br zkt vr m d stlln t t mstn

Geplaatst op: 24 februari 2008 door margogogo in Actueel, Info

In de Humo van deze week las ik een artikel over het gebruik van de afkortingstaal in sms’jes. Alom wordt doorgaans beweerd dat dat taaltje een nadelige invloed heeft op de taalkennis van la jeunesse. In dit artikel wordt dat tegengesproken door een Nederlands taaldeskundige en jeugdschrijver.

Hij beweert dat het flauwe kul is om te stellen dat dat sms-taaltje, met zijn eigen vocabulaire en spellingsregels, ook maar iéts van invloed heeft, hij vindt het eerder een verrijking van de taal.  Sms-taal is volgens hem de allereerste volwaardig geschreven jongerentaal.  

Afkortingen als CU of CUl8er, U2, ff, nx, idd en al die met lettertekens gevormde emoticons…het is wel degelijk een taaltje apart.   Maar eerlijk, ook al behoor ik niet meer tot de jongeren, toch vind ik het zelf ook best ferm om die afkortingen te gebruiken, ook in mails naar vrienden.

Ik ben het dus volledig eens met die meneer van in den Humo en geloof er ook de ballen van dat het sms-taaltje die ze hanteren om met hun vriendjes te communiceren de algemene kennis van spelling en woordenschat en alles ondermijnt.

En u? Wat denkt de doorsnee blogger hierover?

reacties
  1. Lia schreef:

    nwuh ik denk niet dat het van invloed is op de schrijftaal van mensen die al behoorlijk hebben leren schrijven maar ik kan het sow in plaats van zo echt heel moeilijk uitstaan, maar idd en iig en zo das wel handig. schrijft wel handig weg en ik blijf de I ♥ U toch de mooiste van alles vinden …♥…

  2. micheleeuw schreef:

    Ik denk dat iedere generatie zijn eigen taaltje heeft. Wij toch ook ? Dat betekent niet dat ik in een officiële brief ‘ff’ zal schrijven, dan komt de Nederlandse schrijftaal boven. Maar in mails, smsjes, bij het chatten, bloggen, … Waarom niet ?
    Bedankt voor de link ! ;-)

  3. M-go schreef:

    @Lia
    Voila, zo denk ik er dus ook over. Er zijn wel afkortingen waarvan ik huiver, bvb als mijn nichtje eens iets naar mij mailt. Dat moet eerst ontcijfert worden vooraleer ik doorheb wat ze bedoelt.
    Klein bewijsstuk: op school heeft mijn nichtje supergoeie punten voor Nederlands dus bij deze mogen alle ouders stoppen met ongerust zijn.

    @Micheleeuw
    Ik geloof nu niet dat er echt iemand geneigd is om ook die afkortingstaal te gaan gebruiken in een formele brief, dat zou niet erg geapprecieerd worden denk ik.
    Verder absoluut geen probleem om het toe te passen in sms, mail of op de chat.

Wat denk jij hierover?

