de moeite.

Even een zaagje spannen, mag ik?

Ik woon op het gelijkvloers van een blok met 8 appartementen.
De huisbaas heeft vast en zeker een flinke hap uitgespaard op isolatiemateriaal, het is hier net een kartonnen doos.
Overdag valt dat allemaal gewelig goed mee, dan is er het gezoem des levens binnen en buiten en worden alle geluiden als het ware door mijn behangpapier geabsorbeerd.
Maar ’s avonds, als alles stil is en de wereld slaapt dan breekt de hel hier los.

Het zijn vooral mijn bovenburen die mij parten spelen.
Zij niet persoonlijk hoor, nee, het zijn 2 toffe peren, een vriendelijk jong koppeltje tortelduiven.
Maar ik hoor vrijwel alles wat zich in hun nestje boven mijn hoofd afspeelt.

Ik weet exact wanneer de bovenburen gaan slapen, ik ken hun routine.
Hun voetstappen die mijn plafond doet dreunen, de wc die doorgetrokken wordt, deuren die dichtgaan, lichtschakelaars die aan- en uitklikken.
Als ik die routine hoor ben ik altijd een beetje blij want dan weet ik dat het zometeen stil wordt.

Maar het is niet altijd zo. Soms is het doodstil daarboven en dan weet ik dat ze op hun lappen zijn.
Ik tracht dan in lichte looppas mijn slaap te zoeken want ik wil toch liever geen oorgetuige zijn van hun blije huiskomst.
En als ze ’s avonds niet uithuizig zijn en hun avondroutine laat op zich wachten dan kan je er prat op gaan dat bovenbuur nog lustig een paar uurtjes doorgaat met het rekken van de dag.
Wat ze dan nog allemaal uitvreten weet ik niet, en dat zijn ook mijn zaken niet, maar ik hoor dan geschuif van stoelen en tafels en gebonk en toestanden, alsof er een ware volksverhuis aan de gang is.

Mijn bovenburen zijn toffe mensen en ze hebben veel toffe vrienden.
Die komen regelmatig op bezoek.
Vooral ’s avonds.
Ambiance verzekerd. Gieren en lachen en brullen en roepen,…
Het is al eens zo erg geweest dat smurf niet kon slapen van het kabaal. Toen ben ik toch efkes naar boven gegaan om te vragen of het aub een beetje stiller kon.
Gelukkig hadden ze er begrip voor, het was immers al een kot in de nacht.

Rechts aan mijn appartement hangt een kapsalon.
’s Zaterdags om 7 uur rukken de eerste klanten aan en begint het krollen draaien, permanenten leggen en coupekes knippen.
De muur die mijn appartement van het kapsalon scheidt kon er evengoed niet zijn. Je hoort er alles lossendoor.
En die tetteren daar wat af, jongens toch! Die kwebbeltantes sparen al hun roddels en zever op om de boel op zaterdagochtend in geuren en kleuren op elkaar los te laten.
Dat is niet gewoon rustig praten dat ze doen, nee, ze roepen naar elkaar want de ene zit met haar kop onder een droogkap en de andere brult boven het geblaas van 7 haardrogers.
Je hebt geen idee hoe luid dat geratel door mijn slaapkamer knalt.

Doch voor elk probleem bestaat een oplossing.
Als ik eens goed en lang wil doorslapen in ’t weekend dan installeer ik mij in smurf zijn kamer.
Die bevindt zich helemaal achteraan en daar is het stil, daar hoor je niets. Gelukkig.
Niets zo zalig dan mijn eigen bed maar ik moet aan mijn gezondheid denken.
En smurf zijn stapelbed ligt ook niet ongemakkelijk dus waarover zaag ik hier eigenlijk?

reacties
  1. micheleeuw schreef:

    Oei ! Ik kon dat niet weten, hé. Maar ventileer er maar rustig op los. Het kan zo’n deugd doen. ;-)
    Mag/kan/wil je geen extra isolatie plaatsen ? Ik zou de radio/tv wat luider zetten zodat ik hun geroddel niet zou moeten aanhoren.

  2. zapnimf schreef:

    “Wat ze dan nog allemaal uitvreten dat weet ik niet … , maar ik hoor dan geschuif van tafels en stoelen en gebonk en toestanden…”

    Hoe? Doen jullie dat dan niet? Stoelendans voor je gaat slapen?

  3. M-go schreef:

    @ micheleeuw
    Niet persoonlijk nemen hoor Mich, wa’s me dat nu.
    Ik zou eerder zeggen, dankjewel voor de voorzet. Ik vond het gewoon de moeite waard om er een aparte post van te maken.
    Isolatie plaatsen? Moi? Ik zou dat eens kunnen voortstellen aan de huisbaas maar die zal niet happig zijn in zo’n investering, anders had hij daar bij de aanbouw al voor gezorgd, denk ik dan. En wat meer is, de huurprijs is navenant de isolatie: weinig.

    @ zapnimf
    Tuurlijk doen wij dat. Iedere avond. Minstens 2 keer voor het slapengaan.
    Maar wij wonen op het gelijkvloers dus onder ons heeft niemand last van het stoelengeschuif.

  4. […] het appartement waarin ik woon. Om uw memorie efkes op te frissen: een eerste schrijfsel lees je hier en een vervolg erop kan je hier nog eens herlezen. Om dit hele verhaal af te ronden en er nadien […]

Wat denk jij hierover?

