Muzikale vorming ten huize van

Geplaatst op: 27 februari 2008 door margogogo in Mijn muziek

muziek-3.jpg

Pa weet dat ik om de twee weken op woensdag een vrije dag heb en sprong ook vandaag weer even binnen om een kopje senseo te drinken en een babbeltje te slaan.

“Je komt als geroepen pa. Ik ben hier net begonnen aan een artikeltje over mijn muzikale vorming”.

Terwijl Pixie de huiskater zich in zijn schoot nestelde nam ik pa mee terug in de tijd.
“Dat muziekgroepje van jullie, hoe is dat eigenlijk zo gekomen?”

“Goh, dat was in…efkes denken…in 1961.
De toenmalige onderpastoor vroeg mij op zekere dag of ik, samen met mijn broers, een optredentje ineen zou willen steken voor de opening van de parochiezaal.
Hij had gehoord dat wij instrumenten bespeelden: onzen André speelde blokfluit, onze Paul gitaar, onzen Herman banjo en ik kon een beetje zingen en had mijn eigen gitaar.
De onderpastoor zou ook hetzelfde voorstel doen aan een meisje van 17, die net in het dorp was komen wonen.
Zij speelde accordeon.
Dat meisje was je ma.
We zijn allemaal op dat verzoek ingegaan en flansten een repertoire samen van allerlei Vlaamse meezingers, want ja, we kenden nog geen Engels toen.
We zijn die dan beginnen instuderen en repeteerden als gek en zo is dat allemaal begonnen”.

“Jawadde pa, deze details kende ik nog niet. Maar ga vooral verder.”

“Welja, dat optreden was geslaagd en vele mensen vroegen ons of we op hun trouw en zo ook zouden willen optreden.
Toen zijn we met ons groepje gaan samenzitten om daarover te praten.
Zo samen spelen was ons allemaal heel goed bevallen en we hadden in dat ene optredentje al zoveel tijd gestoken dat we het zonde vonden om er verder niks meer mee te doen.
Toen hebben we besloten om ermee door te gaan.
We hebben meer en meer liedjes aan onze speellijst toegevoegd, vooral veel Engelstalige evergreens, en zo zijn we met ons groepje “The Green Stars” begonnen.
Pas op, we hadden nogal succes hoor. Hoeveel trouw- en kommuniefeesten we niet gedaan hebben, ik zou het niet weten, maar het waren er veel. En op kermissen en op de halfoogstfeesten.
Weekends na elkaar waren we volgeboekt.
en vermoeiend dat dat was; vrijdag een touwfeest, zaterdag een kommunie, zondagmiddag een feestje van een vereniging en ’s avonds nog op de kermis in de parochiezaal, …”

“Dat klinkt best cool voor in die tijd, pa. En hoe is dat dan gegaan met jou en ma?”

“Gewoon…je ma en ik zijn verliefd geworden en getrouwd en de rest ken je toch wel hé.”

De rest ken ik, ja.
Ik heb nooit anders geweten dan dat mijn ouders muziek speelden.
Soms kreeg ik hen het hele weekend niet te zien. Als ze niet aan het repeteren waren dan waren ze gaan optreden.
Nee, een grote fan ben ik nooit geweest, ik had het niet zo voor dat genre, en dikwijls was ik hun geploeter in het repetitiekot kotsbeu. Altijd dat lawaai in huis, kon dat daar nu toch niet een béétje stiller?

Ja, ik ben opgegroeid tussen repetities en optredens, samen met mijn 2 broers en zus.
Dat heeft zich bij ons (bij hen) ook wel een beetje ingenesteld.
Mijn oudste broer is al vroeg op alles wat hij tegenkwam beginnen kloppen en is, u raadt het nooit, drummer geworden, in een coverband.
Idem met mijn andere broer, die is ook beginnen drummen. Bij een zootje ongeregeld die schreeuwerige metal voortbracht.
Mijn zus en ik zijn naar de muziekschool gegaan.
Ik wou piano en gitaar leren spelen maar na een jaar had ik daar nog geen instrument gehoord of gezien dus hield ik het daar na 1 jaar notenleer voor bekeken.
Mijn zus heeft het de volle 7 jaar volgehouden.
Ze speelde zo ontzettend mooi gitaar… ik was daar enorm jaloers op.

Had ik ook maar moeten doorzetten, quitter!

Mijn zus kon ook prachtig zingen, ze had een heel mooie stem. Vooral country lag haar goed.
Ze zong een paar jaar in een coverband en ooit deed ze backingvocals voor Jimmy Frey en Jo vally.
Ze maakte zelf ook een aantal plaatjes maar helaas waren dat van die dwaze 10 om te zien-toestanden. Zonde.

En ik? Ik zong me de longen uit het lijf, in mijn kamer en onder de douche.
Ik kon vroeger wel een nootje zingen en heb ooit eens meegedaan aan een zangwedstrijd maar dat was het dan ook.

Nee, ik hou enorm van muziek maar laat het maken ervan toch liever over aan mensen met echt muzikaal talent.

reacties
  1. Menck schreef:

    Heimelijk ben ik altijd jaloers op mensen die met (al dan niet ogenschijnlijk) gemak een instrument weten te bespelen. Dat lijkt me toch echt wel een van de zaligste dingen die er is.
    Zelfs mijn stem, die eens zo zoetgevooisd was – I kid you not! I was a singer – is thans nog slechts een oorteisterend instrument als het op zingen aankomt. De tol van een iets te zwaar verleden, vrees ik. Nu ben ik gedegradeerd tot – zoals Arno het zo mooi verwoordt – a bathroom singer. Dingelingeling!

  2. M-go schreef:

    Stel je voor dat je tussen een hele troep instrumentbespelers woont, te moeten zien hoe zalig ze dat allemaal vinden om te kunnen en te doen. Ik mag er niet aan dénken! :-)

  3. micheleeuw schreef:

    Als het niet je ding is, is het niet je ding hé. Jij bent duidelijk de schrijver van de familie. ;-)

  4. gerda schreef:

    M_go, als ik me niet vergis, ik meen dat wij nog ergens zo’n plaatje liggen hebben. Ik duik even in de archieven dit weekend.

  5. M-go schreef:

    @Micheleeuw
    Ik doe mijn best om het zo foutloos en leesbaar mogelijk te houden, maar daar houdt het “talent” wel op, vrees ik.

    @gerda
    Oeioei, da’s verschieten!

  6. […] zich die band nog? Niemand? Een blogstuk blijft ook niet lang hangen, blijkbaar. Allez, vooruit, hier is nog eens de link ernaartoe. Herlees dat schrijfsel nog eens en kom dan terug. Ik wacht wel […]

  7. […] Kwestie van ook eens van flashback te doen keer ik even terug naar het jaar 1968. Ik was zonder het te beseffen al vollen bak met muziek bezig nog voordat ik geboren was. Als ongeboren mensje repeteerde ik in moeders buik mee en stond toen ook al regelmatig mee op de planken. Hoe dat zo gekomen is leest u hier. […]

Wat denk jij hierover?

